Hej Mindhelper,
Jeg har i lang tid følt mig sur og irritabel uden nogen grund. Det går oftest ud over min mor eller nogen andre i min familie. Men jeg har ikke lyst til at det skal gå ud over dem. Og jeg får det ofte rigtig skidt og en slem skyldfølelse. Det er ofte hvis min mor spørger ind til min dag eller prøver at hjælpe mig. Eller hvis nogen fra min familie kommenterer på noget der omhandler mig. Nogle gange når jeg sidder på mit værelse og jeg kan hører min mor komme hjem og hun kommer ind til mig for at sige hej, så bliver jeg også irriteret. Jeg har lige fået kørekort, men må stadig ikke køre selv. Men når min mor er med mig og siger små kommentarer til hvad jeg kan gøre bedre, bliver jeg også irriteret.
Jeg ved hun vil mig det bedste, og bare prøver at hjælpe mig. Men jeg bliver bare så irriteret og sur. Men det gør mig ked af det, at jeg skal være sådan. Min mor eller min familie generelt har ikke fortjent det. Jeg får det også helt dårligt med mig selv, at jeg skriver det her, og om min opførsel.
Jeg har ikke lyst til at være sur eller irriteret mere. Men hvad skal jeg gøre, og hvorfor er jeg så sur?

(17 år)
Kære dig,
Det kan være rigtig energikrævende at være sur hele tiden. Så jeg kan godt forstå, at du synes det er svært.
Det giver mening
Jeg kan godt forstå, at det er mega frustrerende, at gå og være sur hele tiden. Især når du ikke har lyst til at være det.
Men det er faktisk ret normalt, at vi i løbet af livet har perioder, hvor vi er mere sure og måske også lidt mere pressede end normalt.
Og så kan vi komme til at svare andre mennesker på en måde, vi egentlig ikke har lyst til.
Men nu har du opdaget, at du faktisk kommer til at tale grimt til din familie, og du vil gerne gøre noget ved det. Det er mega sejt! Og du skal vide, at det godt kan blive bedre.
Hvorfor kan man blive så sur på sin familie?
Du skriver, at det ofte er din mor eller din familie det går udover, når du bliver irriteret eller sur.
Selvom det måske virker lidt selvmodsigende, at det er dem man holder rigtig meget af, som gør en mest irriteret, så er det faktisk ret almindeligt.
For ofte så er det faktisk dem, som vi holder allermest af, som kan gøre os allermest irriteret eller sure.
Det kan være et tegn på tryghed
En af grundene til det er, at det er dem, som vi føler os trygge ved.
Når vi er utrygge ved nogen, kan vi godt passe mere på vores følelser omkring dem, hvis vi er bange for at miste dem.
Men hvis vi, som med din mor og din familie, er trygge ved dem, så tør vi godt at blive sure eller irriteret på dem.
Fordi vi ikke er bange for, at de går nogle veje.
Så på den måde, kan du faktisk se din irritation og vrede på din mor og din familie, som et tegn på at du føler dig tryg sammen med dem.
Hvad kan du gøre?
Du skriver, at du ikke har lyst til at gå og være sur og irriteret mere. Det kan jeg godt forstå. Så jeg vil prøve at komme med nogle forslag til, hvad du kan prøve at gøre.
Hvis du oplever, at du har brug for flere råd end dem jeg skriver til dig, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Bliver du alt for vred? Få 11 råd til at styre dit temperament
Træk vejret, inden du svarer
Når vi taler grimt til andre, så kender du måske det med, at vi får sagt noget grimt, og så bagefter fortryder det. Måske kan man ligefrem føle, at man slet ikke ved, hvorfor man overhovedet sagde det på den måde.
Det sker nogle gange, fordi vi ikke når at tænke over, hvad vi vil sige, før vi siger noget. Og så kan det ende med at blive sagt på en mindre god måde.
Derfor er en god ting at øve sig på at trække vejret og måske lige tælle til 5 eller 10, inden vi siger noget. På den måde giver vi os selv tid til at overveje, hvad vi gerne vil sige, og på den måde sørge for, at vi ikke taler grimt til andre.
Tal med din familie om det
En anden god ting at gøre, er at tale med din familie om det. Det er der flere grunde til.
Først og fremmest kan det være rart at få fortalt din familie, at du faktisk har dårlig samvittighed over, at du er sur og taler grimt til dem.
På den måde får du både fortalt dem, hvordan du har det. Men det bliver også nemmere for dem at være forstående og hjælpe dig med at øve dig på at blive mindre vred.
Det er selvfølgelig vigtigt at huske, at det er helt okay at være vred nogle gange. Tit er der en grund til, at vreden er der. Men det er også vigtigt, at vi øver os i, ikke at lade vreden gå ud over andre.
Snak med dine venner om det
Nogle som også kan være rigtig gode at snakke med, er ens venner.
Ens venner går ofte med de samme følelser som en selv, og kan derfor være rigtig gode at snakke med, hvis der er noget som går en på.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, hvis du snakkede med dine venner om din vrede.
Det kan være at de selv bliver mega irriteret på deres familie eller oplever, at de har svært ved at styre deres vrede.
På den måde kan du både få nogle gode råd til, hvad du kan gøre, men også få sagt de tanker højt, som går og fylder inde i dig.
Det kan være rigtig svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man bliver sur og irriteret på sin familie hele tiden. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper