Hej, i må ikke fortælle dette til nogen som helst, ikke min mor eller min far. Um, jeg for nogle gange bare lyst til at dræbe folk. Jeg ved ikke hvorfor 🙁 jeg havde engang lavet en plan, men jeg smed det ud. Jeg ved ikke hvorfor?! Jeg er bange for at fortælle det. Hjælp mig, fra en pige som har brug for hjælp. Men jeg ser også ting, som en kat og et pindsvin. I må ikke fortælle det til nogen, jeg kan ser også andre ting. Jeg har bare så ondt i hovedet. Lad være med at fortælle til andre.

(13 år)
Kære dig
Det lyder ikke rart at gå med tanker om at dræbe folk.
Jeg er glad for at du har skrevet til os, for du skal bestemt ikke gå med det alene.
Når tanker er ubehagelige
Vi mennesker har rigtig mange tanker i løbet af en dag.
Vi lægger ikke mærke til de fleste af dem, men nogle kan fylde mere end andre. Og hos dig lyder det til, at tanker om at dræbe folk, nogle gange kommer til at fylde.
Det kan jeg godt forstå, du synes er ubehageligt.
Og hvad skal man gøre, når man får det på en måde, man ikke synes er rar?
Når tanker bliver til planer
Du skriver også, at du på et tidspunkt havde lavet en plan, men at du smed den ud.
Jeg kan godt forstå, at det kan være rigtig skræmmende, når man går fra bare at tænke på noget, til at lave en plan.
Men heldigvis smed du planen ud.
Tanker er ikke virkeligheden
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at du har det rigtig ubehageligt med at gå med tankerne om at dræbe folk.
Men det er vigtigt at huske, at selvom vi kan tænke på noget, så betyder det ikke, at det er noget som vi kommer til at gøre.
Selvom du fx lavede en plan, så smed du den ud.
Det lyder som om, at du godt ved, at det ikke er i orden at dræbe andre.
Så selvom det er rigtig ubehageligt, så husk på, at du ikke har gjort noget. Og tankerne behøver ikke at være det samme som virkeligheden.
Snak med nogen om det
Du skriver, at du er bange for at fortælle det.
Det giver god mening.
Det kan nemlig være rigtig svært at fortælle andre om, hvis man går og har ubehagelige tanker.
Men jeg vil alligevel gerne råde dig til at fortælle nogle omkring dig om, hvad du går og tænker.
For jo længere tid man går med sine tanker alene, jo større og mere voldsomme kan de blive.
Derfor kan det ofte være rart, at få sagt det højt.
Hvem kan du snakke med?
Du skriver, at vi ikke må fortælle det du skriver til os, til nogen andre. Og at vi ikke må fortælle dine forældre det.
Det er helt okay, det gør vi ikke.
Men jeg tænker stadigvæk, at det kunne være en god ide, hvis du fik talt med nogen om det.
Heldigvis er der en masse, som du kan tale med, hvor du kan være helt anonym. Det betyder, at du ikke behøver at fortælle dem, hvad du hedder eller noget som helst andet om, hvem du er.
Hvis du synes det lyder som noget for dig, så kommer der to tilbud her:
Hos Børnetelefonen vil de altid lytte
Et sted hvor ingen behøver at vide, hvem du er, og hvor de derfor heller ikke kan fortælle dine forældre om det, i taler om, er hos Børnetelefonen
Hos Børnetelefonen møder du søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med børn og unge, som har det svært.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man går med ubehagelige tanker, som man er bange for at fortælle til andre.
Du kan både ringe til dem, chatte med dem eller sende dem en besked på deres hjemmeside.
De vil altid lytte hos headspace
Nogle andre, som også er rigtig gode at snakke med, er headspace
Hos headspace møder du ligeså søde og dygtige rådgivere, som hos Børnetelefonen. Så dem kan jeg også varmt anbefale dig.
Udover, at du også kan ringe, chatte eller skrive til headspace, så kan du også mødes med dem fysisk.
De findes headspacecentre i de fleste større byer. Så hvis du har mod på det, så er det også en mulighed.
Det er helt gratis og du behøves heller ikke her, at fortælle dem dit navn eller noget om, hvem du er.
Det kan være rigtig svært, at gå med ubehagelige tanker, som man ikke tør at fortælle til nogen. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper