Hej brevkasse
Jeg er en kvinde på år og mor
Jeg er meget følsom kvinde . Som har let til tåre
Hvis jeg feks skal til møde på mine børn s skole og vi sætter os så kan jeg pludselig ude af det blå begynde at græde . Ellers hvis mine børn følger sig udsat for mobning . Jeg kan også begynde at græde hvis jeg skal til skole hjem samtale . Og jeg ved ikke hvorfor ..
jeg ved at når jeg bliver vred har jeg let til tåre .jeg kan også gå tænke på det en dag før og ikke sove om natten.
Jeg synes det mega pindligt . Flovt .
Hvad kan jeg gøre . ?
Jeg har prøvet tænke på noget andet. Prøve trække vejret
Tag en tår vand .
Men Intet hjælper
Hilsen den sårbar mor

(20 år)
Hej 20 årig
Det lyder som om, det fylder meget for dig, at du har let til tårer. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Vores krop bliver påvirket af vores følelser
Det kan være super frustrerende, når tårerne bare begynder at løbe ned af ens kinder af nærmest ingenting. Og det kan føles rigtigt pinligt. Men selvom det føles pinligt, så er der ikke noget pinligt i at blive påvirket af sine følelser. Tværtimod så er det menneskeligt og helt normalt. Vi er nemlig bygget sådan, at vores følelser blandt andet påvirker vores krop. Så når man bliver ked af det, for eksempel fordi ens børn føler sig mobbet, sætter det gang i en masse reaktioner i kroppen.
Det kan eksempelvis være, at man får en klump i halsen, får ondt i maven og måske begynder at trække vejret mere overfladisk. Men det kan også være, at tårerne begynder at strømme ned af ens kinder. Nogen oplever måske kun at få en klump i halsen, mens andre både får en klump i halsen og tårer i øjnene. Så det er meget forskelligt fra menneske til menneske, hvordan vi reagerer på vores følelser. Det handler både om, hvordan vi er skruet sammen fra naturens side. Der er bare nogle, der lettere bliver påvirket af deres følelser end andre.
Og så handler det også om, hvad vi har lært om vores følelser hjemmefra. Hvis man for eksempel har fået skæld ud for at reagere på sin vrede ved at råbe. Mens man til gengæld har fået omsorg af sine forældre, hvis man blev ked af det. Så kan det være at ens hjerne lærer, at det bedst kan betale sig at reagere på vrede ved at få tårer i øjnene og se ked ud af det. Så der er ikke noget i vejen med den måde, du reagerer på dine følelser på. Tværtimod er tårer en helt naturlig reaktion på at mærke nogle følelse indeni, som man bliver rørt af.
Tag fat i Mødrehjælpen
Hos Mindhelper ved vi mest om unge og de ting, man kan opleve som svære i den periode af livet. Derfor er det allerbedste råd jeg kan give dig, at du skal prøve at tage fat i Mødrehjælpen. Mødrehjælpen er nemlig en organisation, der lige nøjagtigt er sat i verden for at hjælpe familier og forældre, der føler sig sårbare i nogle situationer. Så jeg tænker, at du kan få meget bedre hjælp der. Alle må tage fat i Mødrehjælpen, hvis de har børn. Og deres rådgivere er super dygtige og vant til at snakke med forældre, der kan føle sig sårbare på nogle punkter i livet.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Om ikke andet kan så håber jeg, at du tage med dig fra mit svar, at selvom det kan føles pinligt at have let til tårer, så er det både helt normalt og meget menneskeligt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper