Hej Mindhelper
Alt i mit liv er bare gået galt her på det seneste, og jeg føler aldrig at det nogensinde bliver godt igen.
Sidste år startede jeg med at få muskelsmerter og jeg havde ondt ved mit haleben, så jeg måtte sidde mærkeligt fremlænet, hvilket gjorde at jeg fik flere smerter i mine muskler. Jeg havde bare SÅ MANGE smerter i 6-7 måneder. I dag er mine smerter lidt bedre, men har dagligt smerter i nederste del af hovedet, nakke, skuldrer og ryg. Jeg er blevet undersøgt for sygdomme og intet fundet.
Kom herefter ud for en ulykke på min cykel, hvor jeg blev påkørt, hvor jeg slog hovedet og havde ikke cykelhjelm på. Kom på skadestuen og de sagde det var en mild hjernerystelse, men intet andet. Ikke hul i hovedet eller noget brækket.
Herefter har jeg ondt/stiv i nakken hver dag, og jeg har fået ”tinnitus” hvor det suser/summer for mine ører, dog mest udtalt på det venstre øre, højre er der som regel ikke noget fra. Det er nu næsten 6 måneder siden ulykken. Jeg er ikke længere mig selv og jeg græder hver dag og har ondt i maven hver dag. Føler mig elendig. Hvad skal jeg gøre? Har været ved 3 ørelæger, hørelse normal, tryk i ørene normalt. Har været ved egen læge, men det har ikke hjulpet.

(20 år)
Kære Du
Det lyder som om, at det sidste år har været hammer hårdt. Og at der er en masse ting som gør, at det er svært at være dig lige nu. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine oplevelser.
Hvad er grunden?
Du skriver, at du kæmper med en masse forskellige kropslige ting, som for eksempel smerter og tinnitus. Samtidig fortæller du også, at lægerne ikke har kunne finde nogle svar på, hvorfor du har det sådan. Det kan være helt vildt frustrerende, når det sker. For når man går og har det skidt, er det helt naturligt, at man gerne vil finde ud af, hvorfor man har det sådan. Og man vil også gerne vide, hvad man kan gøre, for at få det bedre. Men det kan være svært, hvis lægerne ikke kan finde en grund.
Selvom der måske ikke kan findes en fysisk grund til, at man har det, som man har det. Så betyder det ikke, at man ikke har det dårligt. Men man kan måske komme til at føle sig magtesløs og forvirret over, hvad der sker med en. Det kan være rigtig svært at være i, og man kan måske blive rigtig ked af det og bekymret for, hvad der skal ske. Derfor giver det også rigtig god mening, at du kan føle dig elendig og græde. For det er ikke en rar situation, du er i.
Det kan blive bedre
Men selvom man kæmper med en masse svære fysiske ting, så kan man godt få det bedre igen. Og få et liv, hvor det ikke kommer styrer hele ens hverdag. Mange der har smerter, hvor man ikke kan finde en fysisk grund, de oplever, at få det godt igen. Og få et liv, hvor smerterne, ikke styre hvad de kan og ikke kan. Nogle gange, har man bare brug for noget hjælp til, hvordan man kan håndtere de ting, som er svære. Et godt sted at starte, hvis man skal søge hjælp, er hos egen læge.
Tag til lægen
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har snakket med lægen om, hvordan du har det psykisk? For ellers tror jeg, at det ville være en rigtig god ide at gøre. Lægen kan nemlig både hjælpe, når der er noget fysisk man bøvler med men også, hvis man er trist, eller har det svært. Derfor er det også rigtig vigtigt at få talt om det der sker indeni en, når man bøvler med nogle ubehagelig fysiske ting. For så kan lægen fortælle, om der er noget hjælp, som kunne være godt at få.
Gør noget, du godt kan lide
Når man har det skidt er der mange, som trækker sig lidt ind i sig selv. Bliver meget hjemme, og gør måske ikke de ting, de plejede at gøre. Er det mon også sådan for dig? Hvis det er noget du kan genkende, så skal du vide, at det er en helt naturligt reaktion. For vi har lært fra vi var helt små, at når vi har det skidt, så er det godt at blive hjemme under dynen. Men hvis man så har det skidt i lang tid, så kan man godt komme til at blive lidt isoleret, hvis ikke man kommer ud, eller laver noget man godt kan lide. Og så kan man måske komme til at føle sig lidt ensom og trist.
Derfor kan det sommetider være en god ide at prøve at lave nogle af de ting, man plejede at gøre. Det kan måske være, at hænge ud med nogle venner, lave noget kreativt, eller noget tredje, som man godt kan lide. For mange oplever, at selvom det kan være hårdt at gøre, så kan det hjælpe en del på humøret. Og måske kan du også komme til at føle dig lidt mere som dig selv, hvis du prøver at lave noget, som du godt kan lide. Så det kan du måske overveje at prøve af. Det behøves ikke at være noget helt vildt, men måske bare i et kvarters tid, eller en lille ting til at starte med.
Tal om det
Jeg tænker også, at det er rigtig vigtigt, at du snakker med dem omkring dig om, hvordan du har det. For vi mennesker er ikke designet til, at gå med tingene selv. Vi er flokdyr, og derfor har vi også brug for støtte, når vi for eksempel er kede af det. Og selvom det ikke kan få de svære følelser til at gå væk, så kan det stadig lette lidt, at få sagt dem højt. Så hvis du ikke allerede gør det, så kan du måske tale med dine forældre, en god ven, eller en helt tredje, om de tanker du går rundt med?
Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace. Headspace er nemlig et super godt sted at komme, når man er ung, og går igennem svære perioder. Hos Headspace kan man komme til at tale med nogle af deres søde og dygtige frivillige, som altid er klar på at lægge et lyttende øre til. Og nogen gange kan det være meget rart, at tale med nogen ude fra. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i. Du kan både ringe, eller skrive til Headspace chat, hvis du gerne vil høre lidt mere om det.
Det er smadder hårdt, at gå rundt og have det skidt, og ikke føle sig som sig selv. Derfor håber jeg også rigtig meget på, at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og håber på, at du snart får det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper