Det er lang tid siden, at jeg har haft det så godt. Så jeg ved ikke hvad der gør, at jeg føler sådan her.
Hej
jeg er virkelig glad for tiden og det er virkelig lang tid siden at jeg har været så glad i en lang periode men alligevel føler jeg at jeg har et hul i mig og jeg ved ikke hvad det er der gør at jeg føler at jeg har det der hul i mig.

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16
Det kan godt føles som om, at man nogle gange har et hul indeni, som ikke rigtigt vil gå væk. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det lyder jo helt vildt dejligt, at du er glad i øjeblikket og har været det længe. Det betyder sikkert, at du er inde i en rigtig god periode i dit liv. Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at du før har haft det svært? Og måske har haft problemer med, at du ikke har været så glad. Er det rigtigt forstået?
Hvis det er det der er sket, så tænker jeg, at det giver rigtig god mening, at du stadigvæk føler at der er et hul indeni dig. For selvom man måske er gået fra at have det svært til at have det godt, så er kroppen ikke altid ligesom en stikkontakt, som enten er på glad eller trist. Den kan godt skulle bruge lidt mere tid på at hele, før den er helt på toppen igen. Så kan man godt opleve, at have lidt en følelse af et hul indeni, selvom man egentligt også er rigtigt glad. Kunne det måske være det, som du oplever? Det kan være ‘rester’ fra den svære periode, som stadig sidder i en. Og det er fuldstændigt normalt at opleve det. Nogle gange går det over af sig selv, men andre gange, så kan det være en god idé, at få snakket om det.
Snak om med nogen
Det kan være en rigtig god idé, at få snakket med nogen om følelsen. For det lyder til at være ret hårdt at gå rundt med en følelse af, at der er et hul i en. Det kan være rigtigt svært at skulle håndtere alene. Snakker man om, hvordan man har det, så kan det også være med til, at gøre det nemmere at forstå, hvor følelsen kommer fra. Så kan man få sat ord på nogle af de ting, som foregår indeni en. Og få støtte og hjælp fra den person, som man snakker med. Det kan være en af de bedste måder, at lære sig selv at kende, hvis man har lidt svært ved at forstå, hvor følelserne kommer fra. Måske kan du snakke med en forældre, en god veninde, en lærer eller en helt 4. person, som du er tryg ved at snakke med. Måske er der en, som du tænker på lige nu?
Tag fat i Headspace
Hvis du hellere vil snakke med nogle, som ikke kender dig, så kunne Headspace måske være et godt bud. Headspace er en frivillig forening, hvor unge kan komme og snakke om deres følelser, problemer eller tanker med de frivillige. Alle unge er velkomne i Headspace, og der er intet problem som er for stort eller småt. Man kan være helt anonym, og deres frivllige er mega søde og super dygtige. Jeg kan varmt anbefale dem. Der ligger en Headspace i de fleste større byer, og måske også en nær dig. Ellers har de også en chat man kan skrive til.
Selvom man måske er rigtigt glad, så er det helt normalt at opleve, at man også har nogle svære følelser indeni sig. Eksempelvis en følelse af at have et hul i sig. Så kan det være en super god idé, at få snakket med nogen om, hvordan det går – så man ikke behøver at gå rundt med det alene.
Jeg håber du har kunne bruge mit svar til noget. Og så krydser jeg super meget fingre for, at du får snakket med nogen.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper