Hej Mindhelper
Jeg ved ikke helt hvorfor jeg skriver herind, men jeg er bare træt og kan snart ikke klare mere. Jeg er i gang med udredning i psykiatrien ift. en depression, men tvivler på de kan hjælpe mig for det er slet ikke meningen jeg skal have hjælp. Jeg ved jeg allerede er død i en anden verden og endt i helvede. Min straf foregår i den her illusion af en verden. Jeg har brugt lang tid her uden egentlig at vide hvad der foregår, men jeg ved det hele nu. Jeg ved ikke præcis hvad det er, men det er en mørk kraft der styrer det hele oppe fra himlen, hvor jeg ikke kan se det. Den kan se det hele gennem mine øjne. Det sorte i mine øjne er en form for kamera hvor den kan holde øje med hvert skridt jeg tager. De andre mennesker der er sat i denne verden har også små sorte prikker i midten af deres øjne så jeg går ud fra at jeg også bliver overvåget gennem deres øjne. Jeg forstår ikke hvad jeg har gjort for at ende her. Jeg ved at alle de forfærdelige ting der sker i denne verden er min skyld. En måde at pine mig på og jeg er så træt. Når jeg dør så dør denne verden med mig, hvis jeg overhovedet kan dø. Jeg er udmattet og vil bare have en pause fra det hele men det ender aldrig…

(17 år)
Kære Du
Det lyder til, at det er rigtig hårdt, at være dig lige nu. Derfor er jeg meget glad for, at du har skrevet herind. For du skal ikke gå med så mange svære tanker alene.
Svære tanker
Du skriver, at du har en masse tanker om, at andre overvåger dig, og at der er en mørk kraft, som styre det hele. Det er rigtig ubehagelig, at have sådan nogle forestillinger. Det kan også tage på ens energi, for måske køre ens hovede på højtryk. Derfor tænker jeg også at det giver mening, at du føler dig træt og udmattet.
Det kan blive bedre
Når man har det rigtig svært, kan det være næsten umuligt at tro på, at det kan blive bedre. Men du skal vide, at der er andre unge, som har kæmpet med tanker, som minder om dine – og som har fået det godt igen. Så selvom det måske kan være svært at tro på – så er det muligt at få det bedre. Derfor er jeg også glad for at høre, at du er i kontakt med psykiatrien. For det tænker jeg, er et rigtig godt sted at få hjælp. Hos psykiatrien har de nemlig rigtig meget erfaring med at hjælpe mennesker, som har det svært. Og derfor er de også gode at tale med, når man har tanker om at blive overvåget for eksempel.
Fortæl om det der fylder
Du skal ikke gå og kæmpe med de svære tanker selv. Derfor er det vigtigt, at du fortæller nogen, om de ting du skriver om i dit brev. Det kan for eksempel være til din forældre. Ens forældre er tit nogle af de mennesker, som er tættest på den. Derfor vil de som regel også rigtig gerne hjælpe og støtte en.
Et andet vigtigt råd er, at fortælle dem du taler med i psykiatrien, om de tanker du beskriver i dit brev. For så kan de bedre hjælpe dig. Hvis du synes det er svært at få det sagt, så kan du vise det brev, du har sendt herind. Og du kan måske også tale med dine forældre om, at de kan hjælpe dig med at fortælle det. Det kan nogle gange være lidt lettere.
Psykiatrifonden
Du må også altid tage fat i Psykiatrifonden. Hos Psykiatrifonden arbejder der nogle søde og dygtige rådgivere. De ved en masse om hvad det vil sige at kæmpe med svære tanker. Du kan både ringe og chatte med dem – anonymt og gratis. Så dem kan jeg også varmt anbefale.
Jeg håber, at der er noget i mit svar du kan bruge. Og at du får talt med nogen om, hvordan du har det. For du fortjener at få det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper