Hej
jeg er en pige på 13 år. Jeg elsker at være sammen med mine venner, men hver gang de spørger om vi skal være sammen siger jeg automatisk nej. Jeg føler mig hele tiden for træt til at være sammen med dem både efter skole og i weekenderne..mine forældre siger at jeg bare har brug for mere søvn, så det prøvede jeg. Jeg fik så meget søvn som muligt, men det virkede ikke. Jeg har også prøvet at spise bedre og få motion men der skete heller ingenting. Og det er virkelig irriterende fordi at det ligesom er den her alder jeg burde nyde tiden med mine venner og hygge med dem så meget så muligt. Så jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal gøre?

(13 år)
Hej Pige på 13 år
Det lyder til, at trætheden fylder rigtig meget hos dig lige nu. Og det kan være hammerfrustrende, når man føler sig rigtig træt, og derfor ikke har overskud til at være sammen med sine venner. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Det er normalt at være træt, når man er begyndende teenager
Du skriver, at du hele tiden føler dig træt, også selvom du har prøvet både at sove mere, spise bedre og få motion. Det kan være rigtig træls, når man prøver at gøre noget for at få mere energi, og det så stadig ikke hjælper. Men du skal alligevel have lidt ros med på vejen – det er hammersejt, at du selv har prøvet at gøre noget for at få mere energi.
Der kan være rigtig mange forskellige grunde til, at man måske ikke har så meget energi og føler sig rigtig træt. Når man er begyndende teenager, sker der også rigtig mange ting i kroppen, og man vokser og udvikler sig rigtig meget. Det sluger mega meget energi. Derfor er det også helt normalt at være ekstra træt, når man er teenager. Det tror jeg, at langt de fleste teenagere kender til. I vores artikel Føler du dig træt hele tiden? pas på de 11 energiskruke kan du læse lidt mere om, hvad der er for nogle ting, som kan være med til at gøre en ekstra træt. Der står også nogle gode råd til, hvad man kan gøre for at få mere energi. Så måske der er noget i den, som kan hjælpe dig lidt på vej.
Kan I lave noget der ikke kræver så meget energi?
Du skriver, at du elsker at være sammen med dine venner, men automatisk kommer til at sige nej, når de spørger, om I skal lave noget sammen. det kan være rigtig frustrerende, når man rigtig gerne vil være sammen med sine venner, men energien bare ikke er det. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du synes at det er irriterende.
Jeg kommer også til at tænke på, om I måske kan lave noget sammen i kortere tid. Det kan være, at I kan aftale at være sammen i en time, så det fx ikke behøver at være hele dagen. Og så kan I måske også aftale at lave noget, som ikke kræver så meget energi. Det kan fx være at se en god film, serie eller spille et spil. For når man ved, at det ikke er så lang tid eller kræver så meget af en, så kan det måske også virke mere overskueligt. Og når det ikke behøver at være en stor ting, så oplever rigtig mange også, at det faktisk er meget rart, når man kommer afsted. For selvom det måske virker bagvendt, så kan det at være sammen med sine venner også være med til at give en mere energi.
Snak med dine venner
Jeg tænker også, at det måske kunne være en god ide, at du snakkede med dine venner og fortalte den, at du føler dig ekstra træt for tiden, for så ved de også, hvorfor du måske siger lidt mere nej til at ses, end du ellers gør.
Det der med at føle sig mere træt end man ellers gør, er også noget langt de fleste teenagere oplever. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine venner, som også har det sådan. Og så kan det være, at I kan snakke lidt om det. Det kan nemlig være rigtig rart at dele sine tanker og frustrationer med nogen.
Bliv endelig ved med at snakke med dine forældre
Når jeg læser dit brev, synes jeg, at det lyder til, at du allerede har snakket med dine forældre om, det med at være ekstra træt. Og det er hammergodt. Det skal du endelig blive ved med. For dine forældre er måske nogle af de voksne som er allertættest på dig og kender dig bedst. Og derfor er det også en rigtig god ide at snakke med dem, når der der nogle ting, som er lidt svære og fylder meget for en.
Hvis det bliver ved, så tag et smut til lægen
Hvis du bliver ved med at være så træt, kan det også være en god ide at tage et smut til lægen. Så kan lægen nemlig tjekke, om der er noget fysisk som gør, at du føler dig rigtig træt. Det er ikke altid at lægen kan finde noget, fordi man også bare er mere træt, når man er teenager. Men nogle af de ting, som man gøre, at man kan føle sig ekstra træt er, hvis der er nogle vitaminer eller mineraler, som kroppen mangler. Og det kan lægen hjælpe en med at finde ud af.
Det er hammerfrustrende at gå og føle sig ekstra træt. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar som er hjælpsomt for dig. Jeg sender en masse varme tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper