Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 18 år, der er ved at afslutte 3.g i gymnasiet. Jeg har været meget ked af det i en længere periode og haft dage hvor jeg er begyndt at græde uden en egentlig grund. Når mine veninder inviterer mig med til fest eller spørger om vi skal lave noget skal jeg helst vide det dagen før så jeg kan tage mig sammen til det i løbet af næste dag – og selvom jeg har gjort det springer jeg nogengange alligevel fra da jeg er for træt. Derefter får jeg mega dårlig samvittighed fordi jeg ikke vil have de skal tro jeg ikke vil være sammen med dem hvilket er meget frustrerende. Jeg sover dårligt og når jeg har besluttet mig for at gå i seng og jeg ligger og venter på at sove kan jeg få sådan nogen “chok” i kroppen hvilket er ubehageligt… Derudover er jeg begyndt på en lidt dårlig vane hvis man kan kalde det det. Under skriveprocessen i SRP havde jeg nærmest kvalme hver dag og kastede derfor op med vilje for at få det til at gå væk. Dog er jeg blevet ved med det efterfølgende og gør det næsten hver dag hvilket jeg godt ved ikke er så godt men det giver mig underligt nok en rar følelse efter. Hvad skal jeg gøre og hvorfor reagerer min krop sådan?
Hilsen en forvirret

(18 år)
Kære Du
Det lyder som om, at det er svært at være dig for tiden. Og at der er nogen forskellige ting i dit liv, som lige nu, ikke er som de skal være. Det kan være super svært, at gå med alene. Derfor er jeg glad for at du har skrevet herind, og delt dine tanker.
Er du presset?
Når jeg læser dit brev kommer jeg til at tænke på, om du mon føler dig presset for tiden? Du er ved at afslutte gymnasiet, hvilket for mange kan være en ret stressende tid. Derudover beskriver du også, at du tit ikke rigtig føle, at du har overskud til at være sammen med dine veninder. Og at du helst skal vide hvis i skal lave noget sammen i forvejen, så du kan tage dig sammen til det. Nogen gange hvis man har det sådan, kan det være fordi, at man er stresset. Når man er stresset, bruger kroppen nemlig ekstra meget energi og det kan gøre, at man ikke har særlig meget overskud.
Du skriver også, at du sover dårligt. Hvis man er presset er det meget almindeligt, at man har svært ved at sove eller, at man sover dårligt. Hvis man ikke får sovet nok om natten, kan det gøre, at man mangler energi og overskud. Så når jeg læser dit brev tænker jeg, at det giver rigtig god mening, at du ikke altid har overskud til, at hænge ud med dine veninder.
Det er normalt
Du beskriver, at du nogen gange får et form for chok, når du lægger dig til at sove. Der er rigtig mange mennesker, der oplever noget i stil med det, du beskriver. Nogen oplever, at det føles lidt som om, at de træder ned i et hul. Det kan give en sugende fornemmelse i kroppen og give en et ordentligt chok, der gør, at man brat vågner. Det sker ofte, når man er lige ved at falde i søvn. Kan det være noget ala det du oplever? Det kan føles ret ubehageligt at få sådan et chok, men det er ikke farligt.
En copingstrategie
Du skriver, at du under SRP begyndte at kaste op med vilje. Og at det nu er blevet en dårlig vane. Når man begynder at kaste op med vilje, er det ofte et tegn på, at der er noget der er svært indeni. Hvis man f.eks. er presset eller ked af det, kan det at kaste op med vilje, blive en form for copingstrategie. En copingstrategie er noget, man bruger til at håndtere svære følelser, som f.eks. stress eller tristhed.
At kaste op med vilje, kan bruges som en copingstrategie, da det kan give en følelse af kontrol over de følelser, som ellers er svære at håndtere. Er det noget du kan genkende? Nogle oplever også, at det kan give en befriende følelse at kaste op, hvis man går og er meget anspændt eller presset. Men de svære følelser, kommer ofte hurtigt tilbage. Så på den lange bane, er det at kaste op med vilje ikke en god måde, at håndtere dem på. Og det kan være super hårdt både for kroppen og ens psyke, at gå og kaste op hver dag. Og det kan gøre, at man ikke har særlig meget energi eller overskud.
Tal med nogen om det
Når man går og er ked af det, og kaster op med vilje, er det rigtig vigtigt, at fortælle nogen om det. For det er ikke noget, man skal gå med alene. Og hvis man ikke får hjælp, kan problemerne vokse sig større. Mange der kaster op med vilje oplever nemlig, at det kan være rigtig svært at stoppe med det igen, hvis ikke man får hjælp til det.
Derfor er mit bedste råd, at du fortæller en i dit liv om, hvordan du går og har det. Det kan være dine forældre, en venindes mor, eller måske en sød lærer fra gymnasiet. Hvis du synes, det kan være lidt svært at skulle fortælle nogen om, hvordan du går og har det, kan du læse denne her artikel om at tale med forældre om svære ting. Selvom artiklen handler om at tale med forældre, kan rådene også sagtens bruges til, at tale med andre voksne.
Snak med dine veninder
Du skriver, at du kan få dårlig samvittighed over at sige nej til at være sammen med dine veninder. Og at du kan blive bekymret for, om de tænker, at det er fordi, du ikke gider dem. Måske kunne det være en hjælp for dig at fortælle dem, at det altså ikke er fordi, du ikke vil være sammen med dem, men fordi du er træt og ikke har så meget overskud. Nogen gange kan det være rart at få sagt tingene højt, og så slipper man også for eventuelle misforståelser. Og det kan måske være med til, at du ikke får lige så dårlig samvittighed.
Tag et smut til lægen
Det kan også være en rigtig god ide at tage et smut forbi lægen, hvis man går og har det skidt. Lægen ved nemlig en masse om menneskers kroppe og psyke. Din læge kan være med til at finde ud af, hvilken hjælp du kan få i forhold til at kaste op med vilje. Mange synes det kan være lidt grænseoverskridende at tale med deres læge, hvis de har det svært. Hvis du har det på samme måde, kan du prøve at læse denne her artikel, som handler om det, at tage til lægen.
Du kan også fortælle lægen om de chok du oplever, når du lægger dig til at sove, hvis du har brug for det. Eller hvis du ikke lige syntes, at det du oplever, lyder som det beskrevet i det tidligere afsnit. Lægen kan også give dig råd og vejledning til, hvordan du kan få en bedre nattesøvn.
Tag forbi Headspace
Måske kunne det være rart for dig, at tale med nogen udefra? Her er Headspace et rigtig godt tilbud til unge, som går og tumler med svære ting. I Headspace kan man få samtaler, med nogle af de søde og dygtige frivillige. De er vant til at tale med unge, og kender både til det, at kaste op med vilje og at være ked af det. Så du kan trygt tage fat i Headspace.
Jeg håber rigtig meget, at der er noget i mit svar du kan bruge. Og så håber jeg, at du snart får det bedre, så du får mere overskud til at gøre de ting, som du gerne vil.
De bedste hilsner fra en Mindhelper