Jeg har en masse negative tanker om mig selv, og så føler jeg mig tom indeni. Så jeg bruger sex til at fylde hullet med, men jeg kan ikke adskille sex og følelser, så jeg ender altid med at blive såret.
Hey,
Jeg føler mig tom indeni.
Jeg har en følelse af at der mangler en vigtig del af mig selv.
Jeg har det rigtig dårligt med mig selv. Har haft selvmords tanker.
Men jeg er ikke modig nok og ville ikke kunne gøre det mod min familie og venner.
Jeg har en dårlig vane med at tænke negativt om mig selv, og jeg er nærmest trist hele tiden.
Jeg bruger sex til at udfylde hullet.
Jeg går i en cirkel med at finde en ven jeg så også går i seng med.
Men ender med at få følelser for ham.
Og ender så med at blive såret da han ikke er interesseret i mere end venskab med sex.
Det er sket 2 gange med 2 forskellige fyre i en længere periode.
Og ved at jeg burde stoppe for det er ikke sundt.
Men føler mig afhængig af sex og nærvær.
Jeg har et meget stort sexdrive og det er virkelig irriterende. Især fordi jeg ikke kan adskille sex og følelser.
Men føler ikke at jeg kan undvære sex.
Det udfylder hullet i lidt tid.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Livet er bare noget møg. 😥
Jeg har Atypisk autisme og har lige mistet min elev plads i Fakta.
Det er så besværligt at finde et nyt sted når jeg har nogle udfordringer.
Der er en plan om hvad jeg skal.
Men lige nu er alting bare alt for svært og det tager for lang at komme i gang igen.
Vh den triste og fortvivlede.

(Pige, 20 år)
Kære den triste og fortvivlede
Hold da op. Du har godt nok en masse svære ting at kæmpe med. Så jeg kan virkeligt godt forstå, hvis det bare er mega svært at være dig. Og jeg er mega glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er det første skridt på vejen imod at få det bedre.
Det lyder som om, det er det med, at du bruger sex til at udfylde hullet med, der faktisk fylder mest for dig for tiden. Derfor er det det, jeg vil fokusere mest på i mit svar for, at det ikke bliver alt for langt. Jeg håber, at det er okay.
Det er en copingstrategi
Det lyder som om, du er havnet i en ond cirkel, hvor du opsøger en fyr for at få noget nærvær. Og så ender du med at blive såret, fordi du udvikler følelser for fyren, mens han kun er interesseret i sex. Er det rigtigt forstået? Det må være mega hårdt at være i. For det gør mega ondt at være ulykkeligt forelsket. Og det lyder som om, det faktisk er det, du kommer til at opleve igen og igen, fordi du ikke rigtigt kan undvære den nærvær, som det giver dig at have sex. Men jeg tænker også, at det giver mega god mening, at du har det sådan.
For det med at være lidt afhængig af at have sex med andre er tit en copingstrategi – altså en strategi man bruger til at håndtere nogle følelser, der er rigtigt svære. Du beskriver det jo også selv så fint, hvordan det at have sex og nærvær med en fyr, fylder den tomhed, du kæmper med. Nogle gange kan det også være en måde at få lidt bekræftelse på, hvis man kæmper med en masse negative tanker om sig selv. For eksempel fordi man får en følelse af, at man faktisk er god nok, mens man har sex og nærværet fra at have sex. Giver det mening for dig?
Problemet er bare, at selvom det virker på den korte bane, så virker det ikke rigtigt på den lange bane. Både fordi du ender med at blive såret, og det er mega hårdt. Men også fordi de svære følelser kun forsvinder, når du har sex og nærværet fra at have sex. Men når det er overstået, så vender de svære følelser tilbage igen. Og så opsøger du nærværet fra at have sex igen. Og så er det, at det ender i den her mega onde cirkel. Så det er ikke et spørgsmål om, at du bare skal holde op. For det er mega svært, når du bruger sex til at håndtere de svære følelser. Det er et spørgsmål om, at du skal have noget hjælp til at få det godt igen. Så du kan finde følelsen af at være god nok inde i dig selv. Og så du kan få noget hjælp til at håndtere de svære følelser på en anden måde.
Hvis tristheden og tomheden fylder for meget
Det lyder mega hårdt, at du føler dig trist næsten hele tiden. For tristhed kan bare være en mega svær følelse at være i. Men det er også helt normalt at føle sig trist i en periode. Specielt hvis det er en periode, hvor der foregår en masse svære ting. Og det virker som om, der faktisk foregår en masse svære ting for dig lige nu. For eksempel det med, at du har mistet din elevplads. Når man oplever sådan noget, så kan det godt gøre en rigtigt trist i en periode. Men tristheden skal helst gå over igen på et tidspunkt. Hvis man bliver ved og ved med at være trist, så kan det være et tegn på, at der er noget lidt mere alvorligt galt.
Der er for eksempel nogen, der oplever at få en depression. For dem er tristheden kommet til at fylde så meget, at den nærmest har overtaget hele deres hverdag. De kæmper ofte også med at føle sig tomme indvendigt. Ligesom de også ofte har en masse negative tanker om sig selv. Hvis der er noget af det, du kan genkende, så kan du prøve at læse vores artikel om de typiske tegn på depression. Man kan godt have nogle af tegnene fra artiklen uden, at det behøver at betyde, at man har en depression. Men hvis du kan genkende mange af tegnene, og det har stået på længe, så er det vigtigt, du snakker med nogen om det. For uanset om det er en depression eller ej, så kan du godt få det godt igen. Nogle gange kræver det bare lidt hjælp.
Snak med nogen
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogen om, hvordan du har det? For eksempel, at du faktisk føler dig rigtigt trist og tom? Hvis ikke du har det, så synes jeg, at du skal gøre det. For du har det mega svært for tiden. Og det er mega vigtigt, at du får noget hjælp, så du kan få det godt igen. Men svære tanker og følelser er desværre ikke altid noget, man lige kan se på hinanden. Så folk omkring dig kan ikke vide, at du har det rigtigt svært, og at du har brug for hjælp, hvis du ikke fortæller dem det.
Det lyder som om, at du holder rigtigt meget af din familie. Derfor tænker jeg også, at det ville være en mega god idé at snakke med dine forældre om det. Så kan de nemlig hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få noget hjælp henne. Og de kan være der for dig og lytte til dig, når du har det svært og har brug for nogen at snakke med. Det er jeg også næsten sikker på, at de rigtigt gerne vil. Fordi de også holder af dig og bare vil dig det allerbedste. Og derfor også rigtigt gerne vil vide det, når du har det mega svært, så de kan prøve at hjælpe.
Tag fat i Headspace
Hvis du er mere tryg ved at starte med at snakke med nogen, som du ikke kender. Og som du ikke lige kommer til at støde ind i igen, så kan du tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig nogle super dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Og du kan snakke med de frivillige rådgivere om alting. Hos Headspace er der nemlig ikke noget, der er hverken for stort eller for småt. De frivillige rådgivere er vant til at snakke med unge, der har det svært. Og du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Snak med Livslinien, hvis du stadig har selvmordstanker
Du skriver, at du har haft selvmordstanker, men du skriver ikke, om det er noget, du stadig kæmper med. Derfor laver jeg lige et link til Livslinien. Dem kan du tage fat i, hvis du stadig har selvmordstanker. Hos Livslinien er nemlig et sted, hvor man kan snakke med nogle super dygtige frivillige rådgivere om at have selvmordstanker. Og man kan være helt anonym, his man helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i og det skal du også endelig bare gøre, hvis du føler, du har brug for det.
For det er nemlig mega vigtigt, at du ikke går alene med det, hvis du har selvmordstanker. Og selvom det lyder lidt mærkeligt, så er jeg rigtigt glad for, at du ikke tør gøre alvor af tankerne. For det fortæller mig, at der stadig er noget i livet, som du er glad for. Og jeg er næsten sikker på, at din familie ville savne dig helt vildt, hvis du ikke var her mere. Så prøv at hold fast i det. For der er så mange andre muligheder for, at du kan få det godt igen end døden.
Tag fat i din læge
Jeg synes også, det er super vigtigt, at du får snakket med din læge. Din læge er nemlig også uddannet til at hjælpe dig, hvis der er noget psykisk, der er svært. Din læge kan for eksempel hjælpe dig med at finde ud af, om det kunne være en depression, du kæmper med. Og så kan din læge kan for eksempel også henvise dig videre til noget mere hjælp, hvis din læge vurderer, at du har brug for det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Sådan så du ikke skal gå rundt og kæmpe med alle de her svære ting selv. Og så du kan få noget hjælp til at få det godt igen. For det kan nemlig godt lade sig gøre. Det kan bare være så svært at tro på, når man står midt i alt det svære. Men prøv at hold fast i, at det godt kan blive godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper