Hej
jeg er 16 år og jeg bilve meget sur på mine chfe jeg bor på et opholsted jeg smader tinge jeg slår ham og sige grime tinge til ham jeg bilve hurtige sur på ham og jeg tage en kinve i køkkken og jeg vil grene gå slevmord jeg smarke med dørne og sparke til dørne og jeg råber af ham jeg ved ikke hvad jeg sakle gøre jeg bilve alt for sur på de voksen og selv når han køre hjem så tænker hcad jeg har gojret ham så bilve jeg ked af det meget kh jeg har bruge for hjælper

(16 år)
Kære Du
Jeg vil lige starte med at sige, at jeg har slettet nogle oplysninger fra dit spørgsmål. Det har jeg gjort, så du kan være helt sikker på at være anonym. Det håber jeg er okay.
Det kan være mega frustrerende, når ens temperament løber af med en. Derfor er det også rigtig godt, at du skriver herind og fortæller om det.
At blive sur
At blive vred og sur er noget, som alle mennesker oplever en gang imellem. Det er nemlig helt normalt, at der sommetider er noget, som gør en sur. Og så er man måske lige lidt gnaven i en time eller tre, og så går det som regel over igen. Men nogle gange kan vreden komme til at boble helt over, så man bliver så sur, at man får sagt og gjort nogle ting, som man fortryder bagefter. Og det kan gøre en ked af det og frustreret. Derfor synes jeg også, at det er rigtig godt, at du gerne vil have hjælp til vreden.
For man kan nemlig godt øve sig i at håndtere vreden på en anden måde, så man ikke kommer til fx at råbe og sige grimme ting til dem omkring en. I vores artikel Bliver du for alt vred? få 11 tips til at styre dit temperament, er der nogle gode råd til, hvordan man skruer ned for vreden, og bliver bedre til at håndtere den. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kunne hjælpe dig? Du kan enten selv læse artiklen, eller få den læst op og lytte til den.
Tag en pause
En af de ting, som kan være gode at gøre, når man kan mærke, at det bobler inde i en, og man er ved at blive rigtig sur, er at gå væk og tage en pause. For når man lige træder et skridt tilbage kan det være lettere at falde ned igen. Og når man så er lidt roligere kan man gå tilbage.
Sig undskyld
Det er helt normalt en gang imellem at komme til at sige eller gøre noget, som man bagefter bliver ked af. Men når det sker, så kan det være en rigtig god ide at få sagt undskyld bagefter. For det kan være rigtig rart for den anden at høre, og det kan også hjælpe en selv med at komme videre, og ikke være helt lige så plaget af dårlig samvittighed.
Snak med voksne
Når der er noget, som bøvler for en, kan det være rigtig godt at snakke med en voksen om det. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du snakkede med nogle af de voksne, der hvor du bor. Også selvom det måske sommetider er dem, som du bliver sur på. Det kan nemlig både være rigtig rart og lettende, at få sagt højt. Og måske kan de voksne også hjælpe dig, så du ikke bliver sur, at det hele eksploderer og du får dårlig samvittighed bagefter.
Børnetelefonen
Hvis du godt kunne tænke dig at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Børnetelefonen. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og rare rådgivere, som er vant til at snakke med unge. Du kan både ringe til dem, chatte med dem, eller sende dem en SMS.
Det er hammersvært, når man bliver alt for sur. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender varme tanker din vej, og håber at du får snakket med en voksen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper