Hej Mindhelper
Jeg er pårørende til min mormor som afgik ved døden 27 timer efter at have været involveret/brændt inde i en brand. Det har været en voldsom og traumatiserende hændelse.
Det der fylder mest er tanken om hvor bange hun har været og hvordan hun har lidt, og hendes skader. Hun var slemt forbrændt, med 2 grads forbrænding på 30% af kroppen, lagt i kunstigt koma og respirator. De mente ikke hun ville overleve natten over. Næste dag bliver vi ringet op, hendes nyre var helt stoppet med at virke, og vi ble rådet til at det måske var bedst at slukke for respiratoren, vi havde allerede sagt nej til genoplivning, så vi slukkede og hun sov ind et par timer efter.
Jeg har forsøgt at få noget krisehjælp for at få noget hjælp men det har været en kringelkroget proces. Jeg har fået en henvisning fra lægen i forbindelse med dødsfald, og leder lige nu efter en psykolog at tale med. Jeg er meget i kontakt med mine følelser og ved/kan mærke hvordan jeg har det og hvordan jeg skal håndtere og bearbejde ting, men er på fuldstændig bar bund i forbindelse med denne hændelse. Hvordan håndtere jeg dette traume og disse tanker og hvordan skal jeg bearbejde det for at komme videre?

(Pige, 24 år)
Kære du,
Først og fremmest er jeg rigtig ked af at høre, at du har mistet din mormor. Det lyder som en virkelig svær situation, som du og din familie har stået i, og jeg sender jer en masse helende og kærlige tanker.
Sorgen i en voldsom oplevelse
Jeg kan virkelig godt forstå, at du er totalt i vildrede over, hvordan du skal bearbejde det, som er sket.
Du har mistet din mormor meget pludseligt og på en voldsom måde. Og dig og din familie har måtte sige farvel til en I elsker fra den ene dag til den anden.
Sorg ser forskelligt ud
Men du skal også vide, at det du føler er helt forståeligt.
Det er normalt at føle sig helt tom for svar og forståelse, når man mister en man elsker.
Mennesker sørger på meget forskellige måder, men fælles for de fleste er, at det påvirker store dele af deres liv. Det gælder både deres følelser, tanker, krop og relationer.
Rigtig mange beskriver at have tanker og følelser af uvirkelighed og være meget i vildrede over, hvad de skal gøre.
Så du skal i hvert fald vide, at dine følelser og tanker er helt forståelige, og at mange andre også kan genkende dem.
Det er normalt at tænke meget på episoden og din mormor
Du skriver, at tanken om selve branden fylder meget hos dig. Jeg kan godt forstå, at det må være rigtig ubehageligt.
Men samtidig skal du også vide, at det er meget naturligt, at sorg påvirker, hvordan vi tænker. De fleste der mister tænker rigtig meget på den, som de har mistet og hele situationen efterfølgende.
Men selvom det er en normal reaktion, så ændrer det ikke på, at det kan føles helt abnormt ubehageligt og forfærdeligt.
Godt du allerede har rakt ud efter hjælp
Derfor er jeg også virkelig glad for at læse, at du allerede nu er ved at finde en psykolog, som kan hjælpe dig i processen.
Det er så stærkt, at du tager dig af dig selv, det synes jeg er helt vildt godt gået!
For hvis der er noget, som er virkelig vigtigt i en sorgproces, så er det, at du ikke skal gå gennem den alene.
Fællesskab kan være utroligt helende
I sorg og efter voldsomme hændelser, så ved vi nemlig, at trygheden og fællesskabet med andre mennesker er virkelig vigtigt, for at vi kan begynde at få nemmere ved at håndtere det, som er sket.
For når man står i en situation, som føles helt uvirkelig, og som man slet ikke forstår, så kan det hjælpe, når andre fortæller, at de har det på samme måde.
Og nogle gange kan vi sammen hjælpe med at skabe en mening, selvom det føles som om, der virkelig ikke er en.
Derfor håber jeg sådan, at du har noget familie, venner eller andre, som du kan søge støtte hos?
Husk at sorg i starten kan fylde næsten hele tallerkenen
Når jeg læser om tabet af din mormor, så får jeg helt vildt ondt i hjertet, for det må være en utroligt hård situation at stå i. Og derfor kommer jeg også til at tænke på, at det giver virkelig god mening, hvis sorgen fylder rigtig meget hos dig lige nu.
Og det får jeg bare lige lyst til at sige højt. At hvis du føler, at din tallerken er nærmest overfyldt, så er det helt forståeligt. Og måske kan det give mening at skrue lidt ned for de ting, som tager meget af din energi den næste tid.
Det er ikke noget, som du direkte skriver om, så det kan være, at det slet ikke er relevant for dig, og så håber jeg du blot vil se forbi det <3
Har du hørt om Det Nationale Sorgcenter?
Her til sidst vil jeg nævne Det Nationale Sorgcenter. Fordi de har så mange fantastiske tilbud, som måske kan hjælpe dig.
De har Sorglinjen, som du kan ringe til, hvis du har brug for at snakke med en, som også har mistet, og som er vant til at tale med andre om sorg.
De har en vejviser, som har sorteret de tilbud der er, i de forskellige kommuner i Danmark. I de fleste kommuner er der fx sorggrupper og anden vejledning.
Og så har de en virkelig god sorgguide. I den finder du bl.a. andres fortællinger om sorg, værktøjer til at håndtere sorg og en brevkasse, hvor du både selv og andre kan skrive ind omkring sorg.
Jeg håber virkelig, at mit svar kan hjælpe dig, så du kan få nemmere ved at håndtere og bearbejde situationen og sorgen.
Jeg sender dig de allervarmeste og helende tanker.
Mange hilsner fra Stephanie