Hej Mindhelper
Jeg skrev ind for noget tid siden omkring jeg gik og døjet helt vildt med angst og at der skete meget i arbejdslivet.
Først og fremmest vil jeg gerne sige tak for hjælpen!
Jeg er efterfølgende blevet en del mere bevist om hvad der har forgået omkring mit angst og de svære ting jeg har gået og døjet.
Det er gået op for mig at min chef har haft en del Psykopatisk adfær over for mig og har påvirket min psyke en hel del.
Som eksempel gik han ind og nærmest bestemte hvad jeg ikke måtte i min fritid, som faktisk var nogle ting som gjorte mig glad og gøre, og det er lidt som om det har påvirket mig helt sindssygt, for hver gang jeg får tanken om at gøre det, som han har sagt jeg ikke burde gøre, så får jeg altid en tvivl på om jeg overhoved skal gøre det, og jeg syntes det er sygt mærkeligt og ubehaligt at man lige pludslige har mistet lysten til noget man faktisk har haft stor glæde i.
Har i nogle tips til hvordan man kan forholde sig til sådan nogle typer, så de ikke får ødelagt en mere ind de har formået i forvejen?
Skal lige siges jeg har sagt op og kommet langt væk, men det påvirker bare en stadig helt vildt på alt.
De bedste hilsner.
Dreng på 20.

(20 år)
Kære Dreng på 20
Dejligt at høre, at du kunne bruge det sidste brevkassesvar. Men det også lyder til, at oplevelsen på dit gamle arbejdet, stadig fylder i dine tanker. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har skrevet herind igen, og fortalt om det.
At blive påvirket af andre
Du skriver, at du ikke føler den samme glæde ved at gøre visse ting, fordi det var noget, som din chef ikke synes, du burde. Jeg kan godt forstå, at du undrer dig over, hvorfor noget din chef har sagt, stadig kan påvirke dig. Og det kan måske virke lidt skræmmende og ubehageligt, at andre kan påvirke en på den måde.
Men det er helt naturligt for os mennesker, at blive påvirket af andre – både på godt og ondt. Vi er faktisk designet til at tænke over, hvad andre mener og synes om os. Det er en gammel mekanisme, som kommer af, at mennesker er flokdyr. Derfor har det også været vigtigt for os, ikke at blive upopulære. Og for ikke at risikere at blive udstødt, har det været mega smart, at kunne tilpasse sig, hvad andre syntes. Og f.eks. stoppe med at gøre noget, som andre måske ikke kunne lide. Giver det mening?
At tilpasse sig
Men det med at tilpasse sig hvad andre synes, kan også tage overhånd. For mennesker er helt vildt forskellige, og derfor er det også normalt, at have forskellige interesser. Og bare fordi, andre måske ikke går op i fodbold, bagning, eller at spille brætspil, så skal det ikke være sådan, at man ikke kan gøre det længere.
Sæt grænser
Du spørger også, om vi har nogle tips til, hvad man kan gøre, for ikke at blive ødelagt af andre, som behandler en skidt. Jeg tænker egentligt, at det du allerede har gjort, har været ret godt. Du har sagt op, og er kommet væk fra et sted, hvor du ikke havde det godt. Det er super flot gået. Og nogle gange er det det eneste man kan gøre, når man kan mærke, at noget ikke føles rigtigt.
De fleste mennesker har ikke et ønske om, at behandle andre dårligt. Men skulle det ske, at du igen støder ind i en, som er ubehagelig. Så tænker jeg, at det bedste du kan gøre er, at passe på dig selv, så godt som muligt. En god måde at passe på sig selv på, er ved at øve sig i at sætte grænser. Det kan du læse meget mere om i artiklen: Lær at sætte grænser. Måske er der nogle af rådene der, som kan være hjælpsomme for dig at læse?
Er jeg ødelagt?
Jeg vil også gerne prøve at berolige dig lidt i forhold til det her med, at blive ødelagt af andre. Når man har været i noget, som ikke føltes rart. Så kan det godt påvirke en i ret lang tid bagefter. Men det betyder ikke, at det kommer til at være sådan for altid. Så selvom det kan føles som om, at man er ødelagt. Så har vi mennesker en rigtig god evne til, at komme ovenpå igen. Sommetider tager det bare noget tid, før vi finder tilbage til os selv.
Tal om det
Jeg kommer også til at tænke på, om du har snakket med nogen om din oplevelse, med din chef? Ellers er et af mine bedste råd at gøre det. For når man har haft en oplevelse, som sidder lidt fast i en. Så kan det hjælpe at få snakket det igennem. På den måde kan man nemlig få nogle af alle tankerne ud af hovedet. Og så føles de tit ikke nær så tunge bagefter.
Så har du mon en god ven, en forældre, eller en helt tredje, som kunne være god at tale med?
Headspace
Hvis du gerne vil tale med nogen udefra, kan jeg også varmt anbefale dig Headspace. Headspace er et rigtig godt sted, hvor man kan få samtaler med en af de frivillige. De frivillige er vant til at snakke med unge, om svære ting. Derfor gør de også deres bedste for, at det skal være en god oplevelse, at komme der. Det er gratis, og du kan også være anonym.
Det kan fylde meget, når en dårlig oplevelse hænger ved. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej. Og krydser fingre for, at glæden ved at lave det du plejede, snart lige så stille kommer tilbage.
De bedste hilsner fra en Mindhelper