Hej Mindhelper
Igår var jeg hjemme hos en fra min badmintonklub sammen med nogle andre. ud af os alle er jeg den yngste.
Senere valgte vi at tage i byen. Fik drukket lidt meget (det er ikke min første gang) og endte med at kysse med en fyr. Han var et på år ældre ca. 22 og det var mit første kys. Jeg har ventet til nu fordi at hver gang jeg har følt at det kunne være nu så er jeg enten blevet for bange eller har været i tvivl om jeg bare ville have at det skulle overstås eller være noget romantisk. Men nu skete det og i dag har jeg en dårlig fornemmelse i maven. Jeg fortryder det lidt og ved ikke hvordan at jeg skal acceptere det. Føler mig lidt billig, dum og er også lidt pinlig berørt. Var den eneste der kyssede med en og jeg ved ikke hvad de andre nu synes om mig. Tænke de anderledes om mig nu? Var det dumt gjort af mig? Tror at det kommer til at blive snakket om i klubben og det gider jeg virkelig ikke. Føler mig virkelig dum lige nu 🙁

(17 år)
Kære du
Ens første kys kan føles som noget rigtig stort, og man kan gå og tænke meget over hvordan det skal være.
Og hvis det så ender med at være noget andet, end hvad man havde forestillet sig, så kan man sidde tilbage og være meget i tvivl om det var det rette. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du har tænkt meget over det.
Kan man planlægge sit første kys?
Rigtig mange har gjort sig tanker om, hvordan deres første kys skal være. Det er nemlig meget individuelt, hvad man hver især har lyst til. Nogle vil bare gerne have det overstået, mens andre godt kunne tænke sig at det blev vildt romantisk.
Lige meget hvem man er af de to, så kan man godt ligefrem prøve at planlægge hvordan ens første kys skal være. Men sandheden er, at man ikke altid selv 100% kan planlægge sit første kys.
For mange sker det faktisk, uden de overhovedet havde planlagt det. Og det er der intet galt i.
For selvom man prøver at planlægge det, så står man nogle gange i en situation, hvor det i øjeblikket føles som det helt rigtige at gøre. Og så sker det.
Den der følelse bagefter
Selvom det måske føltes rigtigt i momentet, så lyder det til, at du sidder tilbage med en dårlig fornemmelse nu.
For når jeg læser dit skriv, virker det til, at det ikke kun handler om selve kysset, men faktisk også hvad dem i din badmintonklub mon tænker om det.
Her skriver du, at du føler dig både billig, dum og en smule pinlig berørt efter kysset. Og at du er bange for, at de tænker anderledes om dig nu.
Her er det vigtigt for mig at sige, at du bestemt ikke er hverken billig, dum eller noget som helst andet negativt, fordi du kyssede med en i byen. Tværtimod virker du som en rigtig sød og betænksom person.
Derfor er det også vigtigt for mig at sige, at du ikke har noget at skamme dig over. Alle kan komme til at kysse med nogen i byen og det gør dig ikke til et dårligt menneske.
Hvad gør du med kysset?
Som jeg skrev tidligere, så er det helt normalt at tænke over sit første kys.
Og selvom det ikke skete på den måde, som man måske havde ønsket sig, så kan man ikke lave om på, at det skete som det gjorde.
Derfor kan det nogle gange være godt at prøve at acceptere at det som er sket, er sket. For selvom det fylder meget lige nu, så oplever de fleste, at det med tiden faktisk fylder mindre og mindre.
Det første kys kan også være virkelig spændende. Det kan nemlig bane vejen for de kys der måske kommer i fremtiden. Og hvis man med tiden kysser med andre, så vil man også tænke mindre og mindre på det allerførste kys.
Derfor kan det også være rart at huske på, at selvom ens første kys ikke var romantisk, så betyder det ikke, at man ikke kan opleve romantiske kys i fremtiden.
Hvad gør du med klubben?
Jeg forstår godt, at du tænker på, hvad dem i din badmintonklub tænker om, at du kyssede med en fyr i byen. I var afsted sammen som klub, og du var den eneste der kyssede med en i byen.
Men her kan det være vigtigt at huske på, at vi mennesker ofte er mest opmærksomme på os selv. Det vil sige, at ligesom du har tænkt rigtig meget på, hvad du lavede den aften, så tænker de holdkammerater nok også meget på, hvad de selv lavede den aften.
Hvilket vil sige, at der er en chance for, at de slet ikke har tænkt på det siden. Fordi de har haft allermest travlt med at tænke på, hvad de selv rendte rundt og lavede den aften.
Hvordan finder du ud af det?
Men hvis du bliver ved med at bekymre dig om, hvad de tænker om det, så er der kun en måde at finde ud af det på: snak med dem.
Prøv at tage fat i en fra klubben, som var med den aften. Spørg dem om de lagde mærke til at du kyssede med en fyr i byen og om det er noget de andre snakker om?
Ofte finder man ud af, at det man har brugt rigtig meget tid på at tænke på, har andre ikke tænkt på.
Det kan jo også være, at de rent faktisk synes det var mega sejt eller modigt, at du kyssede med en fyr i byen.
Har du snakket med dine venner om det?
Når der er noget som fylder rigtig meget i ens hverdag, så er det bedste man kan gøre, at snakke med nogen om det.
Derfor tænkte jeg på, om hele den her situation mon er noget, som du har snakket med dine venner om?
Hvis ikke, så tænker jeg at det kunne være en rigtig god ide. Det kan nemlig være rigtig hårdt og drænende, at gå med en masse tanker og bekymringer alene.
De fleste af vores venner kender os rigtig godt og kan derfor ofte komme med gode råd eller forslag til, hvad vi kan gøre.
Det kunne med fordel være nogle af dine venner, som ikke er medlem af badmintonklubben. På den måde kan de se situationen udefra og hjælpe dig med at få styr på situationen og tankerne.
Det kan være rigtig svært at vide hvad man skal tænke om sig selv, når man kommer til at kysse med en fyr i byen sammen med ens badmintonklub. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper