Hej Mindhelper
Først undskyld vis der er stavefejl jeg er ordblinde
Jeg er svært autistiske og har lige fået førtidspension
Jeg har altid haft svært med at få venner, jeg ved ikke hvad men gøre selv om jeg føler jeg har prøvet alt, at være venelig, åben, villig til at lytte, være den der inviterer til alt og givet gaver uden at forvænte noget igen. (Jeg har ikke haft en ven i 10 år nu)
Førtidspension har fjernet en masse stress og givet mig noget ro, men når du får Førtidspensionen er det slut med hjælp og du må selv finde ud af det uden du får af vide hvor du kan prøve at finde hjælp hvis du får brug for det, hvis der er noget fysisk med dig får du af vide hvem du kan henvende dig til, men ikke hvis det er noget psykisk.
Jeg har det være end jeg har haft i langtid nu og jeg ved ikke hvor jeg kan søge hjælp, jeg er også ved at få det dårligt med min alder for alle de steder jeg selv har kunne finde er alle 15 til 25 år og det får mig til at føle at jeg er ved at være for gammel til at få hjælp.

(25 år)
Kære dig,
Det lyder som en svær situation, du står i. Jeg kan godt forstå, at det må være rigtig frustrerende ikke at have venner, når det er noget man rigtig gerne vil.
Det er sejt, at du har prøvet
Selvom du de seneste år har haft svært ved at få venner, så lyder det til, at du virkelig har gjort en indsats. For som du selv nævner, så har du prøvet at være åben, lyttet og inviteret mennesker ind i dit liv.
Det kan være rigtig svært at få nye venskaber, så det er rigtig sejt at du har gjort en stor indsats. Men derfor kan jeg også godt forstå, at det er rigtig frustrerende, at det indtil nu ikke er lykkedes at bevare venskaberne.
Når jeg læser det du skriver til os, så lyder det som om, at det at få nogle venner, er noget der betyder noget for dig. Og det kan jeg godt forstå. Og samtidig har du også fået det værre, og vil egentlig gerne have det bedre. Men hvor søger man lige hjælp til det?
Jeg kan ikke sige præcis, hvad du skal gøre. Men jeg vil gerne komme med nogle forslag til, hvad du kan prøve at gøre.
Kontakt din kommune
Du har været i kontakt med kommunen ifm. din førtidspension. Nu lyder det til, at du sidder på den anden side af processen, men egentlig føler dig lidt efterladt til dig selv.
Jeg ved ikke, om du har været i direkte kontakt med din kommune, efter du har fået førtidspension. Men jeg kommer til at tænke på, om du mon kunne kontakte dem igen?
For nogle gange kan kommunen hjælpe én, selvom det ikke er fysiske ting man bøvler med.
For eksempel har de fleste kommuner en støttekontaktpersonordning. Det kan dog være forskelligt fra kommune til kommune præcis hvordan det fungerer. Men man kan faktisk godt få en kontaktperson, hvis man har psykiske udfordringer.
I vores oversigt: Find hjælp i din kommune, kan du finde din egen kommune. Så har vi lavet en oversigt over kommunens tilbud til unge. Og ellers kan du også blot ringe til din kommunes hovednummer, så kan de sende dig på rette vej.
Jeg kan selvfølgelig ikke love, præcis hvad din kommune kan gøre. Men det kan være rart at undersøge, for at sikre sig, at du ikke går glip af hjælp.
Hvis ikke kommunen kan hjælpe dig direkte, så kan det være de kan hjælpe dig på vej til at undersøge, hvad du så kan gøre.
Autisme Ungdom
Stort set alle mennesker har brug for at have relationer til andre mennesker. Dengang vi var hulemænd og levede på savannen, havde vi brug for hinanden for at overleve.
Derfor giver det også rigtig god mening, at du gerne vil finde og skabe venskaber. Det er helt naturligt.
Men derfor kan det også være rigtig frustrerende, når man føler at det ikke lykkedes, uanset hvad man prøver.
Jeg kommer til at tænke på, om du har hørt om Autisme Ungdom? Autisme Ungdom er en organisation for mennesker med autisme og pårørende. Hos Autisme Ungdom kan du møde andre unge med autisme.
Autisme Ungdom laver forskellige begivenheder flere steder i Danmark. Og der er ni lokalafdelinger i landet.
Ofte kan det være rigtig rart at møde mennesker, som kan forstå én. Og her tænker jeg, at Autisme Ungdom kunne være et rigtig godt bud for dig. Man skal blot være mellem 13-35 år, så du er langt fra den ældste.
Du kan kontakte Autisme Ungdom eller finde en lokalafdeling nær dig på autismeungdom.dk
Det kan være rigtig hårdt, hvis man skal gå med sine tanker og følelser alene. Her kan det være rigtig rart at tale med nogen om det. For eksempel venner eller en professionel. Derfor håber jeg, at noget i mit svar kan hjælpe dig på vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper