Hej Mindhelper
Jeg er i en meget forvirrende del af mit liv da jeg har problemmer med at have motivation til noget og føler mig tit helt nede i kul kælderen men andre gange har jeg det helt fint så ved ikke om jeg faktisk fejler noget eller om jeg bare er doven har været til omkring det og taget en depressionsskema men lægen sagde udmiddelbart at det ikke var noget men føler ikke jeg har svaret ordenigt da jeg ikke er sikker på min følelser så mit spørgsmål kan have en slem depression men sommetider ikke mærke den?

(19 år)
Kære Du
Det kan være hårdt, at være i en forvirrende periode i livet. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Svære perioder
Du skriver, at du i nogle perioder er helt nede i kulkælderen, og i andre perioder har du det fint nok. Det kan være super frustrerende og tungt, når man ramler ind i en svær periode. Og det er ikke altid, at man kan sætte fingeren på, hvad det skyldes.
Det med at have svære perioder er noget, mange unge kender til. Og det er helt normalt, at ens humør går op og ned. Men nogle gange kan den svære periode vare så længe og fylde så meget, at det bliver til en depression. Og ligegyldigt om man lider af depression eller ej, så er svære perioder hårde.
Er det en depression?
Du spørger også, om det kan være en depression, du har. Det kan jeg desværre ikke svare dig på. For det skal der en fagprofessionel, som kan sidde og tale med dig, til at afgøre. En depression kan nemlig se ud på mange forskellige måder. For nogle varer depressionen i lang tid. Og for andre kommer og går den i bølger. Du kan læse mere om det i artiklen Deprimeret? 13 typiske tegn du skal holde øje med og 10 råd til, hvad du kan gøre.
Når man har en depression, oplever de fleste manglende motivation eller lyst til at lave ting. Men manglende motivation og lyst kan også sagtens komme i perioder, uden man har en depression. For ligesom med humøret, er det naturligt, at motivationen og lysten går op og ned. Derfor betyder det heller ikke, at man bare er doven, hvis motivationen i en periode er helt i bund.
Når motivationen svigter
Du skriver ikke så meget om, hvad din manglende motivation går ud på. Men hvis det f.eks. er i forhold til praktiske ting, så kan det hjælpe, at bryde opgaverne ned i mindre bidder. Så hvis det f.eks. er at gøre rent eller lave en opgave. Så start med at sætte et lille mål for dig selv, som f.eks. at fjerne to tallerkener fra køkkenbordet, eller skrive to linjer på opgaven. Ofte er det sværeste nemlig, at komme igang. Og når så først man er i det, kan man tit mere end man lige troede.
Tal om det
Det bedste råd jeg kan give dig er, at tale med dem omkring dig om, hvordan du har det. For det er ikke meningen, at man skal klare sig igennem svære perioder selv – hvad end man så lider af depression eller ej. Ofte kan tunge tanker og følelser også blive lettere, når man deler dem. For så skal man ikke gå med det hele indeni, og så kan den man taler med også lytte og støtte en.
Så hvis du ikke har talt med nogen, du kender endnu, så kan du måske tage fat i en god ven, dine forældre, eller en helt tredje?
Headspace
Hvis du gerne vil tale med nogen ude fra, kan jeg anbefale dig Headspace. Hos Headspace kan man komme og få samtaler, hos en af de frivillige. De frivillige er vant til at tale med unge om svære ting. Derfor er de også gode til at lytte og hjælpe. Det er gratis, og du kan være anonym. Så dem kan du prøve at tjekke ud.
Tilbage til lægen
Hvis du kan mærke at motivationen bliver ved med at være i bund, eller du ikke får det bedre, så er det en god ide, at tage tilbage til lægen. For så kan i tale om, der er noget hjælp, som ville være godt for dig at få.
Selvom jeg ikke kunne give dig noget direkte svar, så håber jeg alligevel, at du kan bruge noget i mit svar. Jeg sender gode tanker din vej og krydser fingre for, at du får talt med en om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper