Hej Mindhelper
Jeg har nogle ting der påvirker mig meget og jeg ved ikke hvor lang tid mere jeg kan leve sådan her. Hver dag går jeg rundt og er bange for at nogen vil gøre mig fortræd. Både ude i offentligheden, men også når jeg er derhjemme kan jeg forestille mig mine forældre der vil stikke mig ned, selvom de aldrig har gjort noget. Jeg føler hverken jeg kan eller bør stole fuldkomment på folk for man ved aldrig hvem der vil dræbe en. Jeg er så træt af at have en form for ritualer jeg SKAL gøre hver dag for ellers ødelægger det min dag og gør mig angst. Jeg er træt af at have konstante tanker om at jeg bliver overvåget af alt og alle omkring mig. Konstante tanker om at jeg skal skade folk fordi det er den eneste måde at komme væk herfra på. Mine tanker er nået så langt ud at jeg endda er begyndt at lave planer om hvordan jeg skal gøre det og jeg er begyndt at blive lidt bange for hvad jeg kan finde på. Jeg har et konstant ønske om at mine nærmeste falder døde om. Jeg føler ikke den her verden er virkelig, men kun en måde at straffe mig på og min familie er ikke ægte men kun her for at holde øje med mig. I sidste ende føler jeg at jeg bør gøre hvad jeg vil for det her ikke ægte. Jeg er så træt.

(17 år)
Kære Du
Det lyder til, at du kæmper med en masse svære tanker. Det kan være hammerhårdt. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Det er hårdt
Det lyder til, at der er en masse tanker, som flyver rundt hos dig. Det kan godt være ret ubehageligt og drænende at gå med alle de forestillinger. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du er træt, og at det påvirker dig. For det kan være svært at slappe af, når der hele tiden popper ubehagelige tanker op. Og det kan godt føles så overvældende, at man næsten ikke kan holde det ud. Men du skal vide, at det godt kan blive bedre. Også selvom det måske ikke føles sådan lige nu. Du har også allerede taget et rigtig vigtigt første skridt ved at skrive herind. Så mega sejt gået – kæmpe skulderklap herfra.
Fortæl nogen om dine tanker
Det kan være rigtig hårdt at gå med en masse svære tanker og følelser helt alene. Derfor er det også rigtig vigtigt at dele dem med andre. For ofte bliver tankerne lidt lettere og måske også mindre skræmmende, hvis man deler dem. Derfor tænker jeg også, at det kunne være rigtig godt, at du snakkede med dine forældre om, hvordan du har det. For så kan de også hjælpe dig med at få noget hjælp.
Hvis det slet ikke dur at snakke med dine forældre kan du også snakke med en anden voksen, som du er tryg ved. Det allervigtigste er nemlig, at du ikke går med det alene.
Hvis du synes, at det er lidt svært at fortælle om, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. I den står der nogle gode råd til at få taget hul på snakken. Og rådene kan også sagtens bruges, selvom det er en anden voksen, som man skal snakke med.
Tag et smut til lægen
Hvis du ikke allerede får hjælp, så er det vigtigt, at du tager et smut til lægen og får snakket om, hvordan du har det. Så kan lægen nemlig hjælpe med at finde ud af, hvilken hjælp som ville være god for dig. Og læger er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor gør de som regel også altid deres bedste for at hjælpe og lytte.
Psykiatrisk skadestue
Hvis du kan mærke, at du får lyst til at handle på dine tanker skal du tage fat i psykiatrisk skadestue. Der findes psykiatriske skadestuer i hele landet. Derfor har jeg lavet en liste nedenfor, hvor du kan finde den, der passer til der, hvor du bor. Og hellere en gang for meget end en gang for lidt.
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Det er mega hårdt, når der flyver en masse svære og ubehagelige tanker rundt i ens hoved. Derfor håber jeg også rigtig meget på, at der er noget i mit svar, som du kan bruge, og at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. For du fortjener at få det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper