Hej
Jeg går lige for tiden gennem en svær periode, hvor jeg ikke rigtig føler jeg lige ved om jeg skal gå til højre eller venstre.
Sagen er den at jeg er flyttet til en by langt væk for at skulle studere på det jeg troede var min drømmeuddannelse. Jeg føler mig dog slet ikke hjemme her og er utrolig ked af at være her- lider dagligt af hjemve. Jeg har fundet en anden uddannelse jeg hellere vil hvor mine gamle venner fra gym bor, og som er væsentlig tættere på hele min familie som jeg savner.
Problemet er bare at jeg fandt en kæreste, da jeg var på højskole sidste år. Han bor langt fra hvor jeg bor, men tæt på den by jeg flyttede til for at studere. Han har dog mange planer, han skal b.la. i værnepligt og sådan der gør at der går lang tid før vi rigtig kan være sammen.
Men ved at jeg flytter hjem, vil der være rigtig langt til hvor han bor, og da min uddannelse er rigtig lang og han nok ikke er villig til at flytte med mig på noget tidspunkt, føler jeg at valget står mellem ham eller min familie. Så jeg ved ærlig talt ikke hvad jeg skal stille op lige nu.
Hi

(20 år)
Kære Du
Det lyder som en svær og kompliceret situation, du står i. Det kan være hammerhårdt, når man står ved en skillevej og enten skal gå til højre eller venstre. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
At flytte til en ny by
Du skriver, at du ikke rigtig føler dig hjemme i din nye by og lider af hjemve. Det kan være nogle rigtig tunge følelser at gå med. Når man ikke rigtig føler sig hjemme, kan det godt komme til at fylde rigtig meget. Og man kan måske også komme til at sidde ekstra meget og tænke på ens venner og familie, som stadig bor i den gamle by. Når man har det sådan, er det meget naturligt at hjemveen dukker frem. Det tror jeg, at der er rigtig mange unge, som lige er flyttet hjemmefra til en ny by, der kan genkende. For pludselig skal man til at starte helt forfra og finde nye venner, interesser og få skabt sig en ny hverdag. Og den omvæltning kan godt føles lidt som en mavepuster. Derfor er det du beskriver også nogle meget normale følelser at opleve, når man lige er flyttet langt væk.
Mærk efter
Du skriver, at du har fundet en uddannelse tættere på dine venner og familie, og at du derfor overvejer at flytte tilbage. Men samtidig lyder det også til, at du nervøs for, hvad det vil betyde for dig og din kæreste. Det lyder som en rigtig bøvlet og svær situation. For på den ene side vil man måske rigtig gerne tættere på sin familie, men samtidig vil man heller ikke miste sin kæreste. Derfor tænker jeg også, at det er meget naturligt, at du ikke ved, hvad du skal stille op. For det kan godt føles rigtig overvældende og måske næsten helt umuligt, at skulle træffe det valg.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om det behøver at være enten eller? Det kan godt sommetider føles som om, at man bliver nødt til at vælge enten det ene eller det andet, men ofte kan man måske finde en måde, hvor begge dele godt kan fungere?
Når man skal træffe et valg, som føles rigtig svært, er det hammervigtigt at få mærket efter, hvad der føles rigtig for en. For det er kun dig, som man mærke, hvad der er det rigtige for dig. Når man står i det og skal træffe valget, kan det sommetider være svært at finde og hoved og hale i alle de tanker og følelser, som man har. Derfor kan det også være en hjælp at lave en liste, hvor man skriver, hvad der taler for og imod hver af tingene. For på den måde, kan det være lidt nemmere at overskue og mærke efter.
Hvis du flytter tilbage
Det lyder til, at det der holder dig tilbage fra at flytte tilbage er, at du er bange for at miste din kæreste.
Derfor bliver også nysgerrig på, om din kæreste har sagt, at han ikke er villig til at flytte eller, om det mere er noget, du tænker? For tit kan man komme til at tænke, at den anden helt sikkert ikke vil noget, for det virker måske til, at der er andre ting, som er vigtigere for personen. Men når man så får snakket om det, så er det ikke nødvendigvis sådan personen har det.
Så hvis du ikke allerede har snakket med din kæreste om det, tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide. For måske det også kan være med til at tage lidt af luften ud af dine bekymringer. Og selv, hvis han ikke har lyst til at flytte, så kan man stadig godt få det til at fungere. Der er rigtig mange mennesker, som er kærester selvom de bor langt væk fra hinanden. Det kræver måske bare lidt planlægning, og en masse togture. Men det er bestemt ikke umuligt.
Hvis du bliver
Jeg tænker også, at kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med din familie om, hvordan du har det. For ofte kan det være rart at få luftet sine tanker og bekymringer. Det kan også være, at I måske kan lave nogle faste aftaler for, hvornår I snakker sammen. For det kan måske hjælpe lidt på hjemveen. Det kan også sommetider være lidt lettere at være tilstede, og ikke tænke så meget på dem derhjemme, hvis man ved, at man skal snakke med dem på nogle bestemte tidspunkter.
Jeg kommer også til at tænke på, om du snakker med nogen fra studiet og laver ting sammen med dem? For hvis man ikke rigtig føler, at man har nogen, som man er tryg ved, og måske ikke laver så meget. Kan det hurtigt komme til at føles ensomt i en ny by. For når man så kommer hjem fra undervisning, er der måske masser af tid til at tænke på dem derhjemme og savne. Så hvis du ikke allerede laver noget, tænker jeg at det måske kunne være en god ide fx at starte til noget i din fritid. Så er der mon noget du godt kan lide at lave? Svømming, gåture eller noget helt tredje? Der findes nemlig fritidsklubber for næsten alting. Så måske det kunne være en mulighed for dig, at melde dig ind? Og på den måde få nogle nye venner og en pause fra alle de svære tanker.
Snak med nogen om det
Når man går og har det svært, kan det være rigtig rart og lettende at tale med nogen om det. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med nogen om, hvordan du har det. Det kan fx være en god ven, en moster eller en helt tredje, som du er tryg ved. Det er nemlig ikke så vigtigt præcist, hvem du snakker med. Det vigtige er, at du ikke går med alle de svære tanker og følelser helt alene.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige snakker med unge om det, som fylder hos dem. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man bøvler med hjemve, og har det svært. Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym. Så dem kan jeg virkelig varmt anbefale dig at tage fat i.
Det kan være hammersvært, når man føler at man skal vælge mellem sin familie og sin kæreste. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej og håber, at du får mærket efter, hvad der er det rigtige for dig
De bedste hilsner fra en Mindhelper