Hej Mindhelper
Jeg har svært ved at kende forskel på drømme og virkelighed. Jeg vågner op om natten og ved ikke om jeg er vågen eller ej. Jeg drømmer forfærdelige ting såsom at jeg er skyld i folk jeg elskers død. Jeg vågner op og føler mig enormt skyldig og kan ikke lide at se folk i øjnene fordi jeg føler at jeg virkelig har gjort det som jeg gjorde i min drøm. Nogle gange sker tingene i mine drømme i virkeligheden og det forvirrer mig bare endnu mere.
Jeg har aldrig gode drømme mere. Alle mine drømme er ubehagelige/skræmmende eller decideret mareridt. Mine mareridt handler altid om at jeg gør nogle forfærdelige ting ved andre som jeg aldrig ville gøre i virkeligheden.
Oveni har jeg også haft moderat til svær depression i 4 år. Jeg har haft problemer med selvskade og selvmord og har været i psykiatrien i mange år. Jeg har været på antidepressive piller i ca 2 år og det gik godt indtil for ca 2 måneder siden. Jeg føler bare at det er begyndt at gå dårligt igen og alt i mit liv går galt. Jeg er også på medicin for ADHD (ved ikke om det har nogen vigtig betydning).
Jeg ved ikke hvad mit problem er men jeg håber at nogle evt har nogle ideer eller svar til hvad der kunne være galt med mig.

(16 år)
Kære Du
Det lyder som om, at det er rigtig svært at være dig for tiden. Derfor er jeg også meget glad for, at du har skrevet herind til os, og fortalt om dine tanker. For dem skal du ikke gå med alene.
Når man har mareridt
Du skriver, at du har nogle slemme mareridt, hvor du er skyld i, at andre dør. Det kan være hammer-ubehageligt, når man har sådan nogle drømme. For det kan føles meget livagtigt og skræmmende. Og hvis man har haft en rigtig ubehagelig drøm, så kan den godt side i en resten af dagen. Og man kan nogen gange, næsten have helt dårlig samvittighed, hvis man har drømt, at man har skadet en man holder af.
Men drømme er heldigvis kun drømme. Så selvom man kan drømme nogle helt forfærdelige ting, så betyder det ikke, at det er noget man ville gøre i virkeligheden. Og man kan ikke selv styre sine drømme. Så selvom det kan virke mega voldsomt det, du drømmer, så er det ikke noget du selv er skyld i, eller kan styre.
Drøm eller virkelighed
Du skriver også, at du nogen gange har svært ved at kende forskel på drøm og virkelighed. Det er ikke en rar følelse at have. For det kan måske både føles forvirrende, og man kan måske også blive lidt nervøs for, hvorfor man mon har det sådan.
Der kan være mange grunde til, at man kan føle, at man har svært ved at kende forskel på drømme og virkelighed. Nogen gange kan det være fordi, at man lige er vågnet, og stadig ikke er helt klar i hovedet. Som når man for eksempel vågner op fra en drøm, og føler sig lidt rundforvirret. Så skal man lige nå at opdage, at det bare var en drøm, og at man er tilbage i virkeligheden. Det er helt normalt at have det sådan, og tit går der lige lidt, før man kommer helt tilbage til virkeligheden.
Andre gange kan det også være sådan, at man går og har en uvirkelighedsfornemmelse. Det kan måske føles lidt som om, at det man oplever, ikke sker i virkeligheden. Eller det kan føles som om man drømmer, selvom man godt ved, at man er vågen. Det kan godt være en lidt underlig og ubehagelig fornemmelse. Og det er vigtigt, at man fortæller nogen om det, hvis det er sådan, man har det.
Snak om det
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du taler med nogen, om de tanker, du går rundt med? For ellers er mit bedste råd til dig, at gøre det. Hvis man føler, at man er begyndt at få det dårligt, så er det nemlig rigtig vigtigt, at få fortalt en voksen om det. For man skal aldrig gå igennem svære ting alene. Og hellere sige det før end senere. For hvis man er begyndt at få det lidt skidt, så kan det være godt, at reagere på det hurtigt, så man kan få noget hjælp. Så får man det nemlig tit, også hurtigere bedre igen.
Så er der en voksen i dit liv, du kan tale med, om dine mareridt, og de tanker du går rundt med? Det kan måske være dine forældre, en lærer, eller en helt tredje. De fleste voksne vil nemlig rigtig gerne hjælpe, hvis man går og tumler med nogle ting. Og så kan de også støtte dig, når det er svært.
Snak med en professionel
Du skriver også, at du er på noget forskelligt medicin og har nogle diagnoser. Derfor tænker jeg på, om du har nogle fagfolk omkring dig, som du kan tale med? For hvis du har det tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide, at du fortalte den person om, hvordan du har det. De fagprofessionelle kan nemlig være med til at finde ud af, hvad der kan være på spil hos dig. Og de kan også hjælpe med at finde ud af, hvad der måske skal til for, at du kan få det bedre. Så er der mon en psykiater, psykolog, eller en anden du kommer hos, som du kan snakke med?
Hvis ikke du lige synes, at der er det, så er det en god ide, at tage op forbi din læge. Lægen ved nemlig en masse om, hvordan vi mennesker fungere, både udenpå og indeni. Så hvis man går og synes, at man har det skidt, eller har svært ved at kende forskel på drøm og virkelighed, så er lægen et rigtig godt sted at tage hen. Lægen kan nemlig hjælpe dig med at finde ud af, hvad det kan handle om. Og lægen kan også hjælpe med at finde ud af, hvilken hjælp, som er rigtig for dig, så du ikke skal blive ved med at gå og have det så svært.
Det kan være hammer-hårdt at have mareridt, og have en følelse af, ikke at kunne kende forskel på drøm og virkelighed. Derfor håber jeg også på, at du kan bruge noget i mit svar. Og så krydser jeg fingre for, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper