Hej Mindhelper
Jeg har den seneste tid haft perioder, hvor jeg har grædt og været rigtig ked af det. Når jeg kommer i de perioder kører tankerne rundt og ender som regel på alle de negative ting i mit liv.
Problemet er at de her små ture er kommet når jeg er sammen med min lille vennegruppe. Mit humør når jeg er sammen med dem plejer at være rigtig godt og jeg plejer at føle mig tilpas. Men nu er situationen ligesom vendt og jeg bliver trist, ked af det og kan næsten ikke holde tårerne eller det triste udtryk tilbage. Jeg føler ikke jeg har den samme tryghed i dem længere som jeg plejer at have.
Hvad kan jeg gøre for at situationen bliver bedre?

(20 år)
Kære Du
Det lyder som om, at det er rigtig svært, at være dig for tiden. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og fortalt om dine tanker – for dem skal du ikke gå med alene.
Humøret påvirker tankerne
Du skriver, at du har haft nogle perioder, hvor du har været meget ked af det her for tiden. Og at dine tanker kredser meget om negative ting i dit liv. Det lyder rigtig svært at være i. For det er aldrig sjovt at ramler ind i en periode, hvor tristheden og de negative tanker fylder rigtig meget.
Jeg tænker, at det giver god mening, at du kan komme til at fokusere meget på de negative tanker, når du er inde i en svær periode. For når vi mennesker er triste og i dårligt humør, så farver det også vores tanker. Så hvis humøret bare er i bund og dagen føles tung og grå, så er det helt normalt, at de negative tanker dukker op, og er svære at slippe af med igen.
Trygheden i vennegruppe
Du fortæller også, at du før har kunne finde tryghed i din vennegruppe, når du blev ramt af en trist periode. Men nu er du også begyndt at være ked af det, selvom du er sammen med dine venner. Det kan være hammer-svært at opleve, for når man går igennem noget som er svært, er det mega rart, hvis man kan finde trøst ved at hænge ud med sine venner.
Så jeg kan godt forstå, hvis det kan føles lidt som en mavepuster, at de triste følelser pludselig også fylder, selvom du er sammen med vennegruppen. For det betyder, at det pusterum du måske kunne finde hos dem før, ikke er der længere. Og så kan det bare blive endnu sværere at gå rundt og føle sig trist.
Det kan prøve
Når de negative tanker fylder meget, kan det være rart at prøve at give dem lidt modspil. En metode til det er at skrive tre positive ting ned hver dag. Det behøver ikke være noget vildt, men bare småting fra hverdagen som for eksempel at ens plante fik et nyt skud eller, at en fremmed gav et smil ude på gaden.
Det kan nemlig være med til at minde en om, at selvom man er inde i en rigtig øv-periode, hvor tristeheden fylder, så er der ofte også små lyspunkter at finde rundt omkring i hverdagen. Og selvom det måske kan virke lidt skørt til at starte med, så kan det være med til at løfte ens humør en smule. Så hvis du har lyst, kan du prøve tricket af.
Du kan også prøve at kigge på vores artikel om tristhed. Her kan du læse ti gode råd til at håndtere tunge følelser. Måske er der et af dem, der kan være hjælpsomt for dig at læse.
Snak med dine venner
Mange unge oplever at gå igennem perioder, hvor tristheden fylder meget. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har prøvet at tale med dine venner om, hvordan du har det? For ellers tænker jeg, at det kunne være en god ide for dig at gøre. Når man sidder med nogle ubehagelige følelser, mens man er sammen med sine venner, kan det lette på dem at få sagt dem højt. Ellers kan de sommetider godt komme til at fylde endnu mere, fordi man så sidder og prøver at holde følelserne inde.
De fleste venner vil også rigtig gerne vide, hvis man ikke går og har det super godt. Og nogle gange har ens venner måske også lagt mærke til, at man for eksempel er lidt mere stille eller indadvendt, end man plejer. Og så kan det være rart at vide, hvad det egentlig er, der er på spil. Måske er der også nogle af dine venner, der har prøvet noget lidt lignende, det du går igennem. Og så kan det være en god hjælp, at tale om det sammen.
Tal med nogle andre om det
Det er vigtigt at tale med nogen, når man går igennem svære perioder i livet. For ofte kan det forstærke de svære følelser, når man går med dem alene. Samtidig kan det også gøre dem lidt lettere at bære, hvis man får delt dem med nogen.
Så mit bedste råd til dig er at få talt med nogen om, hvordan du har det. Udover dine venner kunne det også være det for eksempel dine forældre, en sød lærer, eller en helt tredje. det er nemlig ikke så vigtigt, hvem det er, så længe du ikke går med tristheden alene.
Headspace
Nogle der også kan være super gode at trække på, når man går og tumler med nogle svære følelser, er Headspace. Hos Headspace kan du komme til at tale, med nogle af de søde og dygtige frivillige. De er der for at hjælpe dig, og sidder altid klar til at lytte. De frivillige rådgivere er vant til at tale med unge, og vil gøre deres bedste for, at du føler dig tryg. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at hive fat i.
Hvis det bliver ved
Hvis du bliver ved med at være ked af det og trist, så er det en god ide, at tage et smut forbi din læge. For selvom triste periode ofte går i sig selv igen, så kan man nogle gange have brug for lidt hjælp udefra, til at komme oven på igen. For det er ikke meningen at vi mennesker skal gå og have det svært, alt for lang tid ad gangen.
Det kan være hammer-hårdt at gå igennem en trist periode. Derfor håber jeg meget på, at der er noget i mit svar du har kunne bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og håber, at du får talt med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper