Hej Mindhelper
Dilemma: Jeg er sygeligt afhængig af min kæreste, som ikke kan håndtere det og derfor ikke ser en fremtid for forholdet. Uden ham vil jeg ikke leve…
Hej Mindhelper, jeg vil første opridse, hvad der er sket for mig i 2022, for at give en kontekst:
– Min far blev alvorligt syg.
– Min mor gik ned med stress.
– Min storebror blev indlagt på hospitalet.
– Jeg blev gravid og fik en abort.
– Min kæreste og jeg gik (kort) fra hinanden givet forskellige forventninger til et forhold.
– Jeg skrev en stor opgave.
Jeg græder ofte og voldsomt, da jeg ikke kan rumme tilværelsen. Tilværelsen føles helt absurd og urimelig. Det er svært med mit parforhold, som smuldrer, da jeg ikke kan stoppe med at kontakte min kæreste og grædende bede ham være der for mig. Min kæreste arbejder meget og har derfor ikke overskuddet til at kunne støtte mig i denne svære tid. Han har sagt, at hvis jeg bliver ved med at ringe og græde, så er der ingen fremtid for os. Jeg kommer også tit til at sige åndssvage ting til ham såsom ”Hvis du ikke kan behandle mig, som jeg fortjener, så kan jeg ikke være i det her forhold.” og derefter tage mine ting med hjem. Han vil kun ses en gang om ugen, og ikke skrive/ringe.

(19 år)
Kære Du
Det lyder som om, det er rigtig svært at være dig for tiden. Derfor er jeg mega glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det. For det skal du ikke gå med alene.
Jeg vil lige starte med at sige, at jeg har slettet et par ting fra dit brev. Det er for at du kan være sikker på, at du er anonym. Det håber jeg er okay med dig.
En svær tid
Du skriver en liste over ting, som er sket i dit liv, inden for et kort stykke tid. Du skriver f.eks at din far blev alvorligt syg, og at du selv har fået en abort. Når sådan nogle store og voldsomme ting sker i ens liv, kan det påvirke en rigtig meget. Man kan både blive bange, ked af det og vred. For “Hvorfor sker det her for mig?”. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du synes, at livet er svært og urimeligt lige nu.
Afhængig af kæresten
Du skriver også, at du er sygeligt afhængig af din kæreste, og gerne vil have, at han kan være der for dig. Når man har det svært, er det helt normalt at have brug for omsorg og støtte. Derfor søger vi også tit den omsorg, fra dem vi har tættest på os, som f.eks vores kæreste. Men det kan være et meget stort ansvar for den anden at skulle være der for en, når man har det rigtig svært.
Det lyder som om, at din kæreste har prøvet at sætte nogle grænser for, hvor meget han kan klare at støtte dig. Det er en rigtig god ting at kunne sætte grænser. Og selvom det kan være mega hårdt, så er det alligevel vigtigt, at respektere den andens grænser. Når jeg læser dit brev får jeg samtidig indtryk af, at det kan sætte nogle svære følelser i gang hos dig, når din kæreste sætter de her grænser – og det kan jeg sagtens forstå.
For når man har behov for støtte, kan man godt føle sig afvist og såret, når den anden ikke har overskud til at være der så meget for en, som man ville ønske. Og så er det man kan komme til at gøre nogle ting, som man senere fortryder, som f.eks at skælde ud, eller prøve at overtale den anden, til at være der for en. Det kan være en måde at prøve at sørge for, at få den hjælp, man har brug for. Men man risikerer også, at det giver bagslag. For det kan føles overvældende for den anden. Og i sidste ende gør det måske, at de bare trækker sig endnu mere væk fra en.
At få hjælp
Men jeg vil også give dig ros med på vejen. For det at du gerne vil have støtte og hjælp i den her svære periode, er super godt. Det er nemlig en virkelig god egenskab, at kunne række ud efter hjælp, når man har det svært. Derfor vil jeg også give dig nogle anbefalinger til steder, du kan tage fat i, hvor du måske kan finde noget af den hjælp og støtte, som din kæreste ikke kan give dig. Og måske kan det hjælpe med, at du ikke bliver ved med at føle dig lige så afhængig af ham.
Headspace
Mit bedste råd til dig vil være, at tage fat i Headspace. Headspace er et tilbud for unge, som har brug for nogen at tale med. Intet problem er for stort eller småt. De frivillige hos Headspace er rigtig søde og dygtige, og sidder altid klar til at lytte. Så her vil du både kunne tale om de ting der er sket på det seneste, og om det med at føle dig afhængig af din kæreste.
Headspace findes i de fleste større byer, så du kan prøve at tjekke ud, om der ligger noget tæt på dig. Eller kan du også altid fange dem på deres chat. Det er gratis, og man kan også være anonym.
Vejviseren
Jeg vil også lige linke dig til Mindhelpers vejviser. Her kan du vælge den kommune, du bor i, og se hvilke hjælpetilbud, de har. Måske er der et tilbud, som kunne være værd at tjekke ud? Der står også lidt om det, at søge hjælp på ens uddannelsessted. De fleste gymnasier har nemlig en vejleder tilknyttet, og det kan også være et godt sted at starte, når man har det svært.
Tal med dem omkring dig
Jeg kan også høre, at din familie har været igennem nogle rigtig svære ting på det seneste. Når ens forældre har meget at se til, og selv har det svært. Så kan det nogle gange være svært at bede dem om hjælp. For mange unge vil gerne skåne deres forældre, og måske er de også bange for, at gøre deres forældre endnu mere bekymrede. Men her vil jeg sige, at det er helt okay, at gøre ens forældre bekymrede. Og de fleste forældre vil gerne vide, hvis deres børn har det svært. Så har du talt med dine forældre eller din bror, om nogle af de ting, som er sket i din familie på det sidste?
Det kan også være, at der er nogen andre du kender, som kunne være gode at snakke med. Måske en sød tante, en lærer, eller en helt tredje? Det vigtigste er nemlig ikke, hvem man taler med, men at man taler med nogen. For på den måde, skal man ikke gå med sine tanker og følelser selv.
Det er hårdt, når der sker en masse svære ting i ens liv. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og håber, at du kan finde noget hjælp og støtte – så du kan få det bedre igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper