Jeg hader mig selv, og jeg føler, at livet var mig tvunget. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. For jeg venter bare på at få lov til at slå mig selv ihjel.
Hej Mindhelper
Jeg hader mig selv og det har jeg altid gjort. Jeg kan ikke huske nogle gode minder. Jeg er meget indadvendt og jeg tvinger mig selv til at være social nogle gange ellers er jeg meget alene, hvilket jeg har det okay med. Men jeg kan mærke at jeg får det dårligere. Jeg har været til selvmords forebyggelse for et år siden, men det hjalp ikke. Tankerne fylder meget og de skræmmer mig ikke mere. Jeg føler at livet var mig tvunget og jeg vil ikke have livet. Jeg føler mig ubrugelig, dum og kedelig. Jeg er ikke istand til at hjælpe folk i gruppe arbejde og kan ikke få mig selv til at lave mine lektier. Jeg tænker jeg skal gå til psykolog igen før jeg hænger eller skære pulsåren op. Sidste gang fik jeg ikke nogen lykke piller. Ved sgu ikke helt hvad jeg skal gøre af mig selv. Jeg kan bare ikke forestille mig et godt liv. Har skåret mig lidt men det er holdt op med at gøre ondt. Tvivler på at det er et godt tegn. Har 10 ud af 13 af de der tegn på depression.
Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre? Venter på at en eller anden giver mig lov til at dræbe mig selv.

(Dreng, 19 år)
Kære dreng på 19 år
Der er ingen tvivl om, at du har det svært lige for tiden. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind. For det er bare så vigtigt, at du ikke går rundt med de her tanker alene. Det er de alt for tunge til.
Tag det alvorligt
Du skriver, at du har 10 ud af de 13 tegn på depression. Og det skal du tage alvorligt. For det er et tegn på, at du har det drønsvært. Og når jeg læser dit brev, er jeg heller ikke i tvivl om, at det er mega svært at være dig for tiden. Og du fortjener ikke at have det sådan her. Du fortjener at mærke, at livet også godt kan være godt. For det kan det virkeligt godt. Og derfor skal du tage de her ting alvorligt og fortælle det til nogen, så du kan få noget hjælp.
Du er ikke ubrugelig
Du skriver, at du føler dig dum og ubrugelig. Og det lyder, som om de her tanker kommer, fordi du føler, at det er svært for dig at hjælpe folk i gruppearbejde. Og fordi, det er svært for dig at få lavet dine lektier. Er det rigtigt forstået? Jeg kan godt forstå, at du kan komme til at føle sådan. Men man bruger super meget energi på at gå rundt og have det svært. Og så kan det være vildt svært at finde energi til at skulle gøre alle mulige andre ting også. Så det er faktisk ikke så underligt, at det for eksempel kan være svært for dig at følge med i gruppearbejde lige nu. Men det handler ikke om, at du er ubrugelig. Det handler om, at du har det drønsvært lige nu. Og at du skal have noget hjælp til at få det bedre, så du kan få noget mere energi og overskud.
Jeg tror i hvert fald ikke på, at du er ubrugelig. Vi har nemlig alle sammen nogen ting, vi er gode til. Og det ved jeg, at du også har. Nogle gange kan det bare være så svært at se dem selv. Specielt når man har det dødsvært i forvejen. Hvis du har lyst, kan du prøve at kigge i vores guide til at finde frem til sine egne styrker. Det kan være, at den kan hjælpe dig til at se nogen af de ting, du faktisk er god til? Og husk, at hvis det er for svært at finde dem selv, så er det ikke forbudt at spørge nogen tæt på dig om hjælp.
Fortæl det til nogen
Det bedste råd jeg kan give dig er, at du skal fortælle nogen, at du går rundt og har det sådan her. For det er bare nogle drønsvære tanker, du kæmper med lige nu. Og dem skal du ikke gå rundt med alene. Når man har det svært, er det nemlig helt normalt, at det kan føles umuligt at se, hvordan man skulle kunne få et godt liv. Men du kan godt få et godt liv. Og du kan godt få det godt igen. For der er heldigvis rigtigt mange, der har haft det som dig, som har fået det godt igen. Men det kræver benhårdt arbejde. Og hjælp fra folk omkring dig. Derfor er det vigtigt, at du snakker med nogen. Så de ved, at du har brug for deres hjælp. Du kan se mine forslag til, hvem du kan snakke med nedenunder:
• Dine forældre: hvis du har et godt forhold til dine forældre, ville det være en virkeligt god idé at snakke med dine forældre. For jeg gætter på, at det er dem, der er tættest på dig? Derfor er det også dem, der har bedst mulighed for at hjælpe dig.
• Livslinien: det lyder, som om du slås meget med selvmordstanker lige nu. Og det er drønvigtigt, at du ikke går med de tanker alene. Hos Livslinien kan du komme til at snakke med nogen om dine selvmordstanker, hvis de kommer til at fylde alt for meget. Derinde sidder der nemlig nogle super dygtige frivillige klar til at snakke med dig. De er vant til at snakke med unge, der slås med selvmordstanker. Og du kan være helt anonym, så dem kan du trygt tage fat i. Og du skal hellere gøre det en gang for meget end en gang for lidt.
• Din læge: jeg synes også, du skal snakke med din læge. Jeg synes nemlig, det lyder som en rigtigt god idé at begynde at snakke med en psykolog igen. Og din læge kan hjælpe dig med at komme til det. Hvis din læge synes, at det er nødvendigt, kan han eller hun også henvise dig videre til andre steder, hvor du kan få mere hjælp.
Hvis det hele ramler
Når jeg læser din besked, bliver jeg lidt bekymret for dig. For det lyder som om, du måske ikke helt har den her stopklods i forhold til dine selvmordstanker, som du havde tidligere. Derfor tænker jeg også på, om du kender til psykiatrisk skadestue? Dem skal du tage fat i, hvis du får lyst til at reagere på dine selvmordstanker. Så er de der nemlig til at hjælpe dig. Og ligesom med Livslinien skal du hellere tage fat i dem en gang for meget end en gang for lidt. Fordi jeg ikke ved, hvor du er henne i landet, har jeg lavet en liste over landets psykiatriske skadestuer, som du kan se nedenunder:
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Det blev et lidt langt svar, du fik tilbage. Men jeg håber, at der er noget i det, der har hjulpet dig. Og så håber jeg sådan, at du får snakket med nogen, så du kan få noget hjælp til at få det bedre. For jeg ved godt, at det ikke føles sådan lige nu, men du kan godt få et godt liv. Og det fortjener du bare sådan.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper