Hej
Jeg har efter jeg er startet i skole efter sommerferien lagt mærke til nogle forandringer i mit humør og sådan, i for hold til hvordan det var i ferien. Mit humør svinger en del mere. Jeg er mere gnaven og irriteret. Jeg begynder at græde en del hurtigere og bliver hurtigere overvældet. Jeg føler heller ikke at jeg har tid til at lave alt det jeg gerne vil når jeg kommer hjem fra skole. Jeg lagde også mærke til det før sommerferien at jeg bare er meget mere glad og har mere energi når jeg ikke er i skole. Det er jo lidt af et problem. Især nu hvor jeg går i niende og snart skal til at vælge uddannelse. Der er alt for meget skole på de uddannelser vi præsenteres for.
Jeg vil høre om i har nogen idé om hvorfor jeg har det sådan når jeg er i skole og om i har nogle foreslag til kreative uddannelser. Håber at det givet mening.

(15 år)
Hej med dig
Det er super irriterende at gå og føle, at man ikke har nogen energi i skolen. Især når man går i niende klasse, og skal til at tænke på uddannelse. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Tilbage fra sommerferie
Du skriver, at det har været hårdt at starte i skole efter sommerferien. Det er helt normalt. Man har lige haft en lang ferie og man havde masser af tid til, at gøre lige hvad man har lyst til. Derfor kan det føles ekstra hårdt, når man starter i skole igen og føler at man ikke har tid til at lave det, som man gerne vil. Mit forslag til dig, er derfor at prøve at lave lidt af det du godt kan lide alligevel. Det behøver ikke at være super længe. Ofte hjælper det på humøret, lige meget hvor kort tid man bruger.
Du er ikke alene
Der er mange, som oplever at blive skoletrætte i 9.klasse. Man har gået i den samme klasse i mange år og spørgsmålet om uddannelse begynder at presse sig på. Der kan være mange grunde til, at man har det sådan og tit er det en blanding af mange forskellige ting. Det er nogle store valg, som man står overfor. Derfor giver det også god mening, at du kan synes det hele er lidt træls. Og selvom det hele føles gråt i gråt lige nu, så kan det godt blive bedre igen.
Mindfulness
Heldigvis er der forskellige ting man kan gøre, som kan hjælpe en med at få mere ro på ens tanker. En af dem er mindfulness. I mindfulness arbejder man med at slappe helt af i kroppen og være mere tilstede i nuet.Det hjælper især, hvis man føler bekymringer og negative tanker, fylder alt for meget. Mindfulness hjælper nemlig med at dæmpe ens indre støj. Måske kunne det være noget for dig? Hvis du synes det lyder som noget for dig, kan du prøve at tjekke vores artikel med fire mindfulness øvelser ud.
Snak med en studievejleder
En anden rigtig god ide, hvis man går og er i tvivl om, hvad man skal efter 9. klasse, er at tage fat i en studievejleder. De er vant til at snakke med unge, som er i tvivl om, hvilken uddannelse de skal vælge. Udover at være super søde og dygtige, kan de også hjælpe dig med at finde nogle forslag til kreative uddannelser. Hvis du synes, at det lyder som en god ide, kan du prøve at gå ind på Uddannelsesguiden. Her kan du læse en masse om de forskellige ungdomsuddannelser og få hjælp til at kontakte en studievejleder.
Noget som også kunne være en mulighed er, at tage 10. klasse. Rigtig mange unge tager fx på efterskole, fordi de er skoletrætte eller ikke føler sig klar til at gå på en ungdomsuddannelse. Det hjælper efterskole eller 10. klasse på, da man får lov til at bruge et helt år på noget, som man synes er super sjovt. Der er nemlig masser af 10. klasser og efterskoler, hvor kreative fag som musik, animation og kunst er det vigtige.
Snak med nogle andre om det
Snakker du med nogen omkring dig om, hvordan du har det? Hvis ikke, så synes jeg at det kunne være en rigtig god ide. Det kunne fx være dine forældre, en lærer eller nogle af dine gode venner. Det vigtigste er ikke nødvendigvis, hvem du taler med, men at det er nogen, som du er tryg ved. Hvis du synes, det kunne være rart, at snakke med nogle helt andre om det, kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der en masse søde og dygtige frivillige klar, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Lige meget hvad man ringer til dem om, vil man kunne booke en tid til en samtale. De vil altid gøre deres bedste for at hjælpe dig.
Det er hammersvært at finde hoved og hale i det hele, når ens humør svinger hele tiden, og man måske er en smule skoletræt. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de bedste hilsner din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper