Jeg har det dårligt med mig selv. Jeg kan ikke finde ud af, hvad der galt, og jeg får det værre og værre. Jeg har også selvmordstanker. Hvad skal jeg gøre?
Hej Mindhelper
Jeg har det sån fysik dårligt med mig selv kan ik finde ud af hvad der er galt og jeg får det dårligere og dårligere med mig selv 😭 Har selvmordet tanker altså hvad sal jeg gør har ik nogen venner og føler mig trist hele tiden og kan ik lide min skole derfor har jeg ik været i skole i over et år
Søger hjælp

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13 år
Det lyder, som om du har det drønsvært lige nu. Så jeg er rigtigt glad for, at du har skrevet herind. Det er nemlig et tegn på, at du søger hjælp. Og det er første skridt på vej mod at få det bedre.
Det er normalt
Det er rigtigt hårdt at have det dårligt med sig selv. Og det kan bare gøre mega ondt. Men det er også helt normalt, at man kan opleve at have det dårligt med sig selv. Sådan er der rigtigt mange, der har det. Og specielt er der rigtigt mange unge, der oplever at have det dårligt med sig selv. Men det er bestemt ikke sjovt at have det sådan. Og det lyder, som om det bliver sværere og sværere for dig. Og det forstår jeg virkeligt godt. For selvom det er helt normalt, at man kan have det svært med sig selv, er det også bare drønhårdt. Heldigvis er der en lille smule, man selv kan gøre for at få det lidt bedre med sig selv. Du kan for eksempel prøve at læse vores artikel om at slutte fred med sit udseende. Eller du kan prøve at læse vores artikel om at udfordre sine negative tanker om sig selv. Der er nemlig en masse gode råd i de artikler, som jeg tænker, du måske kan bruge.
Det gør ondt indeni
Du skriver, at du har selvmordstanker. Det er helt normalt, at man kan få selvmordstanker, når man har det svært. Men det er et tegn på, at du har det rigtigt svært. Og at det gør rigtigt ondt indeni dig. Derfor er det så vigtigt, at du får fortalt nogen, hvordan du har det. Du skal nemlig ikke gå rundt og have det svært helt alene. Og du skal slet ikke gå rundt med selvmordstanker alene. Det er nemlig vigtigt, at du får hjælp, når du har det så svært. For det er muligt at få det bedre, selvom jeg godt ved, at det ikke altid føles sådan. Men faktisk får langt de fleste det godt igen, selvom de har haft det så svært, at de har kæmpet med selvmordstanker. Men den eneste måde du kan få hjælp på, er ved at fortælle nogen, hvor svært du faktisk har det. Og derfor er det så vigtigt, at du får det sagt til nogen.
Der er nogle, der får selvmordstanker i forbindelse med, at de har en depression. De oplever, at hele deres verden føles grå og ligegyldig. De føler sig triste det meste af tiden. Og de har måske også mistet lysten til at gøre de ting, der plejede at gøre dem glade. Lidt ligesom noget af det, du har beskrevet. Så hvis du har lyst, kan du prøve at læse vores artikel om depression. Heldigvis er det muligt at få det godt igen, selvom man har fået en depression. Og faktisk kommer langt de fleste sig helt og bliver glade igen. Derfor er det så vigtigt, at du får sagt det til nogen, at du går rundt og har det svært. Uanset om det er en depression eller ej, har du det nemlig dødsvært for tiden. Og det kan godt blive bedre med den rigtige hjælp.
Snak med dine forældre
Mit allervigtigste råd til dig er, at du skal snakke med dine forældre. Du har det nemlig mega svært. Og du skal ikke gå rundt og have det så svært helt alene. Det er alt for svært, og det har du slet ikke fortjent. Når man har det rigtigt svært, er det nemlig så vigtigt, at man har nogen man kan støtte sig op af. Og som kan hjælpe en, mens det er svært. Dine forældre er dem, der er tættest på dig. Og derfor er det dem, der bedst har mulighed for at hjælpe dig. Derfor er det så vigtigt, at du fortæller dine forældre, hvor svært du har det. Hvis du synes, det er svært at skulle sige det til dine forældre, kan du prøve at skrive det til dem i et brev. Det kan nemlig nogle gange gøre det lidt nemmere, fordi man så har tid til at tænke over, hvordan man vil sige det.
Tag fat i Livslinien
Fordi du skriver, du har selvmordstanker, er det så vigtigt for mig at gøre dig opmærksom på Livslinien. Der er nemlig så mange muligheder for, at du kan få det godt igen. Derfor er det så vigtigt, at du tager fat i Livslinien, hvis du kan mærke, at dine selvmordstanker kommer til at fylde for meget. Hos Livslinien sidder der nemlig en hel masse super dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Og de har snakket med rigtigt mange, der har haft selvmordstanker. Så de ved, hvad de skal sige for at hjælpe. Du kan være fuldstændigt anonym, hvis du helst vil det. Så du kan trygt tage fat i Livslinien. Og det er mega vigtigt, du gør det, hvis dine selvmordstanker bliver for meget for dig.
Headspace er der til at hjælpe Headspace er der også altid, hvis man har det svært og har brug for nogen at snakke med. Så dem kan du også tage fat i. Hos Headspace sidder der en masse søde frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. De frivillige rådgivere er klar til at snakke med dig om alt, hvad der er svært for dig. Og de har snakket med rigtigt mange unge, der har haft det rigtigt svært. Så der er ikke noget, der er for stort hos Headspace. Og der er heller ikke noget, der er for småt.
Snak med din læge
Det sidste jeg vil sige til dig er, at jeg synes, du skal snakke med din læge. Du har det nemlig rigtigt svært, og din læge er også uddannet til at hjælpe dig, når det gør ondt indeni. Din læge vil for eksempel kunne hjælpe med at finde ud af, hvor du bedst kan få hjælp henne.
Jeg håber rigtigt meget, at mit svar har hjulpet dig. Og så krydser jeg bare så meget fingre for, at du får hjælp til at få det bedre. For det fortjener du, og det kan virkeligt godt lade sig gøre at få det godt igen.
De allervarmeste hilsner fra en Mindhelper