Hej Mindhelper
Jeg har nogle gange nogle ret destruktive tendenser. Og med det mener jeg at jeg med vilje kigger gamle ting/billeder mm, som har dårlige minder forbundet, igennem. jeg tror ikke jeg gør det fordi jeg godt kan lide at være trist, måske er det mere fordi jeg så er synligt ked af det og derfor giver mine indre følelser mere mening. Jeg græder ikke rigtig til hverdag, selvom jeg er rigtig ked af det. (Det er en masse ting der gør mig ked af det, men det er ikke det jeg vil skrive om). Så når jeg en gang i mellem kigger på de gamle dårlige minder, så græder jeg mine øjne ud. For eksempel i dag gik jeg på Mindhelper fordi jeg ville spørge om noget, og så endte jeg med at gå alle mine gamle beskeder og svar på siden igennem, og endte med at græde over alt det jeg havde skrevet og oplevet. Tænker at det giver fin mening at jeg begyndte at græde over det, men hvorfor kiggede jeg på det til at starte med? jeg ved at jeg bliver fucking ked af det… Er det normalt at ”ville” være ked af det? (Sorry for forvirrende spørgsmål)
Hilsen Mig

(17 år)
Kære Dig
Det lyder til at tristheden fylder en del hos dig for tiden. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind, og delt dine tanker.
Hvad kommer det af?
Du skriver, at der er mange ting, som gør dig ked af det for tiden. Det kan være rigtig hårdt, når man er ramlet ind i en periode, hvor der er flere ting som bøvler, og gør en trist. Men du skal vide, at du ikke er alene. Mange unge oplever at være triste og kede af det i periode. Og når man har ramt sådan en periode, kan man godt blive i tvivl om, hvad man skal gøre.
Du skriver også, at du har det med at kigge på fx gamle billeder, som har dårlige minder forbundet med sig. Det kan godt virke lidt mærkeligt, at man har lyst til at kigge på noget, som man ved vil gøre en ked af det. Og jeg tænker måske også, at det er det, som kan undre dig? For når man er ked af det, ville man så ikke hellere kigge på noget, som gjorde en glad?
Det er ikke mærkeligt
Men måske giver det alligevel fin mening, at du kan få lyst til at gøre det. Jeg kan ikke med sikkerhed svare dig på, hvad grunden er. Men sommetider kan det godt være rart, at dvæle lidt ved tristheden. Det er lidt det samme som, at mange f.eks. godt kan lide at sætte noget trist og dystert musik på, efter de har haft en dårlig dag, eller når de er kede af det. For det kan være rart og give en en slags ro, at det man ser eller høre matcher den stemning, man er i. Så måske kan det have lidt den samme effekt for dig, at kigge på de gamle billeder?
En anden ting, som måske kan forklare, hvorfor du kigger på de gamle billeder er, at det kan hjælpe at græde. Gråd har nemlig en biologisk effekt, hvor man kan få afløb for noget af tristheden og stressen, man føler indeni. Derfor kan mange af os også føle os mere afslappede eller lettede, efter vi har grædt. Så hvis du ikke græder så meget til hverdag, kan det at kigge på billederne måske være en måde, at få nogle af de følelser ud på?
Husk de gode ting også
Det er helt okay, at tænke tilbage på de oplevelser man har haft. Og det er også normalt, at det er noget, som stadig kan påvirke en. Men sommetider kan det også være lidt en fælde, hvis man kommer til at bruge meget tid på at tænke på svære minder. For specielt i perioder, hvor man i forvejen er trist, så kan det godt puste til de svære følelse. Når man er ked af det kan man nemlig godt få lidt et tunnelsyn. Det betyder, at man f.eks. kun ser og lægger mærke til det, som har været svært eller trist. Og så ser man måske ikke de ting, som ligger uden omkring, og som har været gode – selvom der også har været gode periode og glade minder. Giver det mening?
Prøv det her i stedet
Når man går rundt og er ked af flere forskellige ting, så er det en god ide at tale med andre om det. For vi mennesker er slet ikke lavet til at skulle klare svære ting alene. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har en du kan snakker med om, hvordan du har det? Det kan f.eks. være en forældre, en storesøskende, eller en helt tredje.
Det kan nemlig lette de triste tanker, at få dem ud af hovedet. Og måske kan du også fortælle personen om, nogle af de gamle minder. Og så kan i snakke lidt om det.
Du kan læse flere gode råd til at håndtere tristheden i artiklen I kulkælderen? Få 10 gode råd. Her er der lidt flere tips, som måske kan hjælpe.
Hos Headspace vil de lytte
Et rigtig godt sted at komme, når man er ked af det, er Headspace. Der arbejder der nemlig nogle søde og dygtige frivillige, som man kan tale med. Alle problemer er velkomne. Og sommetider kan det være meget fedt at snakke med nogen, som ikke kender en i forvejen. Du kan prøve at tjekke ud, om der ligger et headspacecenter tæt på dig. Og ellers har de også en chat.
Det er hårdt at gå og være ked af det. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej og krydser fingre for, at du får talt med en om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper