Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 15 år.
Jeg går i en klasse med en pigegruppe, som er meget fokuseret på kropsidealet (stram og trænet krop, stor røv og store bryster)
Det påvirker mig meget til dagligt, og jeg forstår ikke hvorfor de er så fokuseret på det.
Jeg snakker en gang imellem med dem, men jeg ville synes det var underligt og intimidernede hvis jeg skulle snakke med dem om dette, for så tæt er jeg ikke med dem.
Dog hvis de en dag har brug for hjælp, vil jeg gerne have muligheden for at kunne hjælpe dem.
Hvorfor er det de stræber efter den ”perfekte” krop? Hvorfor er de ikke bare tilfredse?
Hvad kan det gøre ved deres mentale helbred?
Hvad kan man gøre for at hjælpe dem?
Håber I kan hjælpe mig.

(15 år)
Hej Pige på 15 år
Det lyder som om, at det med kropsidealer er noget du har tænkt en del over. Og at det er noget, som fylder meget, hos nogle af pigerne fra din klasse.
Det er ikke ualmindeligt
Du skriver, at der er nogle piger fra din klasse, som er meget fokuserede på kropsidealer. Det er ret normalt, at man som ung tænker over, hvordan man ser ud. Når man bliver teenager begynder kroppen nemlig at ændre sig – og det kan måske godt føles lidt overvældende, alt det som sker med en. Det kan også være svært, ikke at blive påvirket af alt det man ser på instagram og TikTok for eksempel. Her er det tit nogle meget bestemte kropstyper man ser, og man kan måske føle, at man selv ser helt anderledes ud.
Vi er forskellige
Det er selvfølgelig ret forskellig, hvordan vi hver især påvirkes af kropsidealer. For nogle fylder udseende og kropsidealer meget. Og andre har lettere ved at lægge det væk. Derfor kan jeg heller ikke svare dig direkte på, hvordan det påvirker pigernes mentale helbred – det kender jeg dem ikke godt nok til at vide. Men jeg kan sagtens forstå, hvis det er noget, som påvirker dig. For hvis man tit høre nogle snakke om udseende, så kan det måske være svært, ikke også at blive påvirket lidt af det.
Hvis du gerne vil læse lidt mere, om krop og udseende, så kan du kigge på artiklen Slut fred med din krop og med dit udseende. Der er der også nogle tips til hvad man kan gøre, hvis tankerne kommer til at fylde meget.
Snak med en voksen
Det er sødt af dig, at du tænker på, hvordan pigerne fra din klasse har det. Men det er ikke dit ansvar, at sørge for dem. Det er der nogle voksne, som skal gøre. Så hvis du synes, at det med kropsidealerne fylder meget i din klasse, så er mit bedste råd til dig, at tale med en voksen om det. Det kan være dine forædlre, en lærer, eller en helt tredje. Så kan de hjælpe med at finde ud af, hvad der kan gøres.
Snak med dine venner
Jeg tænker også på, om du har snakket med nogle af dine venner eller veninder om dine tanker? Her tænker jeg ikke på pigerne fra klassen, men nogle af dem som du er tætte med. For ellers kunne det måske være en ide at gøre. Jeg tænker nemlig, at der er god chance for, at det med udseende og krop, også er noget de tænker over en gang imellem. Og så kan det være meget rart, at snakke med hinanden om det.
Hvis du vil have lidt fif til, hvordan man kan snakke, om nogle lidt sværere ting med sine venner, så kan du kigge på artiklen Guide til at tale med venner, om svære ting.
Kropsidealer kan fylde meget når man er ung. Og det kan være svært, ikke at blive påvirket af dem. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper