Hej Mindhelper
Jeg skifter ofte holdninger. Springer fra det ene til det andet i kort stykke tid. Føler mig ret ustabil og mærkelig. Har søgt hjælp overalt men ingen kan hjælpe mig.. Hvad skal jeg dog gøre ved min underlige hjerne??

(20 år)
Kære Du
Det lyder som om, at du går med en masse svære tanker for tiden. Og at du ikke rigtig ved, hvad du skal gøre med dem. Derfor er jeg rigtig glad for at du har skrevet herind og delt dem med os. For det er ikke noget du skal gå med alene.
Det er hårdt
Du skriver at du føler dig ustabil og mærkelig, men at du ikke har kunne finde nogen hjælp, nogen steder. Det lyder rigtig træls. For hvis man går rundt, og måske ikke har det super godt, eller føler der er noget galt, så har man rigtig meget brug for at få hjælp, når man rækker ud efter den. Så jeg er ked af at høre, at du føler, at ingen har kunne hjælpe dig.
Skiftende holdninger
Noget andet du skriver i dit brev, er det her med, at dine holdninger skifter meget. Det kan være super frustrerende at have det sådan. For det kan måske gøre, at man får svært ved at vide, hvad man skal gøre i forskellige situationer, hvis ikke man har sine holdninger til at guide en.
Men du skal vide, at det er helt normalt, at ens holdninger kan skifte. For mange af vi menneskers holdninger afhænger af, hvilken situation vi står i, eller hvilket humør vi er i. Så man kan for eksempel have en holdning om, at man skal tage cyklen i skole, i stedet for bussen, fordi det både er sundt og ikke koster noget. Men hvis det så regner, eller man står op om morgenen og er mega træt og i dårligt humør. Så kan det godt være, at man alligevel tænker, at det er helt ok at tage bussen alligevel. Det tror jeg, at der er rigtig mange der kan genkende.
Tal med dem omkring dig
Hvis man går og bøvler med nogle svære tanker og følelser, så kan det være rart, at tale med nogen om det. Det kan for eksempel være en god ven, en forældre, eller en helt tredje. For det kan nogle gange gøre det som er svært, lidt lettere at gå med. Og sommetider kan dem man snakker med, også komme med nogle nye inputs, som man måske ikke selv lige havde tænkt på. Så måske kunne det være en hjælp for dig, at tale med en i dit liv som du føler dig tryg ved?
Tag til Lægen
Jeg tænker også, at det måske vil være en god ide for dig, at tage et smut forbi din læge. For når du skriver, at du føler dig ustabil, er det vigtigt at du får snakket med en professionel om det. Og lægen ved en helt masse om, hvordan vi menneskers hjerner fungere. Og hvad man kan gøre, hvis man går og føler sig ude af balance. Samtidig kan lægen måske også hjælpe dig med at finde ud af, hvem du kan tage fat i, hvis du gerne vil have noget hjælp.
Skriv det ned
Noget du også kan prøve er, at skrive nogle af dine tanker ned, på din telefon, computer eller papir. Det kan nemlig nogen gange være en hjælp for en selv, og for andre, når man søger efter hjælp. For når man skal have hjælp til noget, er det meget godt at have en fornemmelse af, hvad det er man gerne vil have hjælp til.
Så måske kunne du skrive lidt mere ned om, hvordan du føler dig ustabil og mærkelig for eksempel. Er det nogle tanker du går rundt med, der gør at du har det sådan. Eller er det måske nogle ting du går rundt og gør, der giver dig en fornemmelse af at være mærkelig. Eller er det noget helt tredje? For hvis man skriver nogle af tankerne ned, kan det hjælpe en til at se nogle sammenhænge, som man ikke ellers har kunne. Og det kan gøre at man bliver lidt mere skarp på, hvad man gerne vil have hjælp med. Så det kan du overveje at prøve af, hvis du har lyst.
Det kan være hammer-ubehageligt at gå og føle sig ustabil. Derfor håber jeg også meget på, at der er noget i mit svar du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du snart kan finde noget hjælp.
De bedste hilsner fra en Mindhelper