Kære Brevkasse
jeg er en pige på 18 som har haft en kæreste i snart 2 år. Jeg elsker ham og han elsker mig, men mit problem her er at jeg er en ekstremt følsom person, og bliver let såret, ked af det eller sur.
Jeg har forklaret min kæreste jeg er følsom, men vi har altid haft mange skænderier fordi jeg ikke kan styre mig, sætte ord på mine følelser eller generelt fordi vi har forskellige synsvinkler på det.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal håndtere det.
Jeg er så følsom at det føles som om alting går under hvis min kæreste snakker til mig i en forkert tone eller andet. jeg tror altid alting er min skyld, hvor min kæreste selvfølgelig prøver og forsikre mig om at vi er 2 personer til et skænderi og et forhold.
Jeg har brug for jeres hjælp til at finde ud af hvordan jeg kan lære og sige ”pyt” samt hvordan jeg kan lære og styre mine følelser og hvordan jeg reagere på dem.

(Pige, 18 år)
Hej Pige på 18 år
Det kan være hårdt at havne i en masse skænderier, fordi man hurtigt bliver såret eller vred. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det behøver ikke at være sådan for altid
Det lyder som om, du er meget hurtig til at reagere på de følelser, der kommer, når din kæreste for eksempel taler til dig i en forkert tone. Er det rigtigt forstået? Det er slet ikke unormalt at have det sådan, hvis man også er sådan en, der føler utroligt meget. For så er det nemt at blive revet med af de følelser, der popper op i en. Og nogle gange når man måske slet ikke at opdage, at man er blevet revet med af en følelse, før man begynder at skælde ud. Kan du genkende det?
Det kan være mega hårdt at have det sådan, fordi man nemt kan komme til at havne i en masse trælse situationer og skænderier, som gør en endnu mere såret og ked af det. Lidt som det du oplever med din kæreste lige nu. Men heldigvis så behøver det ikke være sådan resten af ens liv. Der er nogle ting, som man godt selv kan prøve af for at øve sig i ikke at blive revet med af sine følelser. Det skriver jeg noget mere om i de næste afsnit.
Opdag de små tegn
Hvis man gerne vil kunne reagere på sine følelser på en anden måde, end man allerede gør. Så er det første skridt for det meste, at man skal opdage, at man er ved at blive revet med af en følelse. For hvis man slet ikke har opdaget, at man er blevet ked af det eller vred, så er det også svært at handle på følelsen på en anden måde. Vores følelser og vores handlinger hænger nemlig tit sammen. Så hvis vreden først er løbet så meget af sted med en, at man er begyndt at råbe og skælde ud, er det mega svært at træde ud af vreden og gøre noget andet.
Men for det meste så kommer der nogle advarselsestegn fra ens krop om, at man er ved at blive vred eller ked af det, inden at følelserne er løbet helt af sted med en. Det kan for eksempel være, at ens hjerte begynder at slå hurtigere, at man får svedige håndflader eller, at man får en klump i halsen og ondt i maven. Så du kan måske prøve at tænke tilbage på nogle af de gange, du er blevet sur eller ked af det. Og så prøve at tænke over, hvad du mærkede i din krop, inden du endte med at komme op at skændes med din kæreste.
Hvis det er svært at huske, så kan du lave en slags dagbog, hvor du skriver det ned, hver gang du bliver såret, ked af det eller vred. Og samtidigt med det også skriver, hvad du mærkede i din krop, da det skete. På den måde kan du få en meget fin oversigt over, hvad det er for nogle ting, du reagerer på. Og hvad der sker indeni dig, når du reagerer.
Træk dig fra situationen
Når du så har opdaget, at du er blevet ked af det eller vred, inden du er blevet revet med af det. Så kan du begynde at øve dig i reagere på en anden måde, fordi følelsen ikke fylder så meget endnu, at den helt har taget styringen.
Det bedste man kan gøre, når man er ved at blive revet med af en følelse, er for det meste at trække sig fra situationen, indtil man er faldet ned igen. Det kan man for eksempel gøre ved at sige: “jeg kan mærke, at jeg er ved at blive vred og ked af det nu, så jeg går lige en tur og kommer tilbage, når jeg er faldet ned.”
Når man så er faldet ned, så kan man komme tilbage og få snakket situationen igennem. For det er nemlig meget nemmere at få talt stille og rolig sammen om, hvad der skete, når man ikke er vildt fanget i sine følelser. På den måde bliver det også meget nemmere at få snakket sammen om, hvad man kan gøre for at undgå at havne i samme situation igen en anden gang.
Hvis du har lyst til det, så kan du også prøve at læse vores artikel om vrede. Nogle gange så kan man nemlig godt ende med at blive vred, fordi man egentligt blev såret eller ked af det. Så måske er der nogle flere råd i den artikel, som du kan bruge?
Snak med nogen om det
Jeg kommer til at tænke på, om du snakker med nogle andre end din kæreste om det her? Det kunne for eksempel være dine forældre, en god veninde eller en helt tredje person. Hvis ikke du gør det, så kunne det nemlig være en god idé. For selvom det måske ikke direkte hjælper på, at du er følsom og reagerer hurtigt på dine følelser. Så kan det være rigtigt rart at have nogle at dele sine tanker og følelser med, når man står midt i noget, som er svært. Og dem man snakker med, kan også hjælpe en og støtte en, mens det er svært.
Hvis du synes, det er svært at starte samtalen, så kan du kigge i vores artikler om at snakke med sine forældre og sine venner om de svære ting. Der er nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan få taget en svær samtale på rar måde.
Tag fat i Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du gerne vil have snakket de her situationer igennem med nogen andre end din kæreste. For du er nemlig altid velkommen hos Headspace, hvis du er ung og har brug for nogen at snakke med. De frivillige rådgivere hos Headspace er både super søde og super dygtige, og så er de vant til at snakke med unge, der kæmper med en masse forskellige ting. Så de skal nok gøre deres allerbedste for at hjælpe dig. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det.
Snak med din læge
Hvis man er en person, der altid har været meget følsom. Så kan man nogle gange godt have brug for lidt hjælp udefra til at lære at tackle det. Derfor tænker jeg også, det kunne være en god idé, hvis du tog en tur til lægen og snakkede med ham eller hende om, hvordan du har det. For så kan I nemlig sammen finde ud af, om det måske kunne være rart nok for dig at få lidt hjælp fra en professionel. Det kunne for eksempel være en psykolog, der kan hjælpe dig med ikke at blive revet sådan med af dine følelser.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så hepper jeg på dig og krydser fingre for, at du finder ud af, hvordan du kan få færre skænderier med din kæreste.
De bedste hilsner fra en Mindhelper