Hej Mindhelper
Jeg elsker at lege med børn men får det vildt dårligt indeni når jeg gør. At være med børn er min eneste hobby og alligevel lider jeg imens jeg leger med et barn. Jeg kan ikke helt finde årsagen. Jeg tænker meget over hvorfor mon jeg er sådan men hver dag kommer jeg med en ny forklaring. Og når jeg endelig finder en forklaring så er jeg stensikker på at det er det og det føles typisk som om det er den eneste årsag og at jeg har fanget hovedproblemet og vil arbejde på det. Og så dagen efter, igen, endnu en ny forklaring. Om og om igen.. Hvad skal jeg gøre for ikke at lide imens jeg gør noget jeg godt kan lide at lave – nemlig at lege med børn? Og hvorfor lider jeg overhovedet imens? Det giver jo slet ikke mening :'(

(20 år)
Kære Du
Det lyder som om, det fylder rigtig meget for dig, at du godt kan lide at lege med børn. Og at du bruger meget tid på at tænke over, hvorfor du mon får det dårligt af det. Derfor er det rigtig godt, at du har skrevet herind, og delt dine tanker. For dem skal du ikke gå med alene.
Hvad kommer det af?
Du skriver, at du prøver at finde en forklaring på, hvorfor du godt kan lide at lege med børn. Det giver god mening, for det er naturligt gerne at ville vide, hvorfor man er som man er. Og vores hobbier, og ting vi godt kan lide, kan føles som en stor del af hvem vi er. Og især når man er ung, kan man have et stort behov for at finde ud af, hvem man er og hvorfor man er blevet sådan.
Men det er ikke altid, at man kan finde en forklaring på, hvorfor man kan lide, det man kan lide. For det kan der være mange grunde til. Sommetider er man måske vokset op med en mor, der godt kunne lide at bage. Og så er det der, ens interesse for bagning er kommet fra. Andre gange har man måske oplevet, at alle ens venner gik til fodbold. Og så var det, det fede sammenhold man havde med de andre, der gjorde, at man også blev interesseret i spillet. Og andre gange, er der måske slet ikke en egentlig grund til, at man endte med at kunne lide sin hobby.
Leg med børn
Rigtig mange mennesker kan godt lide børn. Og der er også mange, der synes det kan være hyggeligt og sjovt at lege med børn. Børn kan nemlig være fyldt med gode ideer, fantasi og nysgerrighed, og derfor kan det også være mega livsbekræftende, at være sammen med dem. Og mange børn synes det er fedt, hvis der er nogle voksne der gider at lege med dem.
Det er helt i orden, godt at kunne lide at lege med børn. Og det er helt naturligt, at forældre for eksempel leger med deres børn eller, at storesøskende synes det er fedt at lege med deres yngre brødre og søstre. Men det er vigtigt, at man som voksen tænker over, at man ikke er sammen med børn, eller leger med dem, for ens egen skyld. For det skal helst ikke være sådan, at det er barnet der skal indrette sig efter den voksne. Børn har nemlig brug for, at de voksne tager sig af deres behov – for det er børn ikke gamle nok til at kunne selv. Og hvis den voksne bliver for optaget af sine egne behov, så kan man nogen gange komme til at glemme barnet, og det er ikke rart for barnet at være i. Så derfor må det aldrig være den voksnes behov for at lege, der kommer i forreste række. Giver det mening?
Hvorfor får du det skidt?
Du skriver, at du får det dårligt indeni, når du leger med børn. Og så skriver du også, at du ikke forstår, hvorfor du får det sådan. Det giver god mening, at du kan komme til at undre dig over det. For når vi gør noget, vi virkelig godt kan lide, så får vi det som regel godt af det. Men sådan er det ikke for dig i det her tilfælde, og så er det klart, at man kommer til at spørge sig selv, hvorfor det er sådan.
Jeg kan ikke give dig noget direkte svar på, hvorfor du får det dårligt, når du leger med børn, for det kan der være mange forskellige grunde til. Men jeg kan prøve at komme med nogle bud på, hvad det måske kan være. Så måske er der noget af det du kan genkende, og noget andet du slet ikke kan. Så tag det ud af det, som giver mening for dig.
Du sammenligner dig med andre
Kan det være, at du får det dårligt af at lege med børn, fordi du dømmer dig selv for at kunne lide det? Sommetider kan man godt blive påvirket af ens omverden, ved at man sammenligner sig med andre. Så hvis man for eksempel kan lide at lave noget, som der ikke er ret mange andre som er interesseret i, så kan man godt komme til at føle sig lidt forkert. For hvorfor er jeg den eneste, der kan lide det her? Og er der egentlig noget galt med mig, siden jeg har det sådan?
Men det er helt okay at kunne lide noget, som ikke alle synes er interessant. Og når man kan få det dårligt over det, så kan det handle om, at vi mennesker har en naturlig trang til gerne at ville passe ind og være ligesom alle andre. For dengang vi levede i vildmarken, var det livsnødvendigt at være en del af en gruppe, så ikke man skulle kæmpe mod vilde dyr alene. Og selvom det er længe siden, har vi stadig en tendens til at kigge på mennesker omkring os, og sammenligne os med dem. Og så kan man godt blive skidt tilpas og usikker på sig selv, hvis man føler, at man måske er lidt anderledes end de andre. Og så er det, at man kan få det dårligt når man laver det, man ellers godt kan lide.
Føler du dig tiltrukket af børn?
Når jeg læser dit brev kommer jeg også til at tænke på, om du mon kan føle dig tiltrukket af børn? Det er ikke sikkert, at det er nogle tanker du går rundt med. Men hvis man som voksen føler sig seksuelt tiltrukket af børn, så kan man godt få det dårligt, når man er tæt på børn.
Man ved ikke, hvorfor nogle bliver seksuelt tiltrukket af børn. Men man ved, at der er en håndfuld mennesker, der oplever at gå med seksuelle fantasier og tanker om børn. Hvis man har det sådan, er det er meget vigtigt, at man ikke reagere på sine følelser. For det er rigtig skadeligt for barnet at lave noget seksuelt med en voksen. Også selvom barnet i situationen måske ikke siger fra, eller selv tager initiativ. For børns seksualitet er meget anderledes end en voksens. Og de to verdener skal altid holdes adskilt. For ellers kommer man til at overskride barnet grænser, og det skaber meget lidelse hos barnet efterfølgende.
Vi kan ikke styre vores følelser og tanker, men vi kan styre hvordan vi reagere på dem. Derfor er det også utrolig vigtigt, at du søger hjælp, hvis du oplever at være tiltrukket af børn eller have følelser for børn. For der er hjælp og få. Og mange mennesker der er seksuelt tiltrukket af børn, er rigtig kede af at være det. For det kan give en masse svære tanker og følelser. Og mange der har det sådan, går og kæmper med tankerne alene, fordi de er bange for at fortælle nogen om dem.
Bryd cirklen
Hvis du har seksuelle tanker om børn, er Bryd cirklen et godt sted at tage fat i. For det er vigtigt at tale om tankerne og få hjælp, så man ikke går med dem alene. Og det er netop det, som Bryd cirklens telefonrådgivning, er blevet lavet for. Hos Bryd cirklen sidder der nogle rigtig dygtige rådgivere, som er vant til at tale med mennesker om nogle rigtig svære ting. Når man ringer ind til Bryd cirklen’s telefonrådgivning, er man anonym. Og de sidder altid klar til at lytte og hjælpe. Så dem kan jeg virkelig anbefale dig at tage kontakt til.
Headspace
Hvis det slet ikke handler om, at du føler dig tiltrukket af børn, så tænker jeg, at det måske ville være rart for dig at hive fat i Headspace. Hos Headspace kan man nemlig komme og få samtaler, hvis man går og bøvler med en masse tanker og spekulationer. Hos Headspace kan man tale om lige præcis det der fylder, og der er ingen regler for, hvad det skal være. De frivillig er super søde og dygtige, og vil gøre deres bedste for, at det bliver en rar oplevelse at komme der.
Lægen
Du kan også altid tage op til din egen læge, hvis du går og har det skidt. For lægen ved en masse om hvordan mennesker fungere, både udenpå og indeni. Så hvis man går og har det dårligt, og ikke helt kan finde ud af hvorfor – så er lægen et godt sted at tage til. Lægen kan nemlig både hjælpe med at finde ud af, hvad der kan være på spil for dig. Og med at finde noget hjælp, hvis du har brug for det.
Det kan være tungt at gå rundt og føle, at man ikke kan finde en forklaring på, hvorfor man har det som man har det. Derfor håber jeg også meget på, at der er noget i mit svar du har kunne bruge. Og så håber jeg du finder nogen du kan snakke med, hvad end grunden er til, at du får det dårligt når du leger med børn.
De bedste hilsner fra en Mindhelper