Hej Mindhelper
Jeg bliver irriteret når jeg fortæller noget godt der sker i mit liv.
Og de bliver glæde for at det går godt for mig, at det lyder mega fedt osv.
Jeg bliver helt træt af høre på det, kan jeg slet ikke forstå det, synes ikke det giver nogen mening.

(20 år)
Kære Du
Jeg kan godt forstå, hvis du bliver lidt forvirret, når andres glæde på dine vegne irriterer dig. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Følelser giver ikke altid helt mening
Jeg kan sige med det samme, at jeg desværre ikke har et helt klart svar på, hvorfor du bliver irriteret over andres glæde på dine vegne. For der kan være rigtigt mange grunde til, at du føler det sådan. Følelser er nemlig ikke altid helt logiske. Og nogle gange irriterer andre mennesker en, selvom man måske føler, at der ikke er nogen grund til det. Det kan være, at det er en lille ting, som gør, at irritationen dukker op. Og det kan være alt fra, at man ikke helt føler, at de mener det, de siger? Eller at man ikke selv føler sig ligeså glad, og så virker deres reaktion for overdrevet? Eller der måske er sket en masse andre ting i ens liv, som overskygger glæden i situationen. Men uanset hvad, så dukker irritation nogle gange op i os mennesker. Og det er helt okay – det skal der også være plads til.
For nogle så kan en god løsning være at acceptere, at irritationen nogle gange dukker op på mærkelige tidspunkter. Og simpelthen sige til sig selv “hey, nu kan jeg mærke, at jeg lige bliver lidt irriteret. Men det er fint nok, jeg ved det går over om lidt”. Og så prøve at rette sit fokus tilbage i situationen.
Måske du bare havde brug for en pause?
Hvis andre mennesker er meget glade, og man er blevet midtpunkt for det hele, så kan man også godt blive rimeligt overvældet og træt hurtigt. Måske det er det, som sker for dig? Altså at du bliver lidt overvældet af alt opmærksomheden og de andres store følelser? Hvis det er noget, du kan nikke genkendende til, så prøv at se om du kan snige dig til en lille pause næste gang det sker. Det kan bare være et par minutter, hvor du lige smutter på toilettet eller udenfor og trækker lidt luft, indtil du igen er klar til at snakke med de andre.
Prøv at skrive dine tanker ned
Hvis du gerne vil prøve at finde ud af, hvad søren der lige starter irritationen, så kan et trick være at prøve at danne overblik ved at skrive din oplevelse fra situationen ned. Prøv at huske tilbage på en situation, hvor en person var glad på dine vegne og det endte med at irritere dig. Skriv så alle de ting ned du kan huske fra situationen. Både de gode og trælse. Når man skriver ting ned på papir, fx. i en dagbog, så kan det nogle gange gøre det lidt nemmere at finde hoved og hale i ens tanker. Og måske er der nogle ting, som dukker op, du ikke havde tænkt over før?
Få friske øjne på situationen
Hvis man sidder lidt fast og ikke kan se sig ud af, hvorfor man har det, som man har det. Så kan det være rigtigt rart at få nogle friske øjne på det hele. Det kan nemlig være, at en anden person vil kunne se nogle ting, du slet ikke selv havde overvejet. Så kan man sammen lege lidt detektiv på det hele og prøve at finde ud af, hvad der lige er på spil, når irritationen dukker op. Du kan fx snakke med en forældre, en god eller en anden person, som du er tryg ved.
Selvom jeg desværre ikke kan komme med et helt klart svar på, hvorfor du oplever irritationen, så håber jeg, at mit svar har været hjælpsomt. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper