Hej
for et år siden døjede jeg meget med lavt selvværd og selvtillid primært omkring udseende men også min væremåde. Dette har jeg siden arbejdet virkelig meget med og har fået det tusind gange bedre. En af årsagerne til dette var at jeg skiftede gym (også pga. andre ting) og fik helt ny omgangskreds og sådan. Jeg har dog stadig venner som stadig er i min gamle omgangskreds. Men hver gang jeg ses med dem, kan jeg ikke lade være med at falde tilbage til mine gamle væremåde og få de tanker som jeg plejede. Jeg føler mig igen som den stille, usikre, skole-kloge pige, som ikke har meget at byde på. Det er også som om at jeg så skal bevise overfor dem, at jeg har ændret mig, og mit liv nu er perfekt – selvom det på ingen måde er det. Jeg vil ikke være en byrde for dem igen, som jeg var for et år siden. Dette har resulteret i at jeg har taget afstand til dem, og nu ikke har så mange venner.
Sociale medier presser mig også på dette punkt, da jeg stadig følger alle fra min gamle omgangskreds og kan følge med i hvor perfekt deres liv er. Jeg kan ikke lade være med at sammenligne mig med dem, og dette gør mig trist, deprimeret og stresset. Sååå what to do?

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det lyder til, at du kommer til at sammenligne dig meget med dem fra din gamle klasse og, at det fylder rigtig meget. Det kan være rigtigt hårdt at gå og have det sådan. Og det kan bare sluge rigtig meget af ens energi. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Man kan godt få en ny rolle
Når vi mennesker er i en gruppe, så kan der ske det, at man får en bestemt rolle. Nogen er måske den der altid laver sjov, andre er den der er gode til sport. Det skaber noget forudsigelighed. Men det kan være rigtig træls, når man føler, at man egentlig ikke har lyst til at være i den rolle mere. Det er sådan med os mennesker, at vi ofte kommer til at gøre det, vi er vant til. Så hvis du i lang tid har haft rollen som den stille skole-kloge pige, så er det helt naturligt, at du kan komme til falde tilbage i den rolle.
Det er sådan med vores hjerner, at de ofte forbinder ting med hinanden. Så hvis du forbinder din gamle omgangskreds med en bestemt væremåde og nogle bestemte tanker, så er det helt almindeligt, at komme til at tænke på de ting, når du er sammen med dem. Heldigvis er det dog også sådan, at man sagtens kan bryde fri af ens gamle rolle. For det er helt naturligt, at man udvikler sig og ændrer sig. Det gør vi gennem hele livet, og derfor kommer vi også til at få mange forskellige roller gennem livet. Det lyder også til, at du måske selv har udviklet dig. Og det lyder virkelig dejligt, at du har fået det meget bedre og ikke længere har ligeså lavt selvværd og selvtillid. Det tænker jeg også, at dine venner fra den gamle omgangskreds kan godt se. De fleste venner er nemlig bare rigtig glade for, at deres venner får det bedre. Derfor tænker jeg også, at de vil blive rigtig glade for at se, den du er nu.
De sociale medier er vores udstillingsvindue
Ingens liv er perfekt, men det kan godt komme til at se sådan ud på sociale medier. Dine venners liv er heller ikke perfekt. Du kan prøve, at tænke på de sociale medier lidt ligesom et udstillingsvindue i en butik. Der viser man altid det allerflotteste frem. Og alle de ting som måske ikke er helt ligeså fine, gemmer man måske ude på lageret. Man viser alt det sjove og flotte frem på de sociale medier og alle de dage, hvor man måske har en dårlig dag kommer aldrig rigtig frem i udstillingsvinduet. For det er sådan, at lige meget, hvor perfekt andres liv ser ud, så har alle mennesker dårlige dage, hvor man bare har lyst til eksempelvis at kravle under dynen. Det kan måske hjælpe at huske lidt på, når du synes, at andres liv bare ser perfekte ud på sociale medier.
En del af det at være menneske er også, at der sommetider er ting som er svære og trælse i livet, og andre ting som bare er rigtig dejlige og positive. Derfor kan det også være rigtig rart at kunne fortælle ens venner om alle de forskellige ting i ens liv – også de svære ting. Man bruger nemlig rigtig meget energi på at gå rundt og lade som om, at alt er perfekt. Derfor tænker jeg også, at dine venner gerne vil høre om, både det der går godt, og det som er svært. Og jeg er helt sikker på, at de også sommetider oplever ting som er svære. Men måske de også synes, at det er svært at få sagt, hvis de også synes, at alle andres liv virker så perfekt. Derfor tænker jeg også, at det måske kan være rigtig rart for jer alle sammen at få snakket sammen og punkteret den forestilling om, at de andres liv er perfekt. Så I bare kan være jer selv og ikke skal bruge så meget energi på, at skulle bevise hvor perfekt jeres liv er.
Find dine egne styrker
Det er helt naturligt at komme til at sammenligne sig med dem, som vi er meget sammen med. Vi mennesker er nemlig flokdyr, og derfor er det også vigtigt for os at passe ind med de mennesker, vi er sammen med. Men tænk lige engang hvor kedeligt det ville være, hvis vi alle sammen var ens. Find dine styrker og husk på, at vi alle er forskellige. Så det kan godt være, at din veninde er meget bedre end dig til en ting, men så er jeg helt sikker på, at der også er noget andet, som du er bedre til end hende. Det handler bare lige om at finde de ting. Et godt sted at starte er at finde 3 styrker, og få dem skrevet ned på et papir eller på telefonen. Så kan man altid tage dem frem og læse dem igen. Det kan nemlig også gøre, at man får lidt mere ro i maven omkring, hvem man er og hvad man kan. Så man ikke hele tiden skal bruge så meget energi på at sammenligne sig med andre, fordi man ved hvad det er for nogle styrker man har. Du kan læse lidt mere om, hvordan man finder sine styrker i vores artikel om personlige styrker. Måske der er noget i den, som du kan bruge.
Tag fat i Headspace
Du kan også tage fat i Headspace og få snakket om, hvordan du går og har det. Hos Headspace sidder der nemlig en masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rare. De frivillige er vant til at snakke med unge om svære ting og derfor søger det også altid for, at det foregår på en måde som er rar for dig. Så I kan få snakket om lige præcis de ting, som du bøvler med.
Jeg håber, at det er noget i mit svar som du kan bruge. Og husk på at ingens liv er perfekt og alle har dårlige dage, hvor tingene er rigtig svære. Jeg håber også, at du finder alle dine styrker, som jeg er helt sikker på, at du har masser af. For du er god nok lige præcis som du er.
De bedste hilsner fra en Mindhelper