Hej jeg har rigitg svært ved at få min hverdag til at hænge sammen og give mening. Jeg gik ud af 10. Klasse og startede på stx. Droppede ud. Arbejde. Sagde op. Så hf. Droppede ud. Og nu ved jeg bar ik hvad jeg skal med mit liv… jeg sover aldrig og jeg er kommet i dårlig form og jeg er bar pisse sur hele tiden. Det træls jeg føler de sidste 3 år er spild af tid man
Mvh en person der ik kan komme fremad

(19 år)
Kære dig
Det lyder til, at du er et svært sted i dit liv, hvor de sidste 3 år har føltes som spild af tid.
Det giver mening
Det kan være rigtig svært at få sin hverdag til at hænge sammen og give mening, hvis man står med alt ansvaret selv.
For når man ikke har noget arbejde eller uddannelse at stå op til, kan det godt være svært at se nogen mening med det.
Sådan tror jeg, de fleste ville have det, hvis de stod i samme situation.
Heldigvis er der noget du kan gøre, for at lave noget som er mere meningsfuldt i din hverdag.
Og når jeg læser dit brev, så lyder det til, at du gerne vil have, der sker en forandring. Og du har allerede taget første skridt ved at skrive ind til os. Så det skal du have stor ros for.
Når man selv skal finde meningen
Jeg synes de ting du skriver, giver rigtig god mening.
For når man stopper i folkeskolen, så kan det føles lidt som om, at man efterlades selv til at finde ud af, hvad der giver mening i ens liv.
Og det er et kæmpe ansvar at stå med alene.
Du har prøvet at starte på gymnasiet, det gav ikke mening for dig, og det arbejde du har prøvet, er heller ikke noget der passer til dig.
Og når man står i den situation, så synes jeg at det giver rigtig god mening, at man kan stå med en svær følelse af ikke at vide, hvad man så lige skal gøre?
Du skal vide, at du ikke er alene, og at flere andre har skrevet til os før, fordi de har det på samme måde som dig.
Hvad skal du gøre for at komme fremad?
Du skriver, at du ikke ved, hvad du skal med dit liv, og at du er en person, der ikke kan komme fremad.
Det kan være rigtig svært at stå med alt det ansvar alene. Derfor skal du vide, at der heldigvis er mennesker som kan hjælpe dig.
Nogle af dem, du fx kan kontakte, er Uddannelsesguidens eVejledning. Her kan du booke en videosamtale, chatte med eller ringe til en af deres vejledere.
Vejlederne er rigtig søde, dygtige og vant til at snakke med unge, som ikke ved, hvad de skal med deres liv.
Derfor kan de være rigtig gode at snakke med, hvis man har prøvet en masse ting og ikke ved, hvad man skal gøre nu.
Læg en plan for din uge
Når man går hjemme i en længere periode, og hverken skal i skole eller på arbejde, så er der ikke noget man skal gøre.
Og lige så fedt som det kan være, lige så frustrerende og hårdt kan det være.
For selvom man kan synes det er træls at skulle stå op klokken 07.00 om morgen for at tage i skole, så kan vi mennesker rigtig godt lide rutiner.
Det gør vores dage forudsigelige og gør det nemmere at forholde sig til, hvad man skal lave.
Hvis man derimod ikke har nogen rutine, eller noget man skal, så er det hele op til en selv. Og det kan være rigtig stressende og kan påvirke ens humør meget.
Du nævner for eksempel, at du ikke rigtig sover, og at du ofte er sur. Det giver rigtig god mening. Og netop det at skabe en hverdagsrutine, kan formentlig hjælpe.
Derfor tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide, hvis du prøvede at lave en daglig rutine, som du kan følge.
Det kan fx være at stå op på det samme tidspunkt hver dag, gå en tur på det samme tidspunkt eller lave en speciel aktivitet hver dag på det samme tidspunkt.
Det vigtigste er bare, at du får skabt noget, som du kan stå op til at gøre hver dag.
Del hvordan du har det
Jeg kommer til at tænke på, om du taler med dem omkring dig om, hvordan du har det?
for det kan være sindssygt svært at gå med en følelse af, at man ikke rigtig ved, hvad man vil.
Og så er det mega vigtigt, at man får sagt det højt.
Derfor tænker jeg, at det ville give rigtig god mening, hvis du fik snakket med nogen om, hvordan du har det.
Det kan være en god ven eller en i din familie.
Det vigtigste er bare, at det er en du stoler på og er tryg ved.
For du skal vide, at selvom det handler om dit liv, så skal du ikke stå med alt det ansvar alene. Det er vigtigt at finde støtte i dem, man har tæt på sig i sit liv.
Du nævner også, at dit humør især er påvirket af din situation. Det er ofte sådan med følelser, at de er nemmere at rumme, når vi får sagt dem højt.
Få hjælp hos Headspace
Et andet sted, du kan få rådgivning, er hos Headspace.
Headspace er en organisation der hver dag hjælper unge, som har det svært. Rådgiverne hos Headspace er utroligt søde, og du kan være helt anonym, hvis du helst vil det.
De tilbyder både rådgivning online eller fysisk. De har nemlig lokaler i de fleste større byer i Danmark. Derfor kan du også vælge det, som passer bedst til dig.
Det kan være virkelig svært, hvis man ikke rigtig ved hvad man vil med sit liv. Derfor er det vigtigt, at man får talt med nogen om det. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper