Hej Mindhelper
Jeg er 14 år og går i 8. Klasse. Jeg skriver fordi at jeg på der siste er begyndt at føle mig meget håbløs. Vi er begyndt at skulle tænke over uddannelser og jeg kan mærke at det stresser mig. for første gang i cirka hele mit liv har jeg ingen ide om hvad jeg vil når jeg bliver stor. Fra da jeg var 2 til cirka 10 ville jeg være konditor, så fra 11 – 14 ville jeg være læge eller psykolog. Men nu har jeg ingen ide. Jeg er ikke særlig vild med skole. Ikke fordi jeg ikke kan finde ud af det, men jeg føler bare ingen derhenne forstår hvordan jeg har det eller måden jeg tænker på. De siste 2 – 3 år har jeg lidt on and of været nede i kulkælderen, både med selvmordstanker, angst, overbelastning, søvnpeoblemer osv. Jeg føler at alt jeg har været/ går igennem virkelig har fucket mig up. Alting er svært ligenu. At stå op, at spise, at børste tænder. Men alivel gør jeg det, så alle tror jeg har det fint. Jeg har det ik okay, jeg har det af helvedet til. Jeg ved ik hvad jeg skal gøre nu, alting stinker og ingen forstår hvordan jeg har det. Håber i kan komme med et råd eller så noget.
Tak på forhånd

(14 år)
Kære Du
Det lyder til, at du kæmper med nogle svære ting for tiden. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det. For du skal ikke gå med tingene alene.
Hvad vil jeg?
Du skriver, at det stresser dig, det med at skulle tænke på, hvad du gerne vil være. Og det kan jeg sagtens forstå. For det kan føles helt vildt vigtigt at vide, hvilken uddannelsesvej man vil gå. Og hvis ikke man lige har svaret, kan man godt komme til at slå sig selv oven i hovedet.
Men det er helt normalt, ikke at være sikker på, hvad man gerne vil arbejde med som voksen. Og jeg tror at rigtig mange andre unge har det ligesom dig, og er lidt usikre på, hvad de egentlig vil. Men langt de fleste ender alligevel med at finde ud af det i sidste ende. Derfor behøver man heller ikke at have regnet det hele ud, allerede i folkeskolen – det skal nok komme!
Svære ting
Du skriver også, at du har været nede i kulkælderen og kæmpet med selvmordstanker og søvnproblemer. Det er hammer-hårdt, når man rammer ind i perioder, hvor man har det svært. Og når man har det svært, er det naturligt også at have problemer med at sove. For måske ligger der en masse tanker og køre rundt. Og det kan gøre dets svært at falde i søvn.
Når man er inde i en periode, hvor man er trist og føler sig presset, så kan selvmordstankerne godt dukke op. For det kan være svært at se sig ud af, lige når man står midt i det svære. Og man kan også godt føle, at man står meget alene med det hele – og det er en rigtig tung følelse.
Man kan godt føle, at man er blevet ødelagt, når man har været gennem nogle svære ting. Men heldigvis er det sådan, at man godt kan få det bedre igen. Men det kræver sommetider, at man får noget hjælp til det. For vi mennesker er slet ikke designet til, at klare os gennem svære perioder alene.
Tal om det
Derfor er mit bedste råd til dig også, at fortælle en du er tryg ved om, hvordan du har det. For det kan være lettende, at få sagt tankerne højt. Og så kan den du taler med også lytte og støtte dig. Så har du en forældre, en lærer, eller en helt tredje voksen, som du kan tale med?
Mange unge synes det kan være svært at fortælle om, hvordan de har det. Men det er vigtigt at gøre, selvom det måske føles lidt uvant. Det er nemlig ikke altid, at dem omkring en er klar over, hvordan man egentlig har det. Men hvis de først ved det, så vil de fleste gerne være der for en og hjælpe.
Du kan læse råd til at tage snakken i Guide til at tale med dine forældre om svære ting. Rådene kan også sagtens bruges til andre end forældre.
Lægen
Det er normalt at have periode, hvor man er mere trist end ellers, men hvis det står på længe, er det en god ide at tage til lægen. Lægen ved nemlig en masse om, hvordan vi mennesker fungere – både uden på og indeni. Derfor kan lægen også finde ud af, om der er noget hjælp, som ville vær godt for en at få. Derfor tænker jeg også det ville være rigtig fint, at du tog et smut forbi lægen, hvis du bliver ved med at have det svært. Du kan spørge en voksen om de vil tage med. Det kan nogle gange vær meget rart, at have en med på sidelinjen.
Livslinien
Nogle som er rigtig gode at snakke med, når man har selvmordstanker, er Livslinien. Der arbejder nemlig nogle rigtig dygtige frivillige, som er vant til at tale om svære ting. Derfor gør de også deres bedste for, at det skal være en god oplevelse, at ringe derind. Og det er altid bedre at ringe en gang for meget, end en gang for lidt.
Headspace
Jeg vil også til sidst lige tippe dig om Headspace. Det kan nemlig være en god hjælp, at tale med nogen udefra, når man kæmper med nogle svære ting. Og her er Headspace et rigtig godt sted at komme. Her kan du nemlig få samtaler med en frivillig. De frivillige er rigtig søde og de er vant til at tale med unge. Så dem kan du trygt tage fat i. Du kan tjekke om der ligger et center tæt på dig. Og ellers kan du også fange dem på deres chat.
Svære periode skal man ikke gå igennem alene. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper