Hej Brevkasse,
Jeg er en pige på 17 år. Jeg har en meget mild form for autisme, og har ptsd. Jeg har en fantastisk kæreste, og vi har næsten været sammen i to år. Efter vi har været sammen i 9 måneder cirka, begyndte jeg at få sværere og sværere ved at styre min vrede. Jeg har snakket med ham om det, for nogle gange kan jeg virkelig være led og overfalde ham verbalt, nærmest uden grund, og nogle gange slår jeg ham også. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Han siger det er okay, men jeg synes ikke det er okay, hverken de lede kommentarer jeg hele tiden kommer med eller de gange jeg slår ham. Jeg har brug for hjælp for det bliver sværere og sværere for mig at styre mig. Håber i ser mit brev. Tak

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Vrede er en mega svær følelse, når den tager over og kommer til at fylde for meget. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig så vigtigt ikke at gå alene med de svære ting.
Du gør det ikke med vilje
Det lyder super ubehageligt, at du bliver så vred på din kæreste. For du lyder som en super omsorgsfuld pige, der gerne vil behandle din kæreste ordentligt. Men når du bliver vred, så mister du kontrollen og kommer til at gøre nogle ting ved din kæreste, som du slet ikke ville gøre, hvis du ikke var vred. Som udgangspunkt så er vrede en helt normal følelse. Det er en, vi alle sammen oplever, og når den ikke koger over, så har den faktisk en ret hjælpsom funktion. Vreden hjælper os nemlig, når vi har fået vores grænser overskredet. Det gør den ved at sørge for, at vi får sagt fra.
På den måde bliver det tydeligt for den, der har overskredet ens grænse, at de har gjort noget, som ikke var rart, og så lader de forhåbentligt være med at gøre det igen. Men nogle gange så koger vreden over, og så kan den komme til at spænde ben for en, fordi den tit kommer til at gå ud over nogle mennesker, som man egentligt holder af. Det kan den for eksempel gøre, hvis man har en masse at kæmpe med i forvejen, som du har. Så er overskuddet til at styre sine følelser bare ikke det samme, som hvis man ikke også havde autisme og PTSD at kæmpe med ud over vreden.
Kig efter de små tegn
Når man bliver rigtigt vred, så kan det godt føles som om, der ikke rigtigt er nogen stor grund til det, som du beskriver. Men for det meste så er der nogle små tegn på, at man er ved at blive vred inden, at vreden eksploderer fuldstændigt. Det kan for eksempel være, at ens hjerte begynder at slå hurtigere, og man spænder mere og mere i kroppen. Derfor tænker jeg på, om du mon har lagt mærke til, hvad det er for nogle tegn på, at du er ved at blive vred? Hvis ikke du har det, så kan det måske være en god idé at prøve at gøre det. Og hvis det er for svært for dig at finde ud af det selv, så kan du måske spørge din kæreste om hjælp. For måske er der også nogle af tegnene, som din kæreste kan se eller mærke.
Hvis du er opmærksom på de små tegn på, at du er ved at blive rigtigt vred, så kan du nemlig bedre trække dig fra de situationen, inden den eksploderer. Det kan du for eksempel gøre ved at sige: “jeg kan mærke, at jeg er ved at blive rigtigt vred lige nu, så jeg går lige i 5 minutter. Og jeg har brug for, at du lader mig være i fred, indtil jeg er faldet ned igen.” Hvis du går fra situationen, så får du nemlig tid til at falde så meget ned, at dine tanker og handlinger ikke er farvet af vreden mere. På den måde kan du undgå at komme til at gøre og sige ting til din kæreste, som du fortryder bagefter. Hvis du har lyst, så kan du også kigge i vores artikel om, hvad man kan gøre, hvis man bliver alt for vred. Der står flere gode råd om at håndtere vrede, som jeg tænker, at du måske kan bruge.
Lav en handlingsplan med din kæreste
Det er super sejt, at du allerede har snakket med din kæreste om, at du bliver så vred. For det er nemlig ikke altid nemt at indrømme, at man bliver så vred, at man kommer til at gøre sin kæreste ondt. Men det er så vigtigt at gøre det, for hvis man snakker sammen om det, så kan man også bedre løse problemet. Derfor tænker jeg også, at det ville være en rigtigt god idé at snakke med din kæreste om det igen.
Men denne gang kan I måske også snakke sammen om, hvordan I begge to kan hjælpe til med at forhindre dine vredesudbrud. Som jeg skrev, så kan det jo være, at din kæreste faktisk lægger mærke til, at du er ved at blive vred, før du eksploderer. Hvis han gør det, så kan han måske hjælpe dig med at minde dig om, hvad du kan gøre, når du bliver vred. På den måde kan I hjælpe hinanden med at forhindre, at din vrede eksploderer sådan.
Kan du snakke med nogle andre?
Jeg tænker også, at det måske kunne være rart for dig at snakke med nogle andre om vreden. For der er mange, der kæmper med at blive meget vred, der også tit kæmper med skam og skyld over det. Jeg ved ikke, om det også er sådan for dig? I hvert fald så kan det være rigtigt rart at snakke med nogen om det, som står lidt uden for situationen. Så har man nemlig dem at støtte sig op af, når det bliver svært. Derfor tænker jeg på, om der mon er nogen i nærheden af dig udover din kæreste, som du kan snakke med? Det kunne for eksempel være dine forældre, en sød onkel eller tante eller måske en helt tredje person.
De kan også hjælpe hos Lev Uden Vold
Når man bliver så vred, at man kommer til at slå sin kæreste, så kommer man faktisk til at udsætte sin kæreste for vold. Og selvom du ikke gør det med vilje, så er det godt at få hjælp til at lære at håndtere vreden på en anden måde. Derfor tænker jeg på, om du mon kender til Lev Uden Vold? Der kan man nemlig få hjælp af nogle super dygtige rådgivere, hvis man er den, der kommer til at udføre vold i sit parforhold. Og hvis rådgiverne hos Lev Uden Vold ikke kan hjælpe, så er jeg sikker på, at de rigtigt gerne vil hjælpe dig med at finde ud af, hvor du så kan få hjælp henne.
Snak med din læge
Nogle gange når man bliver rigtigt vred, så kan man have brug for noget professionel hjælp for at lære at styre vreden. Det kunne for eksempel være at snakke med en psykolog. En psykolog kan nemlig for eksempel hjælpe en med at finde ud af, hvad der er for nogle små tegn på, at man bliver vred. Og så kan de hjælpe en med at finde ud af, hvad man kan gøre, når man kan mærke de der små tegn på, at vreden er ved at koge over. Hvis du godt kunne tænke dig at komme til at snakke med en psykolog, så kan du prøve at snakke med din læge. Så tænker jeg nemlig, at din læge gerne vil hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan komme til at snakke med en psykolog.
Vrede er en super svær følelse, når den koger over og kommer til at fylde for meget. Men der er heldigvis hjælp at hente, hvis man har det sådan. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så ønsker jeg dig alt mulig held og lykke fremover.
De bedste hilsner fra en Mindhelper