Hej Mindhelper
Jeg var til min første fest med en hel masse populære fra min parallel klasse og andre skoler og blev ekstremt fuld og endte med at kysse en fra min klasse og fortryder det og er meget ked af det over det. der bliver sendt en video rundt af det og har prøvet at sige de ikke skal sende den til flere med de lytter ikke og folk snakker hele tiden om det. hvordan kan jeg glemme det og ikke have det dårligt over det mere?

(14 år)
Kære Du
Det kan være hammerubehageligt, når man er blevet for fuld og er kommet til at gøre noget, som man fortryderl. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt det. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Alkohol
Du skriver, at du var til en fest, hvor du blev helt ekstrem fuld. Det kan være rigtig svært at sidde med en følelse af, at man blev alt fuld og fik gjort noget, som man egentlig fortryder. Alkohol kan påvirke kroppen og hjernen på flere forskellige måder. Fx bliver ens reaktionsevne lidt dårligere, og mange oplever også, at den naturlige stopknap, som man har forsvinder. Det sker fordi alkohol påvirker den del af hjernen, som overvejer og tænker logisk inden vi træffer en beslutning. Det er også derfor, at det hele godt kan føles sjov og mere loose, når man drikker.
Men når stopknappen er sat lidt ud af spillet, kan man godt komme til at gøre noget, som man så bagefter fortryder. Det er der rigtig mange unge, som kender til. Derfor skal du også vide, at du langt fra er alene om at have prøvet det med at blive lidt for fuld og komme til at gøre noget, som man måske bagefter ikke synes var særlig fedt.
Videoen
Det lyder rigtig ubehageligt, at der bliver sendt en videoen rundt af dig, som kysser med ham fra din klasse. Det kan være helt vildt grænseoverskridende, når andre sender videoer rundt af en. Derfor er det heller aldrig okay at gøre. Og jeg kan sagtens forstå, at du ikke synes at det er særligt fedt. Derfor tænker jeg også, at det skal stoppes. Det lyder til, at du selv har prøvet at sige til dem, at de skal stoppe, men at de desværre ikke lytter.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du fortalte en voksen om det, så de kan hjælpe dig med at få det stoppet. Det kan fx være en forældre, en lærer eller en anden voksen, som du er tryg ved. Og jeg ved godt, at det måske kan føles lidt pinligt at skulle fortælle en voksen om, men heldigvis vil langt de fleste voksne rigtig gerne hjælpe, når man fortæller dem, at man bøvler med nogle ting. Og de har også været unge engang og måske kysset med en, mens de var fulde. Derfor ved de også godt, at den slags kan ske.
Det kan også være rigtig rart og lettende at dele sine tanker og følelser med nogen. For hvis man går med alt det svære alene, så kan det godt komme til at blive ved med at ligge og ulme inde i en. Og ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre. Derfor tænker jeg også, at det er vigtigt at du får fortalt en voksen om, hvordan du har det. For du skal ikke gå med alt det svære alene.
SletDet
Jeg kommer også til at tænke på, om du kender SletDet? Hos SletDet kan du læse meget mere om det med, at andre deler videoer uden at man har givet lov. Du kan også tage fat i dem og få en snak om dine oplevelser. Og de ved meget mere om alt det med videodeling på internettet end vi gør her hos Mindhelper. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en hjælp for dig?
Headspace
Her til sidst vil jeg også lige nævne Headspace. Når man går og bøvler med nogle svære ting, synes nogle unge, at det kan være rart at snakke med nogen udefra. Hvis du også har det sådan, kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i Headspace. Headspace er et tilbud, hvor unge kan komme og snakke om det, der fylder hos dem. Intet er for stort eller småt til Headspace. Og de frivillige er super søde og de sørger altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis og du kan også sagtens være anonym. Så dem kan du trygt tage fat i.
Det er helt vildt ubehageligt, når man er kommet til at gøre noget, som man fortryder bagefter, og når andre sender videoer rundt af en. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender en masse varme tanker din vej og håber, at du får snakket med en voksen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper