Hej Mindhelper
Jeg har virkelig brug for hjælp. Jeg er kommet til, at fortælle en masse store løgne til mine venner. De har ikke fundet mine løgne, men jeg ligger vågen hver nat og frygter det værste. “Hvad nu hvis de finder ud af det?” “Skal jeg sige det til dem?“ Jeg har blandt andet sagt at jeg har ændret i nogens ugeplan og, at jeg kender nogen jeg ikke kender! Jeg har fortalt mange flere kæmpe store løgne. Jeg kan ikke mere nu! Hjælp

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Det lyder som en super svær situation, du er i. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det går sjældent så galt, som man frygter
Det lyder ikke særligt rart, at du er kommet til at fortælle at fortælle en masse løgne. For det lyder som om, det er kommet til at fylde rigtigt meget for dig. Selvfølgeligt er det aldrig en god idé at lyve, fordi det ikke er særligt rart at være den, der bliver løjet overfor. Men alligevel tænker jeg, at det at lyve er noget, som de fleste er kommet til en gang eller to. Måske er man for eksempel kommet til at sige, at man kender nogen, som man slet ikke kender for at sætte sig selv i et lidt bedre lys.
Men hvis man begynder at lyve for meget, så kan det godt blive lidt et problem. Både fordi man risikerer, at folk helt mister tilliden til en, hvis de finder ud af, at man har løjet meget. Men også fordi det kan komme til at fylde rigtigt meget for en selv. For så kan man måske nemt komme til at blive bekymret for, hvad der sker, hvis folk opdager det præcis, som du selv beskriver. Men heldigvis så går tingene sjældent så galt, som de gør oppe i ens hoved.
Lav en liste
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at du har to muligheder. Enten så kan du fortælle dine venner om de løgne, du har fortalt dem og sige undskyld. Eller også kan du lade være med at fortælle det og håbe, at de ikke opdager dine løgne. Det er dig selv, der skal mærke efter, hvad der er den bedste løsning for dig. Det kan du nemlig kun selv mærke. Men du kan måske prøve at lave en liste med fordele og ulemper ved begge dele. Det kunne for eksempel være på et stykke papir, din telefon eller din computer. Det mega smarte ved lister er nemlig, at man har det hele sort på hvidt foran sig. Så derfor bliver det tit lidt nemmere at se, om det egentligt er fordelene eller ulemperne, der fylder mest.
Tag fat i Headspace
Hvis du vælger at fortælle dine venner om løgnene, så tænker jeg, at det måske kunne være rart at snakke med nogen om det, der ikke er blandet ind i situationen. Så kan de nemlig hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan få sagt det på en god måde. Hvis du også synes, at det lyder rart, så kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig nogle søde og dygtige rådgivere klar til at snakke med dig om alt, hvad der fylder for dig. Du kan være helt anonym hos Headspace, så der er ikke nogen, der behøver at vide, hvem du er. Du kan altså trygt tage fat i Headspace.
Kan du snakke med dine forældre?
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon kan snakke med dine forældre om det her? For det lyder super ubehageligt, at du ligger vågen hver nat, fordi du frygter det værste. Og jeg forestiller mig, at det er super hårdt at gå rundt med den frygt alene. Frygt er nemlig sådan en følelse, der tit bygger sig lidt op i en, så den bare fylder mere og mere dag efter dag. Derfor tænker jeg, at det ville være rigtigt godt, hvis du kunne få snakket med dine forældre om det, så du ikke skal gå med frygten alene. Hvis du fortæller dine forældre om det, så kan det også være, at de kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og som måske har givet dig en lidt bedre idé om, hvad du kan gøre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper