Hej Mindhelper
jeg er en pige på 14. jeg har det ikke særlig godt mentalt, jeg kan ikke se nogle fremtid og kan ikke se nogen grund til at gøre de helt normale ting. jeg føler en byrde på mine skuldre og hvis jeg bare så meget som hurtigt tænker på det bryder jeg sammen, jeg føler jeg har tabt mig selv fuldstændigt og ved ikke hvad jeg skal gøre, det føles hele som omen det ikke er mig der styre min krop men jeg bare sidder og kigger på. Jeg har total angst for døden og at miste nogen til den. jeg har lyst til at skrige og forsvinde for mig krop og jeg kunne virkelig godt bruge et råd til hvordan jeg kan komme videre for jeg kan ikke holde ud at leve sådan her.

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Det lyder godt nok til, at det er rigtigt svært at være dig i øjeblikket. Derfor er jeg simpelthen også så glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det behøver du ikke gå alene med.
Det kan godt blive godt igen
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at det hele er blevet rigtigt uoverskueligt for dig i øjeblikket og du føler, at der ligger en byrde på dine skuldre, som du ikke kan holde ud. Det tænker jeg må være rigtigt hårdt at opleve, og jeg kan sagtens forstå, hvis du har brug for en hånd til at komme videre. Derfor er det også hammervigtigt, at du ved, at selvom det er svært lige nu, så kan sagtens blive godt igen. Selvom det måske lyder mærkeligt, så er det helt normalt at opleve perioder, hvor det hele bare er uoverskueligt og trist. Det kommer de fleste mennesker til at opleve i løbet af deres liv, og heldigvis får de fleste det også rigtigt godt igen på den anden side.
Hvad er det der fylder?
Du skriver, at der er en byrde på dine skuldre. Men du skriver ikke så meget om, hvad det er for en byrde? Og jeg kommer til at tænke på, om der er en bestemt ting, som gør, at det hele er så svært i øjeblikket? For hvis der er det, så er der måske også en løsning på problemet? Og du vil måske kunne få en hjælpende hånd fra nogen omkring dig – din mor, far, skolelærer eller en helt 4. person, så du ikke behøver stå alene med problemet. For det er der ingen mennesker, som kan klare helt alene.
Nogle unge oplever også, at det ikke er en bestemt ting, som gør dem kede af det eller angste, men en blanding af mange ting, eller at man har været ked af det så længe, at det måske er blevet til en depression. Du kan prøve at læse vores artikel med tegn på depression. Hvis du tænker, at du kan nikke genkendende til tegnene, så er det vigtigt, at du reagerer på det, og tager en tur til lægen. For depression kan man heldigvis sagtens få hjælp til at slippe af med.
Snak med nogen omkring dig.
Mit bedste råd til dig er at få snakket med nogen omkring dig. For det du oplever i øjeblikket er alt for svært til, at du skal gå med det helt alene. Det ville selv den stærkeste person i verden ikke kunne holde til i længden. Og det er helt okay, så at have brug for en hjælpende hånd. Det har vi alle sammen engang i mellem.
Snak med dine forældre
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dine forældre om, hvordan du har det? For dine forældre er måske nogle af dem, som er tættest på dig i hverdagen, og som derfor har rigtig god mulighed for at hjælpe dig. De fleste forældre vil rigtigt gerne hjælpe, hvis de ved, hvordan deres børn har det. Men det er vigtigt, at du får snakket med dem, og for nogle kan det godt være lidt svært. Så hvis du har lyst, så kan du prøve at læse vores artikel om at snakke med sine forældre om svære ting, for der står en masse gode råd, som kan være rigtigt rare at have. Jeg kan især godt lide rådet om at skrive et brev, hvis man synes det er for svært at få tingene sagt ansigt til ansigt. Det kunne også være en sms.
Snak med en anden voksen
Hvis det nu ikke duer at snakke med dine forældre, så er der måske en anden voksen i din omgangskreds, som du kan prøve at snakke med? Det kunne eksempelvis være din morfar, din venindes mor eller din yndlingslærer. For så kan de støtte og hjælpe dig, så du ikke behøver sidde alene. De fleste mennesker vil rigtigt gerne hjælpe, hvis de kan mærke, at man har brug for det. Og det kan være rigtigt rart at have det pusterum.
Tag en tur til lægen
Hvis du tænker, at du måske har tegn på depression, eller at du har haft det sådan her længe, så er det vigtigt, at du tager en tur til lægen. For lægen kan hjælpe en med at finde ud af, hvad der kan være en god hjælp for en, så man kan få det godt igen. Lægen er fuldstændigt vant til at tale med unge, som har det svært. Og man må altid tage til lægen, hvis man har det dårligt – uanset om det er fysisk eller psykisk.
Kontakt Livslinien
Du skriver, at du ikke kan se nogen fremtid for dig selv. Og jeg bliver lidt i tvivl om, om det betyder, at du oplever tanker om ikke at ville leve mere? Hvis du oplever selvmordstanker, så er det rigtigt vigtigt, at du reagerer på det hurtigt og får snakket med dine forældre og din læge. For det er alt for svært for dig at gå med alene.
Du kan også kontakte Livslinien. Livslinien er en frivillig rådgivning for mennesker, som oplever selvmordstanker eller har spørgsmål omkring selvmordstanker. Dem må man altid kontakte uanset, om man har selvmordstanker eller ej. De er helt vant til at snakke med unge om de tunge tanker og de er rigtigt søde. Man er helt anonym, når man kontakter dem.
Det lyder til, at det er en rigtig svær periode, du går igennem i øjeblikket. Men jeg håber, at mit brev har givet dig mod på at få snakket med nogen om, hvordan du har det, så du ikke går alene med det. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper