Hej Mindhelper
Jeg er jaloux på min kæreste.. Han har fået et vildt spændende job, fordi et familiemedlem kontaktede en virksomhed og anbefalede ham, han gjorde ikke rigtigt selv noget for det. Jeg har søgt job i flere måneder, og lige pt har jeg et rigtigt kedeligt job. Jeg har spurgt om han ikke kan se om han kan få et job til mig også, men vores forhold halter, så han har sagt at han gerne vil prøve når det begynder at gå bedre. Det har intet at gøre med jeg gerne vil arbejde sammen med ham, ville ikke have noget imod vi arbejdede på forskellige tidspunkter.
Hvad kan jeg gøre for at komme over min jalousi? Bliver jeg nødt til at være tålmodig og vente til det går bedre?

(Pige, 19 år)
Kære pige på 19
Jalousi er ikke en særlig sjov følelse at gå rundt med. Det kan være svært lige at se sig ud af, hvordan man kan håndtere den. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Accepter jalousien
Det er super træls, at opleve jalousi. Og jeg tror vi alle sammen har prøvet at stå på sidelinjen og se en vi kender få noget, som vi rigtigt godt kunne tænke os. Og så begynder jalousien at gro i maven på os som et gnavent monster. Det fuldstændigt menneskeligt at opleve. Det lyder måske mærkeligt, men det kan være en hjælp, hvis man prøver at acceptere jalousien. For jo mere man prøver at presse jalousien dybt ned i sig selv og pakke den væk, jo mere kommer den til at fylde i ens bevidsthed. Det er helt normalt at opleve. Men måske kan du bare sige det ærligt til din kæreste? “Jeg bliver totalt jaloux, når jeg hører om dit job. For det lyder totalt fedt”. Og måske kan du så samtidigt prøve at glæde dig lidt på hans vegne – eller i hvert fald lade lidt som om. Jeg ved godt det ikke ligefrem er det nemmeste i verden. Men det vil nok kunne lette stemningen mellem dig og din kæreste lidt. Måske kan du sige til ham “at du er glad på hans vegne over, at han har fået den her fede mulighed”. Hvis man siger ting til sig selv tilpas mange gange, så kan man nogle gange godt tro på det til sidst. Og hvis du kan glæde dig på hans vegne, så bliver det nok også lidt nemmere for jer to, at snakke sammen. Vi kan nemlig ikke altid ændre på, hvordan vi tænker og føler. Men vi kan ændre på, hvordan vi reagerer på vores tanker.
Du kan også prøve at læse vores artikel om jalousi. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan komme den lidt til livs. Den er godt nok rettet lidt mere mod den slags jalousi, som handler mere om nervøsitet for utroskab. Men måske er der alligevel nogle af rådene, som kunne være hjælpsomme for dig? Her tænker jeg eksempelvis på rådet om, at skrive dine tanker ned. For det kan være en god måde, at få pillet tankerne lidt ud af kroppen og lægge dem lidt fra sig.
Det er ikke din kærestes skyld
Det er mega frustrerende at se andre opnå noget, som man godt kunne tænke sig. Og selvom det kan være super uretfærdig, så er det er desværre bare sådan livet er. Nogle gange vil dem man kender få et job eller andet, som man godt kunne tænke sig. Din kæreste var bare mega heldig, at han kendte nogle, som kunne lægge et godt ord ind for ham. Pt vil han ikke gøre dig den samme tjeneste, hvilket selvfølgelig er super ærgerligt. Men der er ikke så meget, som du kan gøre ved det. Det må han jo selv bestemme. Du kan selvfølgelig vente og håbe på, at han skifter mening, men det er ikke sikkert, at det kommer til at ske. Du kan også prøve at snakke med din kæreste igen, og høre hvad der skal til, før han kunne finde på at skifte mening. Men jeg tænker også, at du jo kan prøve at kontakte virksomheden selv? Det giver i hvert fald et super godt indtryk, hvis man selv kontakter en virksomhed og viser, at man synes det kunne være mega spændende at arbejde for dem. Måske kan du også overveje, hvad det er ved den virksomhed, som din kæreste arbejder i, som du synes er så spændende? Er der nogle andre steder, hvor du ville kunne finde noget lignende?
Snak med nogle andre om det
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogle andre end din kæreste om jalousien? For nogle gange kan det være rart at snakke med nogle andre end dem, som lige er indblandet i situationen. Det kunne eksempelvis være en god veninde eller dine forældre. Måske kunne det være med til at give dig et pusterum for dine tanker og følelser. Og det kan være super rart at få andres støtte og perspektiv på tingene, hvis man står i en situation, som er rigtig svær at se en løsning på.
Jalousi er mega svært. Men alle mennesker oplever den nogle gange og det er helt normalt, at blive jaloux på de mennesker der er omkring os. Især hvis de har fået et job, som man synes lyder super fedt. Så kan det være en god idé, at gøre sit bedste for glæde sig på den andens vegne og så forsøge at finde et job, som man synes er sjovt også.
Jeg håber at du har kunne bruge mine råd til noget. Og så krydser jeg fingre for, at du snart får et job, som er mega fedt. Jeg hepper på dig.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper