Hej Mindhelper
Jeg er ramt så hårdt af jalousi og misundelse der gør jeg bliver nødt til at skrive om andres liv herinde for at få det bedre med mig selv. Hvad skal jeg gøre? Kan forresten heller ikke stave

(20 år)
Kære Du
Det kan være rigtig hårdt, når man bliver ramt af jalousi og misundelse. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind, og delt dine følelser.
Vi oplever det alle en gang imellem
Du skriver, at du er ramt af hård jalousi og misundelse. Og det kan være nogle hammer-svære følelser at gå rundt med.
Alle mennesker oplever at blive jaloux eller misundelige på andre, fra tid til anden. Det er nemlig nogle helt normale, menneskelige følelser. Men jalousi og misundelse kan være nogle rigtig trælse følelser at gå rundt med. Og nogen gange, kan følelserne komme til at fylde rigtig meget i vores tanker.
At skrive om andres liv
Du skriver også, at du bliver nødt til at skrive herind om andres liv, for at du kan få det bedre med dig selv. Her kommer jeg til at tænke på, om du skriver ind om andres problemer?
Hvis du gør det, tænker jeg nemlig, at det kan give meget god mening. For hvis man oplever at være meget jaloux på andre mennesker, kan det nogle gange hænge sammen med, at man ikke er helt tilfreds med sit eget liv. Er det mon noget du kan genkende? Og hvis man ikke er helt tilfreds med sit eget liv, kan det sommetider føles lidt godt, at fokusere på andre menneskers problemer. Jeg tror i hvert fald at der er mange der kan genkende, at man for eksempel godt kan lide at se reality, fordi det på en måde kan hjælpe en at se, at der er nogen der har det meget værre end mig selv.
Arbejd med jalousien
Du spørger hvad du skal gøre, for at komme af med jalousien og misundelsen. Det giver god mening, at du gerne vil prøve at komme de her følelser til livs. For det kan tage meget energi, at gå rundt med følelsen af jalousi i kroppen. Men ligesom med andre følelser, som for eksempel vrede eller tristhed, kan vi mennesker ikke styre, hvad det er for nogle følelser der popper op i os. Det vi i stedet kan prøve at gøre er, at ændre hvordan vi reagerer på følelserne.
Mange der er ramt af jalousi og misundelse oplever, at det kan være en hjælp, at prøve at acceptere, at følelsen kommer op. For hvis man prøver at skubbe følelsen væk, kan det sommetider have den modsatte effekt. En teknik du kan prøve af er, at tænke på dine følelser som noget du kan observere udefra. Så når du mærker misundelsen kommer op, så prøv om du kan observere den og tænke “Okay, nu kan jeg mærke at jeg bliver ramt af misundelse, men det er bare en følelse jeg har, og det er okay, jeg behøver ikke at handle på den”
Du kan også prøve at kigge på denne her artikel om jalousi. Den handler en del om, hvordan man kan håndtere hvis man er jaloux i forhold til en kæreste. Men jeg tænker alligevel, at der måske kan være noget i den, som du alligevel kan have glæde af at læse.
Tal om det
Jeg kommer også til at tænke på, om du har talt med nogen om, at du oplever meget jalousi? Ellers tænker jeg nemlig, at det måske kunne være en god ide at gøre. Det kan være en forældre, en ven, eller en helt tredje person. Mange mennesker har prøvet at være ramt af jalousi og misundelse. Så jeg tror, at der er god mulighed for, at det er nogen du kender, som har pørvet noget ala det samme som du oplever. Og det kan nogen gange hjælpe en, at få nogle af de tanker man går rundt med oppe i hovedet, ud i det åbne. For på den måde, kan de komme til at fylde lidt mindre, inden i en.
Tag forbi Headspace
Et sted du også altid kan tage fat i, er Headspace. Headspace er et super godt sted at komme, hvis man går og bøvler med nogle svære følelser, som for eksempel jalousi. I Headspace kan man nemlig få samtaler, med nogle af deres søde og dygtige frivillige. Og det kan sommetider være rart, at få talt med nogen udefra, når der er noget som er svært. Det er helt gratis at komme hos Headspace, så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Det kan være hammer-hårdt når jalousien og misundelsen rammer. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du har kunne bruge. Og at du snart kan få lidt mere ro, på de trælse følelser.
De bedste hilsner fra en Mindhelper