Hej
Jeg har det svært der hjem og spiser IK så meget og drikker ikke særlig meget vand har tabt måske 3 kilo og har det dårligt hvad gør jeg?

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det lyder til, at der er nogle ting derhjemme som er rigtig svære. Og at det fylder en del hos dig. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os.
Når man har det svært, kan det godt komme til at gå ud over appetitten
Når der er nogle ting derhjemme som er svære, så kan det godt komme til at fylde rigtig meget. For ens hjem skal nemlig være et sted, hvor man kan komme hjem og slappe af og få lov til at puste ud og lade op. Og det lyder til, at det ikke er sådan hjemme ved jer lige nu. Er det mon rigtigt forstået?
Hvis det er sådan, kan de svære tanker nemlig godt komme til at fylde rigtig meget. Og så kan det godt komme til at sætte sig i kroppen. Det kan være, at man får ondt i maven eller mister appetitten. Du skriver, at du har tabt 3 kilo. Når man har det sådan, er det ofte et tegn på, at det er nogle ting som er rigtig svære. Og at man måske har brug for noget hjælp til at få det bedre igen.
Kroppen har brug for benzin
Kroppen har brug for mad for at kunne fungere. Du kan prøve at tænke på kroppen lidt ligesom en bil. Bilen har brug for benzin for at kunne kunne køre. Hvis den ikke får noget benzin, så begynder benzinlampen at lyse. Det er lidt det samme med os mennesker. Vores kroppe og hjerner har brug for mad for at kunne fungere, og hvis vi ikke får det, så kan vi få det rigtig dårligt.
Du skriver ikke, hvordan du har det dårligt, og derfor kommer jeg til at tænke på, om det mon er fysisk dårligt eller mere en følelse af, at alt er lidt svært? Begge dele kan nemlig være kroppens benzinlampe som lyser. Det er kroppen, der prøver at sige, at her er der noget, som måske ikke er, som det skal være. Enten fordi den ikke får nok energi, eller fordi der måske er nogle tanker, som gør det svært at få spist nok.
Når kroppen ikke får nok mad, kan den reagere på mange forskellige måder. Nogle oplever at blive rigtig trætte, fordi der bare slet ikke er noget energi, andre får kvalme og ondt i hovedet. Når kroppen ikke får nok mad, kan det også komme til at påvirke ens humør rigtig meget.  Og det kan være rigtig ubehageligt, at gå rundt og have det sådan. Derfor er det også rigtig vigtigt, at man får snakket med nogen om det, så kroppen kan få den benzin, som den har brug for.
Snak med dine forældre om det
Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god ide, at du fik snakket med dine forældre om, hvordan du har det lige nu. De er nemlig de voksne hjemme hos jer. Og det er de voksnes ansvar, at det er rart at være derhjemme. Måske dine forældre slet ikke ved, hvordan det påvirker dig, at der er nogle ting som er svære derhjemme. Så kan det også være, at I også kan snakke om, hvordan de kan hjælpe med, at det bliver lidt rarere derhjemme. Du kan tage et kig på vores guide til at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig en masse om, hvordan man lige kan gribe det an.
Snak med en anden voksen om det
Når man går og har det svært, er det rigtig vigtigt at man får snakket med nogen om det. Hvis du synes, at det er for svært at snakke med dine forældre, kan det også være en anden voksen. Det kan eksempelvis være en venindes mor eller din yndlingslærer. Det vigtigste er nemlig bare, at det er en person som du er tryg ved. Så du kan få snakket om det, og ikke skal gå med det helt selv.
Tag et smut til lægen
Når man har det svært og man ikke rigtig får spist, er det en rigtig god ide at tage et smut forbi lægen. Læger ved nemlig en hel masse om, hvordan kroppen fungerer både udenpå og indeni. Derfor kan lægen også hjælpe dig med at finde ud af, hvad det er som gør, at du ikke får spist. Lægen kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er den bedste hjælp, så ikke skal gå og have det dårligt.
Læger snakker ofte med unge som har det svært, og de ved også godt, at man måske kan være lidt nervøs, når man skal snakke om nogle svære ting. Du kan læse lidt mere om at snakke med lægen om svære ting i vores artikel og lige præcis dette.
Tag fat i Headspace
Du kan også tage fat i Headspace. Når man går med en masse tanker, kan det nemlig være rigtig rart at få snakket med nogen, som slet ikke er den del af det, og det kan Headspace hjælpe med. Der sidder nemlig en masse super søde frivillige klar til at hjælpe og lytte. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes, at det er rarere. De frivillige er vant til at snakke med unge. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Så I kan få snakket om de ting, som du går og bøvler med.
Jeg håber, at der er noget i mit svar som har hjulpet dig. Jeg sender dig de varmeste tanker, og så håber jeg rigtig meget, at du får taget fat i lægen og får snakket om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper