Hej Mindhelper.
Jeg begynder at få aggresionproblemer. jeg vil gerne vide hvordan jeg styre det før det bliver slemt. Jeg begynder at blive sur over at tabe i kort spil, og det vil jeg ikke ha’. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre

(13 år)
Kære Du
Det kan være hammerfrustrerende, når ens temperament løber af med en. Derfor er det også rigtig fint, at du har rakt ud efter hjælp og har skrevet herind til os.
Det er normalt
Du skriver, at du begynder at blive sur over at tabe i kortspil. Det kan være svært, hvis man pludselig mærker, at vreden begynder at fylde mere i en, og at der ikke skal så meget til, før man ryger helt op i det røde felt. For måske får man sagt en masse ting, som man ikke mener, eller måske er man i dårligt humør resten af dagen. Og det kan være hammertræls. Men det er helt normalt sommetider at blive vred og sur, også over ting, som normalt ikke påvirker en så meget. For vrede er en helt normal følelse. Derfor oplever langt de fleste også, at temperamentet sommetider løber af med dem.
Men nogle gange kommer vreden til at fylde og påvirke en rigtig meget, og det kan være helt vildt drænende og træls. Derfor er det også mega godt, at du er opmærksom på det, og gerne vil ændre det. Det er nemlig det første skridt på vejen mod at gøre noget anderledes. Så kæmpe skulderklap herfra.
I vores artikel Bliver du alt for vred? Få 11 tips til at styre dit temperament, står der er nogle gode råd til, hvad man kan gøre for at undgå at ende i det røde felt. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig?
Snak med nogen om det
Når man går og bøvler med noget, som er svært, kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen om det. For ofte fylder det svære lidt mindre, når man deler det med andre. Og nogle gange kan det også tage lidt af luften ud af ens vrede og frustration at få sagt tingene højt.
Nogle af de voksne, som kan være gode at snakke med, er ens forældre. For langt de fleste forældre vil rigtig gerne hjælpe, når man fortæller dem, at der er nogle ting, som fylder. Det kan også være, at du kan snakke med dine forældre om, at de kan hjælpe med fx at minde dig om at tage en pause, hvis de kan se at vreden er ved at løbe helt af med dig.
Snak med dine venner
Jeg kommer også til at tænke på, om du har nogle gode venner, som du kan snakke med? Langt de fleste unge kender til det med sommetider at blive mega sur. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine venner, som også har prøvet det. Og så kan det være, at I kan snakke lidt om det, og om hvad de gør, når de bliver sure.
Du er altid velkommen hos Børnetelefonen
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, er du også altid velkommen hos Børnetelefonen. Hos dem sidder der nemlig en masse søde og rare rådgivere, som er vant til at snakke med unge. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når vreden fylder meget. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym.
Det kan være svært når vreden fylder meget. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Varme tanker til dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper