Jeg er træt af at være bange for om mine nøgenbilleder bliver delt. Og jeg er træt af, at min kammerat ikke tager mig seriøst, når jeg siger, at jeg vil væk herfra.
Hej
Jeg er træt af livet. Jeg er træt af at leve i den konstante frygt om at mine nøgenbilleder kan blive sendt ud hvert øjeblik. Jeg er træt af at jeg ikke bliver taget seriøst når jeg fortæller min kammerat at jeg gerne vil væk herfra. Jeg er træt..
Jeg har det ikke godt, jeg er ikke oprigtig glad mere, jeg putter en facade op hvergang jeg er blandt andre mennesker.

(Pige, 19 år)
Kære pige på 19 år
Det er en mega svær situation, når man har nogle nøgenbilleder, som man er bange for bliver delt. Så jeg er så glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det her er bestemt ikke noget, du skal gå alene med.
Du har ikke gjort noget forkert
Du skriver ikke så meget om, hvorfor du er bange for, at dine nøgenbilleder kan blive delt. Men jeg læser det som, at der er nogen, der har nogen nøgenbilleder af dig liggende, som du er bange for kan blive delt. Er det rigtigt forstået? Det er en hammersvær situation at stå i. Og man kan måske komme til at føle rigtigt meget skam, fordi man føler, at man kunne have gjort noget anderledes. Det er der i hvert fald mange unge, der har været i din situation, der fortæller. Jeg ved ikke, om det også er sådan for dig? Du skal i hvert fald vide, at det ikke er din skyld. Du har ikke gjort noget forkert. Det er både rigtigt forkert og ulovligt at dele andres billeder uden, at man har fået tilladelse til det. Så hvis der er nogen, der deler dine nøgenbilleder, så er det dem, der gør noget forkert.
Hvis man ved, at der er nogen, der har nøgenbilleder af en liggende, så kan man nemt blive bange for, at billederne ender over det hele. Men for det meste går det sjældent så galt. Derfor er mit allerbedste råd også, at du prøver at snakke med den person, der har billederne. Og fortælle, at du rigtigt gerne vil have, at billederne bliver slettet. Hvis personen er et sødt og ordentlig menneske, så lytter personen til dig og sletter dem. Men hvis personen ikke vil høre på det – eller hvis du bliver truet med at billederne vil blive delt, så skal du gøre det meget klart for personen, at det er forkert at beholde billederne. Og at det faktisk er ulovligt at dele billeder af andre uden, at man har fået deres tilladelse.
Snak med en voksen, du er tryg ved
Jeg er rigtigt ked af det høre, at din kammerat ikke rigtigt tager det alvorligt, når du fortæller ham, at du gerne vil væk herfra. For du fortæller ham jo faktisk, at du har det rigtigt svært. Og du viser ham en kæmpe tillid ved at fortælle det til ham. Så jeg kan godt forstå, at det er mega hårdt, at du så ikke bliver taget seriøst. Men det er måske ikke med vilje, at han ikke tager det alvorligt. Måske kan han bare ikke helt rumme, hvor svært du har det? Derfor kommer jeg også til at tænke på, om der er en anden, du er tryg ved, som du kan snakke med? For det er rigtigt vigtigt, at du får snakket med nogen, som vil lytte til dig og støtte dig mens, du har det svært. Så du ikke skal gå alene med alt det her.
Jeg tænker for eksempel på, om det er en mulighed for dig, at du kan snakke med dine forældre? Jeg ved godt, det kan være så svært at snakke med sine forældre om de svære ting. Men jeg er næsten sikker på, at dine forældre rigtigt gerne vil vide, at du har det svært lige nu. Fordi de holder rigtigt meget af dig og gerne vil kunne hjælpe dig, når du har det svært. Hvis der er en anden voksen i nærheden af dig, som du er mere tryg ved at snakke med, så er det lige så godt. Det er nemlig ikke så vigtigt, hvem du starter med snakker med. Det vigtigste er, at du får snakket med nogen, som du føler forstår dig og tager dig alvorligt. Og som kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan få det bedre.
Tag fat i Livslinien
Det er slet ikke unormalt, at man kan få tanker om, at man gerne vil væk herfra, når man står i en mega svær situation, som du gør lige nu. Nogle gange kan man måske endda også få selvmordstanker. Det er normalt, når man har det rigtigt svært. Men når man har tanker om, at man gerne vil væk herfra, så skal man tage det alvorligt. For det er et tegn på, at man er rigtigt presset. For eksempel fordi man føler sig presset op i et hjørne, hvor det er svært at se en udvej. Så kan det virke som om, at det at komme væk herfra, er den eneste mulighed for, at det kan blive bedre. Men det er det ikke. Der er heldigvis så mange andre muligheder for, at det kan blive bedre.
Det er rigtigt vigtigt, at du ikke går med de tanker alene. Og hvis de kommer til at fylde for meget, så kan du altid tage fat i Livslinien. Der sidder der nemlig altid nogle frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. De frivillige rådgivere har snakket med rigtigt mange unge, der ligesom dig har haft tanker om, at de bare gerne vil væk herfra. Så de skal nok tage dig alvorligt og gøre deres allerbedste for, at du føler dig lyttet til og forstået. Du kan være helt anonym hos Livslinien, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
De kan hjælpe hos SletDet
Hos RedBarnet har de en side, der hedder SletDet. Det er et sted, hvor man kan finde hjælp og information, hvis man har taget nogle nøgenbilleder, som man fortryder. Der er blandt andet en rådgivning, hvor man kan fortælle en rådgiver om sin situation. Og så kan de hjælpe en med at finde ud af, hvad man kan gøre. Deres rådgivere har snakket med rigtigt mange unge, der har været i din situation. Så de ved rigtigt meget om, hvad man kan gøre. Og de ved godt, at det kan være svært at snakke om, så de skal nok gøre sit bedste for, at du føler dig så tryg som muligt, når du snakker med dem. Du kan også være helt anonym, når du tager fat i dem. Så det kan du trygt gøre.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får løst situationen med dine nøgenbilleder, så de ikke bliver delt. For der er ikke noget menneske i hele verden, der fortjener at få sine nøgenbilleder delt uden, at man selv har sagt ja til det.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper