Jeg er kronisk syg, og det er ret hårdt. Nu er min lillebror begyndt at vise nogle af de samme symptomer som mig. Har I nogle artikler, der kan hjælpe mig?
Hej.
Jeg har været kronisk syg hele mit ungdomsliv. Siden jeg var 12 har jeg fået konstateret 2 forskellige kroniske sygdomme.
Som en ung person, er det noget, der selvfølgelig fylder en del i min hverdag.
Lige for tiden, er min lillebror også begyndt at vise en del symptomer på den ene af de sygdomme jeg har, hvilket gør mig ret ked af, at han skal opleve de samme ting (forfærdelige) som mig.
Alt dette er desværre ret hårdt, så jeg ville høre om I har nogen artikler, der kan hjælpe mig? Eller om I er villige til at lave et nyt tema om det, da der er temmeligt mange unge, som er kronisk syge?
Venlig hilsen, I

(Dreng, 17 år)
Kære I
Hold da op. Det var ikke så lidt at skulle kæmpe med to kroniske sygdomme. Og jeg kan kun forestille mig, hvor svært det må være at leve med. Det er klart, at det fylder rigtig meget i din hverdag. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Til at starte med vil jeg lige fortælle, at jeg har slettet dit navn. Det har jeg gjort, så jeg kan sikre mig, at du forbliver anonym. Jeg håber, du synes, at det er okay.
Det er godt, at du er opmærksom
Det må være hårdt at se, at din lillebror er begyndt at vise lignende symptomer, som du har. Og jeg kan godt følge, at det gør dig ked af det at se det. Men du skal vide, at det er rigtig godt, at du er opmærksom på det. På den måde kan I hurtigere reagere på det og få det udredt. Og det er rigtigt omsorgsfuldt af dig at være opmærksom på ham.
Det er godt, at du opsøger viden
Jeg er glad for at læse, at du er så opsøgende i forhold til nogle artikler, der kan hjælpe dig. Vi har desværre ikke noget om at leve med en kronisk sygdom her på Mindhelper. Men vi er glade for din feedback og vil helt sikkert tage det til os. Vi har allerede nu en masse forskellige artikler på tegnebrættet, som vi bokser med at få færdiggøre løbende.
Jeg kommer til at tænke på, om du har undersøgt, om der er nogle patientforeninger for en af de kroniske sygdomme, du har? Herigennem er der måske mulighed for at få rådgivning eller få viden om, hvordan man kan leve med sygdommen.
Du skal ikke gå med det alene
Som du også selv skriver, er det rigtig svært at være ung og have en kronisk sygdom. Derfor er det også rigtig vigtigt, at du får delt med nogen, at det er svært. På den måde kommer du ud med nogle af de ting, der er svære. Og det er nemmere for dem omkring dig at hjælpe og støtte dig, når det er hårdt det hele. Så sig det endelig højt til nogen, du er tryg ved. Du skal i hvert fald bare ikke gå alene med det. Det fortjener du ikke.
Jeg beklager, at vi ikke har noget på vores side om kronisk sygdom. Men hvor er det godt, at du opsøger det. Bliv endelig ved med det. Og så kan du undersøge, om der er patientforeninger, der kan hjælpe dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper