Hej mindhelper
Jeg er begyndt ikke at kunne lide den jeg er. Fx her den anden dag drak jeg mig så fuld at jeg ikke kan huske noget fra aftenen og jeg har åbenbart sagt en masse ting som jeg ved ikke var sandt. Har selfølgelig sagt det ikke var sandt, men stadig kunne godt tænke mig ikke at lyve generalt. Udover det er jeg begyndt at sladrer om folk men jeg for altid vildt dårlig samvittighed. Det er heller ikke første gang jeg har drukket for meget. Jeg vil bare gerne blive bedre og jeg føler ikke jeg kan. Jeg føler mine venner ikke kan lide mig og at jeg aldrig får en kæreste hvis jeg bliver ved sådan her. Jeg vil gerne have hjælp eller gode råd til hvordan jeg bryder mit mønster. For jeg føler jeg er blevet led henover meget få måneder.
Kh gymnasie pige

(17 år)
Hej med dig
Det lyder til at du står i en rigtig svær situation lige nu, hvor det kan være svært at vide, hvad man skal gøre. Derfor er jeg også rigtig glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det med alkoholen
Du skriver, at du er begyndt ikke at kunne lide den du er. Og at du engang imellem får drukket lidt for meget og så får sagt ting, som ikke passer. Hvis man får sagt en masse falske ting i byen og begynder at sladre om folk, så er det for de fleste, den samme ting som er skyld i det: Alkohol. Mange mennesker oplever, at når de får noget at drikke, så bliver deres hæmninger meget mindre. De får sagt ting, som de ikke mener eller gør ting, som de ikke havde gjort ædru. Det kan være super sjovt og spændende i situationen, men lige så pinligt, når man vågner dagen efter. Man kan få dårlig samvittighed og måske endda skamme sig over de ting, som man har gjort. Det tror jeg at der er rigtig mange unge, som kan nikke genkende til.
Den bedste måde at undgå disse ting på, når man er i byen eller til fest, er ved at skrue ned for mængden af alkohol. Jo mindre alkohol man drikker, jo mere kontrol har man over det man siger og gør. Ofte skal rigtig mange unge lære at finde den grænse og det kan være rigtig svært og tage tid. Der er nemlig kæmpestor forskel på, hvor meget folk skal drikke før de mister kontrol og får sagt eller gjort ting, som de ikke mente. Derfor kan det være en rigtig god ide, at tage det hele i sit eget tempo og mærke efter. Et godt råd kan være, at man fx. drikker et glas vand, hver gang man har drukket en genstand. På den måde, er man selv med til at styre tempoet og skrue lidt ned for, hvor fuld man bliver.
Det med at tilgive sig selv
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg også, at det lyder til, at du tænker rigtig meget over, hvordan du kan opføre dig bedre fremover. Og selvom fortrydelse kan være en rigtig ubehagelig følelse, kan det også vendes til en situation, som man kan lære fra. For når man husker tilbage på de ting, som man fortryder, kan det hjælpe en med ikke at gøre det igen i fremtiden. Derfor tænker jeg også, at du kan prøve at øve dig i, at tilgive dig selv, når du har gjort noget, du fortryder.
Fortrydelse er en enorm stærk følelse, og hvis vi lader den fylde for meget, kan vores indre kritiker godt finde på at poppe frem og dunke os i hovedet. Derfor tænker jeg også, der måske er noget i vores artikel Dæmp din indre kritiker: Accepter dig selv!, som du måske kan bruge.
Snak med dine forældre
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Ud fra det du skriver, lyder det som om at du er i en situation, hvor det føles som om, at alt bliver værre og værre. Når man har det sådan, er det super vigtigt, at man rækker ud efter hjælp hos dem omkring en. Det er nemlig vigtigt, at man ikke går med en masse svære tanker og følelser alene. Derfor er det også super godt at du har skrevet herind og delt dine tanker med nogen. Det skal du have stor ros for!
Hvis du har mod på det, synes jeg også det ville være en rigtig god ide at snakke med dine forældre om, hvordan du har det. Ens forældre er ofte dem der er tættest på os og derfor dem, som har bedst mulighed for at hjælpe os. De fleste forældre vil gerne deres børn det bedste, og vil derfor ofte gøre alt de kan for at hjælpe.
Snak med dine venner om det
Hvis du ikke har lyst til at snakke med dine forældre om det, kan du prøve at snakke med nogle andre om det. Det kunne være en god veninde, en sød moster eller en helt tredje. Det er nemlig ikke så vigtigt, hvem du taler med. Det vigtige er, at det er en som du stoler på og som du er tryg ved. Hvis du spørger dem, er der sikkert nogle af dine venner, der har stået i en lignende situation og fortrudt noget de har sagt, mens de var fulde.
Headspace
Hvis du synes det kunne være rart at snakke med nogle helt andre om det, kan jeg varmt anbefale dig Headspace. Hos Headspace sidder der en masse super søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man har brug for gode råd til at bryde et negativt mønster. Det er ganske gratis, og du kan også sagtens være anonym. Hvis du har lyst, kan du enten fange dem online eller besøge dem fysisk. Der ligger Headspacecentre i de fleste større byer.
Det kan være rigtig svært når man gerne vil blive bedre, men at man føler at man bliver ved med at spænde ben for sig selv. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender en masse tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper