Hej Mindhelper
Jeg har tvangstanker omkring hvem piger tidligere har været sammen med, og hvor mange.
Jeg er begyndt og se en pige, som jeg finder interessant, sjov og sød. Vi har skrevet sammen og været sammen i en periode på 3 måneder. En aften for omkring 2 uger siden snakker vi, og vi kommer ind på hvor mange vi har været sammen med. Hun har været sammen 9 andre, og jeg har været sammen med en anden. Efter hun fortalte tallet har jeg ikke kunne tænke på andet overhovedet. Det er ekstremt drænende og hårdt.
I mit første og eneste andet forhold fik jeg tvangstanker omhandlende, at min daværende kæreste tidligere havde været kæreste med en af mine venner. Det blev så voldsomt, at jeg brød sammen og måtte ud af forholdet for at få det til at stoppe.
Jeg er meget bekymret for hvorfor jeg reagerer så ekstremt, og bliver ked af at jeg ødelægger mine forhold. For det er jo fuldstændigt ligegyldigt, men jeg kan ikke styre det. Er bange for, om jeg ikke kan finde ud af at acceptere, at hun har været sammen med ”mange” i forhold til mig, men vil virkelig gerne ændre mit tankemønstre og nyde forholdet.
Jeg er begyndt at se en psykolog, og har haft en enkelt session, men der er lang tid til den næste.

(Dreng, 20 år)
Hej Dreng på 20 år
Det lyder til, at de her tanker omkring hvor mange din kæreste har været sammen med fylder rigtig meget hos dig. Det kan være hammersvært når tankerne bliver ved med at poppe op og fylde, så man ikke bare kan nyde forholdet. Derfor er det også rigtig fint, at du skriver herind og deler dine tanker.
Det kan godt blive bedre igen
Tanker kan være rigtig lumske og påvirke vores humør og adfærd rigtig meget. Derfor er det også helt naturligt, at man kan blive rigtig frustreret, når der er nogle trælse tanker, som fylder alt for meget. Men heldigvis er det også sådan, at det godt kan blive bedre igen, så man ikke skal blive ved med at være plaget af de trælse tanker.
Der er flere forskellige ting, som man kan gøre, så tankerne ikke fylder helt så meget.  Og som du selv er inde på, så kan det være en rigtig god ide at øve sig i at ændre sine tankemønstre og acceptere at tankerne kommer fra tid til anden.
Det er måske også nogle af de ting som psykologen kan hjælpe dig med. Derfor vil jeg heller ikke komme med en hel masse råd, for det vil psykologen kunne hjælpe dig meget bedre med. Det kan også være at psykologen kan hjælpe dig med finde ud af, hvor tankerne kommer fra, og hvordan du skal håndtere dem, når de dukker op.
Psykologer er nemlig rigtig gode til at hjælpe, når man har det ligesom dig. Derfor skal du endelig også blive ved med at snakke med din psykolog. Og husk på, at det tager tid, når man arbejder med nogle ting som er svære. Derfor tænker jeg også at du sagtens kan klappe dig selv på skulderen, for du har allerede taget de første skridt ved at starte hos psykologen og skrive herind – sejt!
Snak med nogen omkring dig
Det kan være rigtig tungt, at gå med en masse svære tanker helt alene. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med nogen omkring dig om, hvordan du går og har det. For alting bliver lettere at bære, når man er flere til at deles om det.
Det kan være, at du har nogle gode venner, som du kan snakke med det om. Eller måske dine forældre er nogle andre, som du er tryg ved. Det vigtige er nemlig ikke hvem du snakker med, det vigtige er bare, at du får delt dine tanker med nogen, som du er tryg ved. For så kan det også være, at du måske kan finde lidt ro og støtte i dem, og det tænker jeg måske kunne være rart for dig.
Det kan være rigtig svært, når man har nogle tanker, som fylder og påvirker en rigtig meget. Derfor håber jeg også, at du bliver ved med at snakke med din psykolog om det. Jeg sender en masse varme tanker din vej. Og husk at ting tager tid, så giv dig selv lidt ros og et klap på skulderen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper