Hej Mindhelper
Jeg er en pige og går I sjette klasse. Fra sommerferien i 2021 er jeg begyndt at føle mig utilpas med alt og jeg føler intet er virkeligt. Vi kender alle det hvor man går i seng og tænker ’jeg orker ikke skole i morgen’ jeg kender det men på en anden måde, jeg tænker i stedet ’jeg VIL ikke i skole i morgen’ jeg ved det lyder som det samme og jeg kan ikke forklare det men det er bare som om jeg ikke ved hvem jeg er længere? Når jeg er i skole prøver jeg at passe ind, når jeg er sammen med min familie prøver jeg at passe ind, når jeg er sammen med mine andre venner prøver jeg at passe ind. Lige meget hvad jeg gør føles det ikke rigtigt. Som om mit liv er en løgn og intet er ægte. Nogle gange kan jeg begynde bare at se blåt og kan ikke se folks ansigter ordentligt hvor jeg tænker ’drømmer jeg? Er det her ikke virkeligt?’ Og begynder ikke at kunne trække vejret ordentligt. Jeg føler mig ikke ægte og føler jeg ikke kan snakke med nogen om det. Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig hvis i forstod hvad jeg mente.

(13 år)
Hej 13 årig
Det lyder til, at du går rundt med en masse svære tanker og følelser for tiden. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har skrevet herind og fortalt om det.
At passe ind
Du skriver, at du prøver at passe ind ovre i skolen, og når du er sammen med dine venner og familie. Det kan være svært at have det sådan. For hvis man går og hele tiden prøver at passe ind, så føler man måske heller ikke, at man kan være rigtig sig selv. Lidt som om man tager en maske på, når man er sammen med andre. Det kan man godt miste sig selv lidt i det. For hvem er man egentlig, når ikke man prøver at passe ind? Den følelse tror jeg, at mange unge har en gang imellem.
Når man er ung, er det nemlig helt normalt, at man skal finde sig selv – hvad man kan lide, og hvem man er som person. Og det kan sommetider, være ret svært. Derfor er det også naturligt nok at have periode, hvor man bliver lidt i tvivl og kan tænke: “Hvem er jeg egentlig?”.
Når man har uvirkelighedsfølelse
Du skriver også, at du nogle gange føler, at ting og mennesker omkring dig, ikke virker ægte og virkelige. Det kan man også kalde for en uvirkelighedsfølelse. Det kan være en ret ubehagelig og skræmmende følelse. Men det er ikke så ualmindelig, som man måske skulle tro. Og det er noget, som nogle unge godt kan opleve i perioder.
Det lyder som om, at de her oplevelser, er noget som startede i sommeren 2021. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om der skete noget særligt i den sommer? Det er ikke sikkert, at det er sådan for dig. Men nogle gange kan det godt være en oplevelse, eller en bestemt ting, som gør, at man begynder at få en uvirkelighedsfølelse.
Snak med en voksen
Det er vigtigt, at fortælle en voksen om, hvordan du har det. Det kan være dine forældre, en sød tante, eller en helt tredje. For uvirkelighedsfølelse, er ikke noget, som du skal gå med alene. Det er det alt for tungt til. Og de voksne som kender en, vil for det meste rigtig gerne lytte, når man går og bøvler med nogle ting. Så kan de nemlig hjælpe, så det svære ikke får lov at vokse sig større.
Mange unge synes, at det er svært at tale med voksne om, hvordan de har det. Hvis du også har det sådan, kan du kigge på artiklen Guide til at tale med forældre om svære ting. Der er der lidt råd til, hvordan man kan åbne snakken. Du kan også altid skrive det du vil sige ned, eller vise det brev du har skrevet herind. Her beskriver du nemlig så fint, hvordan du har det.
Tag til lægen
Det er også altid en god ide, at tage et smut forbi lægen, når man har det svært. Lægen kan nemlig hjælpe med at finde ud af, hvorfor man har det som man har det. Og lægen kan også finde noget hjælp til en, hvis man har brug for det. Så måske kan du spørge dine forældre, eller en anden voksen, om de vil tage med derop. Det kan være meget rart, at have nogle med under armen, når man skal forbi lægen.
Børnetelefonen
Hvis du synes, det er svært at snakke med dine forældre. Eller hvis du bare gerne vil tale med nogen udefra, så må du altid ringe til Børnetelefonen. Hos Børnetelefonen arbejder der nogle søde og dygtige mennesker. De hjælper hver dag både børn og unge. Derfor er de også gode at snakke med, når man går og tumler med nogle svære ting.
Det kan være rigtig tungt, altid at prøve at passe ind. Og det kan være mega ubehageligt at føle, at ens liv ikke er ægte. Derfor håber jeg, at der er noget i mit svar du kan bruge. Og at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper