Hej Mindhelper
jeg er en dreng på 15 år som ikke rigtig ser nogen mening med at leve. har en kæreste og har også nogle venner men føler bare det hele er meningsløst og livet ikke er noget værd.

(Dreng, 15 år)
Hej Dreng på 15 år
Det lyder som om, du er inde i en rigtig hård periode lige nu, hvor det hele bare virker meningsløst og trist. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det kan sagtens blive godt igen
Der vil være perioder i ens liv, hvor det er svært at finde glæden frem. Og hvor det hele virker mørkt og meningsløst. Det er rigtigt træls, men det er vigtigt, at du ved, at selvom det ser sådan ud lige nu, så bliver det ikke ved sådan for evigt. De fleste oplever, at de mørke følelser går over af sig selv efter et stykke tid. Og at glæden kommer igen helt af sig selv. Sådan er det heldigvis de fleste gange med tunge følelser, de kan sagtens forsvinde igen.
Når man er teenager er det også ret normalt, at man begynder at tænke mere over meningen med livet. Og hvordan man selv lige passer ind i det hele. For på det tidspunkt af ens liv er der helt vildt mange veje livet kan dreje af, og det kan være både spændende og super overvældende. Men man kan også være ekstra følsom over for de negative tanker og de lidt tungere følelser. Så er det rigtigt vigtigt at få snakket med nogen om, hvordan man har det og hvad man går og tænker på. For det er for hårdt, at skulle gå rundt helt alene med. Men det behøver du heldigvis heller ikke. Det skriver jeg mere om længere nede i brevet.
Depression
Som sagt oplever de fleste, at de mørke perioder går over af sig selv. Men nogle oplever også, at tristheden og følelsen af meningsløshed udvikler sig til det, man kalder depression. Det kan komme, hvis tristheden ikke går af sig selv og de tunge tanker og følelser begynder at fylde det hele. Du kan læse mere om tegn på depression her.  Depression går ikke altid væk af sig selv, og derfor er det hammervigtigt at du reagerer, hvis du tænker, at du begynder at have tegn på depression.For er hjælp at hente, hvis man har det sådan. Og de fleste får det rigtigt godt igen, selvom de har haft depression.
Snak med nogen omkring dig
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dine forældre eller nogle andre omkring dig om, hvordan du har det? For hvis man går rundt med en følelse af meningsløshed, så er det vigtigt, at man deler det med nogen. Du kan prøve at forestille dig, at du går rundt med en rigtig tung kuffert lige nu – som du prøver at klare helt alene. Hvis du taler med nogen om tankerne, så kan det være lidt ligesom, hvis der kom en og tog den ene hank på kufferten. Så letter presset lidt og det kan blive nemmere at overskue det hele og se de gode ting i livet igen.
Det er ikke altid nemt at åbne op, men du kan prøve at læse vores artikel om, hvordan man snakker om tristhed og måske også den her guide til at tale med sine forældre om det. Ens forældre er tit dem, som er tættest på en i hverdagen. Og derfor er de måske også nogle af dem, som har bedst mulighed for at hjælpe, hvis det hele bare bliver lidt for mørkt og meningsløst. Hvis det ikke duer at snakke med dine forældre, så er der måske en anden voksen i din omgangskreds, som du er glad for at snakke med? Det kan være en god morfar, en sportstræner eller din klasselærer. Det er ikke så vigtigt, hvem du snakker med, men det er vigtigt, at du får fortalt, hvordan du har det.
Du er velkommen i Headspace
Hvis du har mest lyst til at snakke med nogle, som ikke lige kender dig, så kan jeg også anbefale Headspace. Det er en anonym ungerådgivning, hvor unge kan komme og snakke om det der fylder. Intet problem er for stort eller småt og du er altid velkommen. Du kan kontakte dem ved at dukke op, ringe til dem eller skrive på chat.
Tag en tur til lægen
Jeg tænker det kunne være rigtigt godt for dig, at tage en tur til lægen. For man må altid tage til lægen, hvis man har det skidt – uanset om det er fysisk eller psykisk. Og hvis du kan nikke genkendende til tegnene på depression er det mega vigtigt, at du tager til lægen og snakker med lægen om, hvordan det går. For lægen kan være med til at finde ud af om det er depression. Depression kan ramme alle. Og der er over 100.000 danskere som oplever depression lige nu, så lægen er helt vant til at snakke med mennesker om depression. Så skal lægen nok sørge for, at du får behandling for depression, så du kan komme ovenpå igen.
Selvmordstanker
Når du skriver, at du ikke kan se meningen med livet, så bliver jeg i tvivl om, om du oplever selvmordstanker. Altså tanker om ikke at have lyst til at leve mere. Hvis du gør det, så skal du sige det til dine forældre og tage til lægen så hurtigt som muligt. For det er der ikke nogle mennesker, som kan holde ud at gå rundt med alene. Og det skal du heller ikke. Selvmordstanker kan godt dukke op, hvis man er inde i en periode, som er rigtig svær. Det er mere normalt at opleve, end man lige skulle tro og man kan sagtens få det rigtigt godt igen, men det er vigtigt, at få en hjælpende hånd på vejen.
Hvis man oplever selvmordstanker må man også altid kontakte Livslinien. Livslinien er et sted, som hjælper mennesker, der oplever selvmordstanker. De er super søde og dygtige og de er helt vant til at snakke med unge mennesker. Dem må du altid kontakte, hvis du oplever selvmordstanker eller har spørgsmål omkring det. Det er gratis og du kan kontakte dem både på chat og telefon.
Det er nogle tunge tanker, du går rundt med i øjeblikket. Men jeg håber, at mit svar har hjulpet dig i en god retning. Og jeg krydser fingre for, at du snart er ovenpå igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper