Hej.
Jeg er 20 år og føler ikke at jeg laver nok “almindelige ungdoms ting”. Jeg føler mig meget af tiden mere moden end mine medaldrende. Jeg synes derfor jeg har for få venner og ved ikke hvad jeg skal få tiden til at gå med efter arbejde…
Håber i kan give mig lidt ny energi på livet

(20 år)
Kære Du
Det kan være ret hårdt at føle, at man har for få venner og ikke rigtig ved, hvad man skal få tiden til at gå med. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Ungdomsting
Du skriver, at du ikke føler at du laver nok almindelige ungdomsting. Lige netop den følelse tror jeg, at der er rigtig mange unge, som kan genkende. For sommetider kan der måske godt være et pres på, hvordan ungdomlivet skal være. Og det føles måske som om, at alle andre laver alle mulige ting hele tiden, og man ikke selv laver lige så meget. Det kan måske også føles som om, at man burde lave flere ting. Men selvom det måske ligner, at alle andre laver alle mulige fede ting hele tiden, så er det sjældent sådan det er. Vi mennesker har det nemlig med kun at vise alt de fede frem, og gemme alt det der ikke er fedt.
Når det er sagt skal du vide, at det er helt fair at lave lyst til at lave flere ting. Vi mennesker er nogle værre vanedyr. Derfor kan man også hurtigt komme ind i en vane, hvor man bare står op, og tager på arbejde og hjem igen. Og det kan sommetider godt føles lidt kedeligt. Derfor synes jeg også, at det er virkelig fint, at du har mærket efter og fundet ud af, at du egentlig godt kunne tænke dig at lave lidt flere ting.
Spring ud i det
Du skriver, at du føler dig mere moden end dine jævnaldrene, og at du derfor ikke har så mange venner. Når man måske ser ens jævnaldrende lave alle mulige ting, og man har en oplevelse at, at man ikke selv laver så meget, kan man godt komme til at sidde med en følelse af at være lidt annerledes eller mere moden end sine jævnaldrene. Og det kan være en ret tung følelse at have. Men heldigvis kan man godt få flere venner og komme ud og lave flere ting og få noget energi tilbage.
Sommetider handler det simpelthen bare om at springe ud i det og give folk en chance. For ved første øjekast kan folk måske virke lidt træls eller umodne, men når man så lærer dem at kende, finder man måske ud af, at de faktisk har nogle ret fede sider.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du kender nogen, som du godt kunne tænke dig at prøve at bruge mere tid sammen med?
Det kan fx være en fra arbejdet, en gammel klassekammerat eller en helt tredje?
For hvis der er det, så er mit bedste råd at kaste dig ud i det og høre personen, om de har lyst til at lave noget sammen.
Interesser
Jeg kommer også til at tænke på, om du har nogle interesser, som du synes er fede? For der findes foreninger og klubber for det meste. Og det kan være en rigtig god måde at møde nye mennesker på. For så har man i hvert fald en ting til fælles, som man kan bygge venskabet ud fra. Du kan fx prøve at søge lidt rundt på google og se, hvilke tilbud der er, der hvor du bor.
Ventilen
Et andet sted, hvor man kan møde andre unge og få venskaber er hos Ventilen. Der kan man komme og møde andre unge, som også føler sig alene og bøvler med ensomhed. De laver en masse fede ting. De laver fx aftensmad sammen, spiller brætspil og tager på ture. Man kan også sagtens bare komme og hænge ud og snakke, hvis det er det, som man har mest lyst til. Og de frivillige i Ventilen er super søde og sørger for, at der er rart for alle at være der. Så dem kan jeg varmt anbefale dig
Snak med nogen
Når man går og bøvler med nogle svære følelser er det en rigtig god ide at snakke med nogen om, hvordan man har det. For ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre. Og vi mennesker er slet ikke lavet til at klare svære ting alene. Vi er lavet til at have brug for andre, når livet er hårdt.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du fik snakket med nogen om, hvordan du har det. Det kan fx være en ven, en forældre eller en helt tredje, som du er tryg ved. Det vigtige er nemlig ikke, hvem du snakker med. Det vigtige er, at du ikke går med det svære alene.
Det kan være rigtig hårdt at gå med en følelse af, at man ikke laver nok ungdomsting og har for få venner. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender varmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper