Hej.
Jeg havde i går en lang snak med min mor om nogle af mine tunge følelser som jeg har gået og båret rundt på i mange år, men aldrig har snakket højt om. Jeg føler ikke at jeg kan snakke med mine forældre/familie om det, men jeg vil gerne snakke med nogle om det. (Jeg vil gerne prøve at forstå, og få det bedre) Min mor foreslog at jeg kunne snakke med en psykolog, og det vil jeg gerne. Nu går det dog op for mig at jeg ikke rigtig ved hvad jeg vil snakke med psykolog om… jeg har ikke nogen grund til at jeg har haft det skidt mentalt i mange år, og det er også efterhånden noget tid siden at jeg havde det slemt. (Jeg var virkelig trist og havde selvmordstanker da jeg var lidt yngre). Jeg havde helt klart brug for psykolog da jeg var yngre, men har aldrig været til psykolog, og jeg synes måske det er lidt sent at gøre det nu? Jeg har det jo bedre end jeg havde det tidligere. Ved godt at det måske er lidt dumt at tænke sådan, men kan ikke lade være. Jeg har det stadigvæk ikke helt godt mentalt, men ved ikke hvorfor. Jeg tror vel at det jeg spørger om, er om det stadig ville være en god ide for mig at gå til psykolog?

(17 år)
Kære Du
Det kan fylde meget, når man ikke har det helt godt mentalt. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Godt at du har talt om det
Du skriver, at du havde en lang snak med din mor om nogle tunge følelser, du har. Det kan godt kræve en del af an, at fortælle en anden om, hvordan man har det. Derfor skal du også have ros for, at du har snakket med din mor. Det er super sejt og godt gået.
At tale om sine følelser er nemlig noget af det bedste, man kan gøre, når man har det svært. Derfor skal du endelig også blive ved med at snakke med din mor. For det kan være rart at en tæt på, ved hvordan man har det, og kan støtte en.
Der er intet forkert tidspunkt at starte
Mange unge ramler ind i svære perioder. Så du skal vide, at du langt fra er alene. For nogle unge går de svære tanker eller følelser over af sig selv igen. Men for andre kan det være godt også at tale med en udefra, og få lidt hjælp til at komme på ret køl igen. Det kan fx være en psykolog.
Der er ingen regler for, hvornår man kan starte hos en psykolog. Nogle starter fx først hos en psykolog, efter de har haft en svær periode, og har fået det bedre. For sommetider kan det stadig være rart at tale om tingene, selvom man måske ikke har det på samme måde lige nu og her. Derfor er det heller ikke for sent at starte hos en psykolog.
Noget andet, som også er vigtigt at huske på er, at man ikke behøver at vide på forhånd, hvad man vil tale om. Psykologen kan nemlig også hjælpe en med at finde ud af, hvad der fylder. Derfor kan man sammen også finde ud af, om det ville være godt at starte i et forløb, og hvad forløbet skal handle om.
Du kan læse mere om, hvordan man kommer til at tale med en psykolog i artiklen Sådan kommer du til at snakke med en psykolog. Hvis du har lyst, kan du evt også kigge på den sammen med din mor.
Headspace kan også være et godt alternativ
Man kan også få hjælp andre steder end hos en psykolog. Et af de steder er Headspace. Headspace er et sted man kan komme og få samtaler helt gratis. De frivillige som arbejder hos Headspace er rigtig søde og dygtige. De er vant til at tale med unge, og ingen problemer er for store eller små. Så hvis du har lyst, kan du tjekke deres hjemmeside ud og se, om der ligger et center tæt på dig. Headspace har også en chat, som man kan skrive til.
Det er vigtigt ikke at gå med svære ting alene. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper