Jeg føler ikke, at jeg er mig selv for tiden. Jeg er begyndt at være meget hjemme, fordi jeg ikke kan klare mange mennesker. Og det bliver værre og værre.
Hej
Jeg føler mig mentalt svag jeg magter ingen ting jeg føler jeg ikke e mig selv for tiden jeg føler hele tiden siger noget forkert og at jeg har det dårligt og jeg kan ikke vær sammen med for mange mennesker af gangen det bliver bar vær og vær jeg er begyndt med holde mig meget hjemme fordi jeg føler mig svag og ikke kan klare det med mange mennesker ved ikke hvorfor jeg har det sådan men kan ikke få det væk ved ikke hvad jeg skal gøre det bliver være og være har også vært meget igennem i fortiden ved ikke om det har noget med det at gøre men det bar mærkeligt at det bar kommer ud af det blå

(Dreng, 18 år)
Kære dreng på 18 år
Det lyder rigtig øv, det du oplever for tiden. Det kan være rigtig hårdt at føle, at man ikke er sig selv. Og at det er svært at være sammen med andre mennesker.
Er der mon sket noget?
Du skriver i dit brev, at det er mærkeligt, fordi det er kommet ud af det blå. Vil det sige, at der slet ikke er noget, der har skubbet til, at du har det sådan her nu? Nogle gange kan svære perioder nemlig godt blive fremprovokeret af bestemte ting, der sker i livet. Mens andre gange kan det, som du skriver her, bare komme ud af det blå. Men hvis der er en grund, er det ret fint at finde frem til den. På den måde bliver man opmærksom på det og kan måske gøre noget ved det.
Du skal arbejde med det, men ikke alene
Jeg synes, du skal vide, at det er flot, at du prøver at få det til at gå væk. Men nogle gange hvis man prøver for meget, kan det faktisk bare blive endnu værre. Det kan være hovedets måde at sige, at det her ikke bare er noget, du kan få til at gå væk. Det er noget, du skal arbejde lidt med. Men du skal ikke gøre det alene. Det er vigtigt, at du har nogen, der kan hjælpe dig.
Snak med nogen omkring dig
Som jeg lige har skrevet, er det vigtigt, at du har nogen, der kan hjælpe dig igennem det her. Her tænker jeg blandt andet på dine forældre eller nogle kammerater. Mit bedste råd til dig er at fortælle dem, hvordan du har det. Så hvis du ikke allerede har gjort det, så gør det. Det er så vigtigt, at vi ikke går rundt med det, der er svært, helt alene. Og endnu vigtigere er det, at dem omkring os ved, hvordan vi har det. Så kan de nemlig hjælpe og støtte os bedst muligt.
Tag kontakt til hjælpetilbud
For nogle kan det virke som et stort første skridt at fortælle nogen, man kender om, hvordan man har det. Hvis du også har det sådan, så bare rolig. For der er nemlig hjælpetilbud som Headspace og Børnetelefonen, som du kan tage fat i. Her sidder der frivillige klar til at lytte til dig og komme med råd til, hvad du kan gøre i din situation. Måske kan de endda snakke med dig om, hvordan du får sagt det til dine forældre og venner. Hvis du altså har brug for det.
Læs om socialfobi
Du nævner, at du ikke kan klare mange mennesker, og at du helst bare opholder dig derhjemme. Nogle mennesker, der har det sådan, har det, man kalder socialfobi. Det kan du læse mere om i vores artikel om tegn på socialfobi.
Jeg håber, at mit svar har givet dig nogle idéer til, hvad du kan gøre fra nu af. Jeg håber virkelig, at du vil tage fat i dem omkring dig. Så kan de hjælpe dig, så du kan føle dig som dig selv igen.
De bedste hilsner fra Mindhelper