Hej Mindhelper
Her for tiden har mit liv ikke rigtig givet mening.
Jeg er ked af det hele tiden, mega usikker og har ikke overskud til noget. Jeg haft meget en tanke om at jeg lige så godt bare kunne være død. Jeg har ikke lyst til at dræbe mig selv, men alligvel ser jeg ikke nogen mening i og være her. Er lige startet i 10 klasse på en nu skole og har ingen venner, jeg er mega genert og tør ikke snakke. En dag tog jeg hjem fra skole fordi min computer var gået død og jeg turde ikke og stille mig op og sætte den til strøm. Så da jeg fik muligheden gik jeg hjem. Jeg er så bange for at blive set ned på.
Jeg synes det er svært og søge hjælp ved min familie. Min forældre er skilt og jeg snakker ikke nok med min far til at ville spørge ham. Min mor er ikke så hjælpende, hun siger tit bare at jeg skal vente og se, så vil det nok gå over. Nu har jeg haft det dårligt i en længere periode og føler enlig bare jeg lever for andres skyld.
Jeg har gode venner, men kan ikke lide og snakker om at jeg har det dårligt. Kan ikke lide at jeg måske bare vil lyde som om jeg vil have opmærksomhed og at jeg slet ikke har det dårligt.
Jeg håber at det kan hjælpe og skrive her.

(16 år)
Hej med dig
Det er hammersvært at gå og være ked af det hele tiden. Især hvis man føler, at man ikke kan snakke med nogen om det. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
De svære tanker
Det lyder til, at du er ramlet ind i en svær periode. Når man er det, kan der godt dukke en masse svære tanker og følelser frem. Du skriver, at du tit har haft tanken, at du godt bare kunne være død. Det kan godt være en meget tung tanke. Tanker om ‘bare at være død’ handler ofte ikke om, at man gerne vil dø. Men mere om, at der er nogle ting, som er rigtig svære og som man ikke helt kan se sig ud af. Derfor er det heller ikke helt unormalt, at den kommer, når man har det svært.
Og selvom det måske ikke føles sådan lige nu. Så skal du vide, at det godt kan blive bedre. Rigtig mange unge har bøvlet med svære og tunge tanker, og har fået det noget igen. Nogle gange har man bare brug for en hjælpende hånd. Derfor er det også hammergodt at du rækker ud og skriver herind til os. Så kæmpe skulderklap herfra. I vores artikel I kulkælderen? 10 gode råd til at håndtere din tristhed, finder du en masse gode råd til, hvis de tunge tanker fylder for meget. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig?
Snak med nogen
Det kan være rigtig hårdt at gå med en masse svære tanker og følelser alene. Derfor tænker jeg, at det er super vigtigt, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Derfor skal du have stor ros for at række ud og skrive herind. Det er første skridt mod at få det bedre.
Du skriver at du har gode venner, men at du ikke kan lide at snakke med dem om de svære ting, fordi du er bange for, at de tror du bare vil have opmærksomhed. Hvis man ikke har snakket sammen om sådan nogle ting før, forstår jeg godt, at det kan virke skræmmende. Men hvis du prøver at forestille dig, at en af dine venner havde det sådan, som du har det. Hvad ville du så tænke? De fleste vil gerne lytte til hvordan deres venner har det og hjælpe, hvis de har det svært. I vores artikel Sådan snakker du med din ven om svære ting, finder du en masse gode råd til, hvordan man kan tage hul på den svære samtale.
Snak med en voksen
Når man har det svært, kan det nogle gange være en god ide at snakke med en voksen. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide hvis du fik snakket med en voksen, som du stoler på. Det kunne være en god lærer, din moster eller en helt tredje. Det vigtigste er, at det er en, som du føler dig tryg med. I vores artikel 6 gode råd til at snakke med dine forældre om svære ting, finder du nogle gode råd til at tage fat på den svære snak. De gode råd, kan du selvfølgelig også bruge, når det gælder andre voksne end dine forældre.
Andre man kan snakke med
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, er du altid velkommen hos Headspace. Hos Headspace, arbejder der en masse super søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være super gode at snakke med, hvis man går med en masse svære tanker selv. Det kan nemlig være rart at få luft til de tanker, som går og fylder. Det er helt gratis, og man kan være anonym, hvis man har lyst til det. De har Headspacecentre i de fleste storbyer, og ellers kan du også altid fange dem på deres chat.
Hvis det bliver ved, så tag et smut forbi lægen
Hvis du bliver ved med at føle dig ked af det hele tiden og stadig ikke har noget overskud, tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du tog et smut forbi lægen. Lægen kan nemlig hjælpe dig med at finde ud af, om der er noget hjælp, som kunne være godt for dig at få. Nogle unge har det bedst med selv at tage til lægen og andre vil helst have en med som støtte. Begge dele er helt okay, og når du er over 15, så kan du også sagtens gøre begge dele.
Det er hammersvært, når man har det svært i en længere periode. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de varmeste hilsner din vej og håber det bedste for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper